عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد عمل به تعهدات برجامی بدون هیچ پیش شرطی، انتظار به حق و قانونی ملت ایران از اروپا است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علاءالدین بروجردی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص محور دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با رییس جمهور فرانسه، گفت: از عملکرد اروپایی ها در برجام به هیچ وجه راضی نیستیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به تعهدات برجامی که اروپایی بر عهده داشتند و بارها انتقادشان از خروج آمریکا نسبت به برجام را اعلام کردند اما عدم اجرای تعهداتشان به بهانه های واهی و به دلیل فشارهای آمریکا اصلا پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا با 28 کشور وزنه بزرگ اقتصادی و سیاسی در جهان محسوب می شود اما وقتی نتواند به تعهدات خودش در توافق بین المللی عمل کند، هیچ تفاوتی با کشورهای ناتوان کوچک نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه اروپا نشان داد دچار ضعف جدی است و غیر قابل اعتماد محسوب می شود، اظهار کرد: عمل به تعهدات بدون هیچ پیش شرطی، انتظار به حق و قانونی ملت ایران از اروپا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فعلا دیوار بی اعتمادی میان اروپا و ایران به دلیل عدم اجرای تعهدات برجامی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، وزیر امور خارجه کشورمان از آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با طرفین باقی‌مانده در برجام و بررسی پیشنهادات فرانسه در خصوص حفظ توافق هسته‌ای خبر داد.

 

اعتراف ترامپ به عدم آمادگی هم‌پیمانان برای اجرای پروژه «معامله قرن»

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است پروژه «معامله قرن» ترامپ ظاهری اقتصادی دارد اما در باطن به‌دنبال تغییر نقشه منطقه است و آنقدر ضدفلسطینی بوده که حتی ابومازنی‌ها نیز حاضر به شرکت در مذاکرات آن نیستند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تعویق مجدد آغاز اجرای پروژه «معامله قرن» از سوی ترامپ، گفت: آمریکایی ها هرگز نخواستند مشکل خاورمیانه حل و فصل شود و همواره به عنوان واسطه برای مذاکره بین نیروهای سازشکار فلسطینی و برخی کشورهای دست نشانده خود در منطقه در آمدند و نقش آفرینی کردند اما افکار عمومی می داند که آمریکایی ها بی طرف نبوده و صرفا به دنبال تأمین منافع صهیونیست ها هستند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکا هر طرحی برای ایجاد صلح در فلسطین داشته باشد، قطعا به نفع صهیونیست‌ها است، عنوان کرد: آمریکا به اعطای برخی امتیازات جزئی به طرف فلسطینی بسنده می کند که همان هم به سرانجام نمی رسد که نمونه آن قول هایی است که در نشست های مادرید و اسلو به فلسطینیان داده شد اما اقدام عملی نسبت به هیچ کدام از آنها صورت نگرفت.

وی ادامه داد: شاید ظاهر رفتار آمریکا در قضیه «معامله قرن» اقتصادی باشد اما در نهایت آنها به دنبال تغییر جغرافیای منطقه حتی تا کشورهای شمال آفریقا و مصر هستند.

جمالی نوبندگانی اضافه کرد: از سوی دیگر آمریکایی ها هیچ هزینه ای برای این هدف خود نمی دهند و تا جایی که بتوانند اعتبار عملیاتی کردن این نقشه خود را از سعودی ها می گیرند و در ازای آن تسلیحات می فروشند که خود در جای دیگر به نفع این پروژه استفاده می شود. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طرح «معامله قرن» تا جایی یکطرفه است که حتی گروه ابومازن که گاهی در مذاکرات صلح شرکت کرده و شروط اسرائیل یا آمریکا را می پذیرد، نیز حاضر نشده است در مذاکرات مربوط به این پروژه شرکت کند لذا ترامپ همچنان آمادگی لازم را برای اجرای این طرح خود در منطقه نمی بیند.