با گرم شدن میدان مبارزات انتخاباتی مجلس، اصلاح‌طلبان با بررسی گزینه‌های گوناگون پیش روی خود پرداخته‌ و لزوم آگاهی و اطلاع‌رسانی درباره عملکرد مثبت فراکسیون امید و زمینه‌های ناکامی را بیش از پیش حس می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری کاوش، با نزدیک شدن انتخابات مجلس یازدهم و فعالیت اصولگرایان برای این مبارزه سرنوشت‌ساز اصلاح‌طلبان نیز به تکاپو افتاد‌ه‌اند تا کاری انجام دهند، برای آنان که در انتخابات دوره گذشته موفق به وارد کردن ببیشتر نامزدهای خود به پارلمان شده بودند، این فعالیت طبیعتا از ارائه گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده توسط فراکسیون امید در مجلس دهم آغاز خواهد شد.

به همین بهانه در این گزارش به بررسی اظهارات برخی نمایندگان شاخص  اصلاح‌طلب در مجلس دهم و چهره‌های مهم این طیف  در زمینه عملکرد فراکسون امید در مجلس دهم خواهیم پرداخت.

حذف عارف از فهرست اصلاح‌طلبان صحت ندارد

 

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در گفتگویی با موضوع رویکرد اصلاحات در انتخابات آینده با اشاره به اینکه  هیچ اراده‌ای در مجموعه فراکسیون امید بر حذف آقای عارف و حتی سایر اعضا نیز وجود ندارد، گفت‌ این فراکسیون  تاکنون به رغم همه بی میلی‌هایی که از دولت و دیگران داشته هم چنان قوامش به خاطر منش آقای عارف بوده است بنابراین سخن حذف آقای عارف دقیق نیست.

 

باید عملکرد نمایندگان فراکسیون امید بررسی شود

 

وکیلی در ادامه با بیان اینکه برای رسیدن به لیست ایستگاه‌های زیادی وجود دارد، به عملکرد نمایندگان نیز اشاره ای کرد و ‌گفت: ایستگاه تعیین تکلیف اینکه ما ائتلافی بیایم یا اصلاح طلبانه بسیار مهم است؛ ایستگاه بعدی ایستگاه ارزیابی عملکرد و تدوین شاخص‌ها است که عملکرد اینها باید ارزیابی شود و یا احیاناً معیاری برای پذیرش بعدی‌ها که در صف هستند باید شاخص‌هایی برای آنها تعیین شود که این ها در شورای عالی سیاستگذاری در حال تدوین است.

از سخنان وگیلی به نظر می‌اید که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حالبررسی عملکردها برای انتشار یک گزارش در این زمینه است، اما هنوز چیزی در این مورد منتشر نشده است.

 

صادقی: هنوز برای پیش‌بینی زود است

 

«محمود صادقی» یکی از نمایندگان شاخص فراکسیون امید نیز با اشاره به چهار سناریو پیش بینی شده اصلاحات در انتخابات مجلس، گفت که این سناریوها به عواملی چون میزان باز بودن فضا و پیش بینی سطح مشارکت عمومی بستگی دارد و اگر هر دو شاخص ذکر شده در حد مطلوب باشد، لیست خالص اصلاح طلبی ارائه می شود، اما پیش بینی در خصوص آرایش انتخاباتی زود است و نمی توان تصویر روشنی از شرایط گروه های سیاسی ارائه داد و نهادها و احزاب اصلاطلبی تاکنون موضع رسمی خود در این خصوص را اعلام نکرده اند.

اما نکته مهم در اظهارات صادقی بخشی است که از طراحی دستورالعمل و شیوه نامه ای برای سنجش عملکرد فراکسیون امید خبر می‌دهد.

 

باید درباره عملکرد فراکسیون امید اطلاع‌رسانی شود

 

وی در این باره اظهار کرد که به عنوان نماینده مجلس به رغم کاستی ها، فراکسیون امید کارهای شایسته ای انجام داده است. دستاوردهای نمایندگان اصلاح طلب مجلس، دیده نشده و برای مردم ملموس نیست، به همین دلیل لازم است این دستاوردها مورد سنجش قرار گیرد و اطلاع رسانی شود. باید موانع و مشکلاتی که بر سر راه نمایندگان اصلاح طلب مجلس وجود داشته برای آگاهی بخشی به مردم بیان شود. 

صادقی تاکید کرد که  اگر تصویر واقعی از نقاط ضعف و قوت های از مجموعه ارائه شود، خیلی از افرادی که مردد هستند و انگیزه کمی برای حضور در انتخابات دارند با مطالعه دستاوردهای نمایندگان اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات ترغیب و متقاعد می شوند.

از گفته‌های صادقی اینگونه به نظر می‌رسد که خود اصلاح‌طلبان نیز نسبت به دید افکار عمومی به عملکرد خود تردید داشته و فکر می‌کنند که باید با  تقویت اطلاع‌رسانی این کمبود را جبران کنند، اما بر پایه اظهارات صادقی نیز می‌توان گفت که اصلاح‌طلبان هنوز در حال تدوین گزار عملکرد خود هستند و چیز مدونی در این مورد وجود ندارد.  

این نماینده فراکسیون  امید به ادعای پیروزی اصولگرایان در انتخابات نیز پرداخت و با تبلیغاتی دانستن آن، تاکید کرد که بخش اصلی انتقاد و مانور اصولگرایان نسبت دولتِ مورد حمایت اصلاح طلبان است که با وجود فشارهای اقتصادی خارجی و داخلی تمام تلاش خود را کرده است. بنابراین دولت هم کارنامه و عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهد و دستاوردهای خود را با لحاظ مشکلات و موانع بیان کند.

 

عارف و دفاع از عملکرد فراکسیون امید

 

اما تنها کسی که در این میان تلاش کرده است تا برخی از دستاورد‌ها و عملکردهای مثبت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم را به صورت ملموس بیان کند «محمدرضا عارف» رئیس این فراکسیون است،  وی در نخستین اشاره، به عملکرد فراکسیون امید در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و گفت: ما توانستیم در کمیسیون مربوط به این کار اکثریت را به دست بیاوریم و جلوی ارزیابی‌های غیرحقیقی و حقوقی را بگیریم که نتیجه‌اش در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمایان شد اما هیچ کس چنین اقدام مهمی را ندید. 

وی در ادامه  با تاکید بر اینکه نقد محترم است اما برخی از انتقادات به دلیل عدم شناخت و اطلاعات صحیح صورت می‌گیرد، تلاش می‌کند تا از اعتبار هجمه‌ها و انتقادات به شیوه رهبری خود و عملکرد فراکسیون امید بکاهد و در همین راستا اظهار می‌کند که اگر می‌خواهید بدانید فراکسیون امید چه کارهایی انجام داده است، تعداد جلسات در هیأت رئیسه، مجمع و شورای مرکزی را نسبت به سایر فراکسیون مشابه مجالس مقایسه کنید.

 

نشست‌های پرشمار دلیلی بر عملکرد مثبت فراکسیون امید

 

البته به نظر نمی‌رسد که این  ملاک، شاخص خوبی برای بررسی عملکرد یک فراکسیون  باشد، زیرا با این حساب بخش‌هایی از یک بروکراسی که هر روز برای امور پیش‌پا افتاده جلسه ونشست تشکیل می‌دهند، باید موفق‌ترین بخش هر حکومتی در  هر جای دنیا باشند.

عارف همچنین اشاره می‌کند که امیدی‌ها لوایح و طرح‌های خوبی را در خانه ملت ارائه کرده‌اند، به طور مثال طرح عفو عمومی که رسانه‌ها به آن نپرداختند یکی از مهمترین طرح‌ها بود که ابتدا در صحبت سالانه‌ام آن اشاره کردم و سپس طرحش در فراکسیون آماده شد که متاسفانه در صحن فوریتش رأی کم آورد و در کمیسیون ماند و طرح دیگر مسئله جرم سیاسی بود که بسیار روی آن کار شد اما چه می‌شود کرد ما در کمیسیون قضایی تنها ۴ عضو داریم. در بحث بازداشتی‌های محیط زیستی نیز عارف به مساله اشاره دارد به شخصه چندین جلسه با خانواده آن‌ها گذاشته که می‌توانید از آنها سوال کنید.

 

از آنچه آمده است برمی‌آید که عارف اقدماتی که فراکسیون امید قصد انجام آن را داشته اما موفق به اجرایش نشده را نیز در زمره عملکرد فراکسیون به شمار آورد است که البته  جای تعجب دارد.

 اما در مورد کارهای انجام شده این نماینده اصلاح‌طلب به لایحه تعیین تکلیف فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کردند و مدت‌های زیادی بلاتکلیف مانده بود و طرح جلوگیری از ازدواج دختران نوجوان  اشاره می‌کند که با پیگیری فراکسیون به نتیجه رسید. 

البته به نظر می‌رسد این بخش نیز بیشتر  حاصل پیگیری زنان نماینده حاضر در فراکسیون باشد.

 در مجموع عارف تلاش دارد تا با نمایش محدودیت‌های موجود در مجلس برای فراکسیون و عدم همراهی دولت و یا سایر نمایندگان و همچنین انگشت‌ گذاشتن بر روی به اصطلاح اشتباه انجام شده در هنگام  بستن فهرست سال 94، تا اندازه‌ای تلخی عملکرد فراکسیون امید بکاهد و از فعالیت آن دفاع کند.

 

حمایت اصلاحات از فراکسیون امید در بیرون از مجلس

 

اما در بیرون از مجلس و در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز به نظر می‌رسد که حمایت از عارف و رویکر وی جدی باشد چرا که «عبدالوهاب موسوی لاری» که نایب‌ وی در شوراست با تکرار سخنان عارف درباره عدم ائتلاف با غیراصلاح‌طلبان، شایعه سرلیستی خود برای انتخابات آتی مجلس را تکذیب کرد.

موسوی نیز به خاطرات سال 94 برای ائتلاف با غیر اصلاح‌طلبان و نتیجه نافرجام آن اشاره کرده و از کسانی که با رای فهرست امید به مجلس راه یافته و و درآنچه به سوی مخالف چرخش داشتند به تلخی یاد می‌کند

در این شرایط اینگونه به نظر می‌اید که فراکسیون امید قصد دارد تا با تمرکز بر روی نمایندگان رای ‌آورده از فهرست امید که دچار چرخشش شدند و از اصلاح‌طلبان فاصله گرفتند، ناکامی‌های ایجاد شده را به نوعی توجیه و راه حل آن را نیز ارائه فهرستی بدون حضور غیر اصلاح‌طلبان معرفی کنند، تا از این رهگذر بخت خود را برای انتخابات آتی افزایش دهند. تمرکز  کم و بیش نمایندگان اصلاح‌طلب و چهره‌های شاخص این طیف بر روی این موضوع می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد.