کارشناس روابط بین‌الملل گفت: استراتژیک‌ها پیش‌بینی می‌کردند که اگر درگیری در منطقه ایجاد شود اولین ضربه را اقتصاد شیشه‌ای امارات خواهد خورد.

امارات دنبال اصلاح روابط با ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دعلی بصیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بعد از تنش‌های بین ایران و آمریکا به دلیل خروج ایران از برجام تعدادی از کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و بحرین بسترسازی کردند و تشدید تنش‌های امنیتی در خلیج فارس مستقیم این کشورها را مورد هجمه قرار می‌داد و این کشورها دیدند که ترامپ سیاست‌های مستحکمی برای دفاع از آن‌ها ندارد.

کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: کشورهای عربی متوجه شدند که اگر تنش‌های منطقه به درگیری نظامی کشیده شود بیشترین خسارت را کشورهایی که اقتصاد آن‌ها به تنگه هرمز وابسته است یعنی امارات، کویت، بحرین و قطر خواهند دید.

سقوط بازارهای مالی امارات بعد از افزایش تنش‌ها در منطقه

وی بیان کرد: آثار این تنش‌ها بر اقتصاد امارات در یک سال گذشته مشهود است، با فرار سرمایه و مخصوصاً سرمایه‌‌های ایرانی رکود شدیدی بر اقتصاد امارات حاکم شد و علاوه بر آن شاخص بورس و قیمت مسکن در امارات حدود 25 درصد افت کرد و با اتفاقاتی که برای کشتی‌های حامل نفت افتاد هزینه بیمه انتقال نفت این کشور فشار مضاعفی را وارد کرد.

بصیری افزود: استراتژیک‌ها نیز پیش‌بینی می‌کردند که اگر درگیری در منطقه ایجاد شود اولین ضربه را اقتصاد شیشه‌ای امارات خواهد خورد و هزینه‌های سنگینی برای این کشور و سایر متحدین به بار می‌آورد.

امارات در جنگ نیابتی با ایران بود

کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: از سوی دیگر حضور امارات در یمن و به عبارت دیگر تقابل نیابتی این کشور با ایران در یمن و شکست‌های تحمیل شده در جنگ با یمنی‌ها که آورده‌ای برای امارات نداشت این کشور را بر آن داشت تا روابط خودشان با ایران را اصلاح کنند و به سمت تنش حداکثری نروند چرا که بازنده اصلی آن‌ها خواهند بود.

وی اضافه کرد: ملاقات‌های مقامات بین دو کشور و دیدار مسؤولان امنیتی گامی رو به جلو برای به حداقل رساندن تنش‌ها است و اماراتی‌ها از سر اجبار حاضر به این کار شده‌اند.

اگر منافع ایران تأمین نشود منافع همه به خطر می‌افتد

بصیری در تشریح سیاست ایران در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد: ایران همواره بر این نکته تأکید کرده که امنیت تنگه هرمز امنیت همه کشورهای منطقه است و تا زمانی که منافع ملی ایران از تنگه تأمین شود سایر کشورها نیز از آن استفاده خواهند کرد اما اگر زمانی منافع نظامی و تجاری ایران از تنگه به حداقل برسد دیگر کشورها نیز باید هزینه آن را بپردازند چرا که در ناامن شدن آن شریک هستند.

کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: اگر صادرات ایران در منطقه به دلیل حضور آمریکایی‌ها به صفر برسد و یا آمریکا با تردد در تنگه فشار بر ایران را دنبال کند عکس‌العمل‌های ایران ناامنی را برای این کشورها به ارمغان خواهد آورد، کشورهای حاشیه خلیج این موضوع را متوجه شده‌اند و حتی عربستانی‌ها نیز با ارسال پیام‌هایی کاهش تنش در منطقه را خواستار شده‌اند.