وزیر خارجه ترکیه به نفتکش «آدریان دریا-1» اشاره کرد و گفت که این نفتکش عازم لبنان است. پس از اینکه دولت محلی جبل الطارق در 18 آگوست، این نفتکش را آزاد نمود، آمریکا اعلام کرد هر اقدامی را که بتواند برای ممانعت از تحویل این نفت به سوریه انجام خواهد داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در تازه‌ترین بهانه این کشور برای ادامه حضور در سوریه مدعی شد تا زمانی که یک راه‌حل سیاسی برای سوریه پیدا نشود، ارتش ترکیه این کشور را ترک نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه ترکیه امروز (جمعه) با تکرار اتهامات علیه دولت سوریه، دمشق را به اعتقاد نداشتن به راه‌حل سیاسی متهم کرد.

چندی پیش نیز وبگاه خبری «المیادین» نوشته بود تلاش ترکیه برای نجات گروه‌های تروریستی در شمال سوریه در پی آزادی منطقه راهبردی «خان شیخون» در ریف جنوبی ادلب سیاست فریبکاری ترکیه را فاش کرد. (جزئیات بیشتر)

چاووش‌اوغلو که از فعالیت نیروهای دولت سوریه در اطراف پست‌های دیده‌بانی ترکیه در منطقه ادلب خبر داده بود، در اظهارات خود در نروژ مدعی شد: «روسیه به ما تضمین داده است که نیروهای سوریه به پست های دیده‌بانی ما [در منطقه کاهش تنش ادلب] حمله نکنند».

وی پیش از این گفته بود: «من می‌خواهم این موضوع را شفاف کنم. بله، حملاتی در منطقه ادلب وجود دارد و رژیم سوریه اطراف پست‌های دیده‌بانی ما فعال است. ما این موضوع را با روسیه و ایران مورد بحث قرار خواهیم داد.» (جزئیات بیشتر)

در جریان مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، در سال گذشته توافق شد که تحت نظارت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه در سوریه، مشمول توافق کاهش تنش شوند که این مناطق شامل جنوب سوریه، ریف دمشق، ریف حمص و حماه و بخشی از حلب، و استان ادلب بود. طبق این توافق ترکیه ۱۲ پست دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیدبانی ایجاد کردند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نفتکش «آدریان دریا-1» اشاره کرد و گفت که این نفتکش عازم لبنان است.

پس از اینکه دولت محلی جبل الطارق در 18 آگوست، این نفتکش را آزاد نمود، آمریکا اعلام کرد هر اقدامی را که بتواند برای ممانعت از تحویل این نفت به سوریه انجام خواهد داد.

این نفتکش، پس از آزادی با 2 میلیون بشکه نفت خام ایران به سوی یونان حرکت کرد اما سپس مسیر خود را به بندر مرسین در جنوب ترکیه تغییر داد اما بعد از آن مقصد خود را از برای رهیابی اعلام نکرد.