کاردار آمریکا در دوحه با اشاره به اینکه موضوع ایران از موضوعات مورد بحث امیر قطر در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود، گفت که به روش‌های دیپلماتیک سعی در حل بحران با ایران را داریم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «ویلیام گرانت» کاردار آمریکا در دوحه گفت که سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» به آمریکا برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور «سفری بزرگ و مهم» است.

گرانت در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت که امیر قطر و ترامپ به بررسی روابط دوجانبه، راهکارهای توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف، موضوعات دارای اهتمام مشترک و پرونده‌های منطقه‌ای از جمله محاصره قطر و بحران ایران، خواهد پرداخت.

به نوشته روزنامه قطری «الشرق»، گرانت افزود که در این سفر چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه سرمایه‌گذاری، انرژی، دفاعی و حمل‌ونقل هوایی امضا می‌شود.

وی قطر را دوست و متحد آمریکا خواند و تصریح کرد که این روابط به اهداف مشترک اعم از مبارزه با تروریسم، تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای، مبارزه با تهدیدات در خلیج‌فارس مربوط می‌شود و دو کشور برای مبارزه با تهدیدات، قاچاق انسان، پولشوئی و مبارزه با حمایت مالی از تروریسم تلاش می‌کنند.

حل بحران قطر به نفع همه طرف‌های منطقه‌ای

کاردار آمریکا در دوحه همچنین تأکید کرد که از دیدگاه آمریکا حل بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس به نفع همه طرف‌های منطقه‌ای و دیگر طرف‌های خارجی از جمله آمریکاست همچنانکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در سفر اخیر به دوحه تأکید کرد که بحران قطر بسیار طولانی شده است و بایستی در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود.

بررسی موضوع ایران در دیدار امیر قطر و ترامپ

کاردار آمریکا در دوحه در پاسخ به این سوال که موضوع تنش بین ایران و آمریکا در دیدار امیر قطر و ترامپ بررسی می‌شود؟ گفت که به عقیده من ایران یکی از موضوعات دیدار دو طرف است.

خبرگزاری قطر (قنا) امروز شنبه گزارش داد که امیر قطر روز سه‌شنبه در کاخ سفید با ترامپ دیدار می‌کند. (جزئیات بیشتر)

روزنامه القدس‌العربی در سایت خود نوشت، گرانت افزود: ما دائما با کشورهای منطقه به منظور تأکید بر اهتمام به این موضوع و تشریح استراتژی خود و هماهنگی مواضع، در تماس هستیم و این اولین بار نیست که گفت‌وگوهایی در این باره انجام می‌شود بلکه استمرار گفت‌وگو و مناقشات قبلی است.

گرانت گفت: «موضع ما در خصوص ایران به روشنی توسط مسؤولان عالی‌رتبه واشنگتن تشریح شده است، هدف ما این است که ایران از فعالیت‌هایی که ما آن را خطری برای منطقه و جهان می‌دانیم، دست بردارد که (این فعالیت‌ها) عبارتند از توسعه توانایی‌های هسته‌ای، حمایت از عملیاتی که به ضرر کشورهای مختلف منطقه است چه در لبنان، یمن و سوریه و همچنین بهبود اوضاع حقوق بشر در ایران موضوع مهمی است و یکی از مواردی است که ما به آن توجه داریم و این استراتژی روشن ماست و امیدوار هستیم که حمایت دیگر کشورهایی که از رفتارهای ایران نگران هستند، جلب کنیم و ما به توجیه این پیام و اعمال فشار بر ایران به منظور تغییر رفتارهای بد ادامه می‌دهیم».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پایان دادن به بحران با ایران امکانپذیر است، گفت: «مطمئنا ممکن است و نیازمند اقداماتی از جانب ایران است که البته تا کنون انجام نداده و ما با جدیت از طریق تلاش‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنیم تا ایران اقدامات مخرب خود که بر منطقه و جهان تأثیر می‌گذارد، متوقف کند».