​ترامپ همیشه دوست داشته که با روحانی(یا حتی آیت الله خامنه‌ای) دیدار کند. ترامپ خود گمان دارد که یک معامله کننده و مذاکره کننده حرفه ای است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیا ترامپ و روحانی ملاقات می‌کنند؟ این پرسشی است که در چند روز اخیر و بعد از سخنرانی اخیر امانوئل مکرون (رئیس جمهور فرانسه) در سطح محافل سیاسی داخلی و خارجی بسیار مطرح می‌شود.

ملاقاتهای اخیر محمد جواد ظریف با مقامات کشورهای مختلف در نشست جی 7 نشان داد که ترامپ علاقه دارد با مقامات ایران و به خصوص رئیس جمهور روحانی مذاکره داشته باشد و علی رغم برخی مخالفتها و واکنشهای متفاوت، خبرها از رضایت برخی مقامات ایرانی از این ملاقات حکایت دارند.

اما آیا این ملاقات ممکن است؟ اگر جو داخلی و مواضع مقامات و سیاسیون کشور را کنار بگذاریم، در داخل آمریکا آحاد مردم و برخی روشنفکران نسبت به این دیدار اظهار امیدواری می‌کنند؟ مخالفان این ملاقات چه کسانی هستند و آیا می‌توانند ترامپ را مجاب کنند که فشار خود بر ایران را پیش از ملاقات کم نکند(طبق اعلام بلومبرگ، مکرون از ترامپ خواسته پیش از ملاقات یا مذاکرات احتمالی تحریم های نفتی را تعلیق کند).

این پرسشی است که باید به آن پاسخ دهیم.  خبر فوری در این رابطه مصاحبه ای اختصاصی را با یکی از روزنامه نگاران آمریکایی داشته است.

جیم لوب، روزنامه نگار مشهور آمریکایی و مسئول دفتر واشنگتن روزنامه اینتر پرس IPS از سال ۱۹۸۹ تا کنون است. او یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در زمینه سیاست خارجی است و در این زمینه مقالات بسیاری را نگاشته است. او همچنین از جمله تحلیلگرانی است که در مورد روابط ایران و آمریکا مقالاتی را نگاشته است.

جیم لوب در پاسخ به پرسش خبر فوری مبنی بر اینکه آیا ترامپ قادر به مذاکره با روحانی هست و آیا واقعا دوست دارد که به میز مذاکره بازگردد، می‌گوید: "به گمان من ترامپ همیشه دوست داشته که با روحانی(یا حتی آیت الله خامنه ای) دیدار کند. ترامپ خود گمان دارد که یک معامله کننده و مذاکره کننده حرفه ای است. او اعتماد به نفسی استثنایی در این مورد دارد و می‌پندارد که قادر است مخاطب خود را قانع کند. "

 

جیم لوب با این حال، می‌پندارد که آمریکای ترامپ قادر نیست تحریمها را زودتر از دیدار با روحانی و به عنوان پیشکش به ایران تعلیق کند، چرا که سیستم حکومتی ترامپ بر اساس لابی‌های داخلی و خارجی صهیونیستی شکل گرفته  و این گروهها به شدت مخالف ایران هستند.

سردبیر و موسس لوبلاگ معتقد است که لغو تحریمهای نفتی ایران توسط آمریکا 4 دسته مخالف دارد. این مخالفها بدین قرار هستند:

الف. لابی‌های صهیونیستی داخلی آمریکا

ب. متحدان خارجی ترامپ

ج. مشاوران سیاست خارجی دولت آمریکا و شخص رئیس جمهور ایالات متحده

د. مسیحیان انجیلی نزدیک به صهیونیستها

جیم لوب در رابطه با این 4 گروه به خبر فوری می‌گوید:

"من گمان نمی‌کنم که ترامپ تحریمهای نفتی ایران را تعلیق کند یا کار ویژه ای در این رابطه انجام دهد. چرا که او احتمالا با مقاومت و مخالفت متحدان جهانی خود و لابی های صهیونیستی  مواجه خواهد شد. این مقاومت و مخالفت به خصوص از جانب کمپین‌های حمایتی و حامیان یهودی او مانند شلدون و میریام ادلسون ( زن و شوهر صهیونیستی که از جمله حامیان کمپین انتخاباتی ترامپ بوده و از جمله مدافعان خط سیاسی او علیه ایران هستند) بسیار زیاد خواهد بود. این دو مخالف شدید ایران بوده و بسیار تندرو و سرسخت هستند.

ترامپ همچنین فشارهایی را از جانب متحدان خارجی‌اش تحمل خواهد کرد. هر چند اروپا از طرح مذاکره ایران و آمریکا حمایت خواهد کرد اما بنیامین نتانیاهو(نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس)، محمد بن سلمان(ولیعهد عربستان سعودی) و محمد بن زاید( ولیعهد ابوظبی) از جمله مخالفان ترامپ و طرح مذاکره اش با روحانی خواهند بود.

 

مخالفان او فقط محدود به این دو گروه نخواهند بود. او بدون شک مخالفانی در تیم سیاست خارجی خودش هم دارد. جان بولتون(مشاور امنیت ملی ایالات متحده) و مایک پومپئو(وزیر امور خارجه ایالات متحده) به شدت دنبال جنگ با ایرانند و بعید است علاقه ای به طرح مذاکره ترامپ نشان دهند. همچنین نباید از برخی مسیحیان صهیونیست و رهبرانشان غافل شد. مسیحیان اونگلیکان(مسیحیان انجیلی) که نقش اصلی را در بدنه حامیان مردمی ترامپ دارند، بخش اساسی این طبقه صهیونیسم مسیحی را می‌سازند. این گروه هم مخالف گفتگو و شاید صلح با ایران باشند. ( گزارش خبر فوری درباره مسیحیان انجیلی و نقش آنها در حمایت طبقات متوسط آمریکا از ترامپ اینجا را بخوانید).  

جیم لوب تاکید دارد که علی رغم علاقه  ومیل شخص ترامپ تعلیق تحریمها در یک ماه اخیر خیلی محتمل نیست. او در این رابطه می‌گوید: "مطالب بالا نشان می‌دهد که اگرچه شاید خود ترامپ علاقه داشته باشد که برخی تحریم‌ها را کم کند( چرا که می‌پندارد که نیل به یک توافق اکنون ممکن است و با دادن امتیازاتی به روحانی می‌تواند به یک توافق مورد پسند برسد)، اما به علت فشارهای فوق الذکر حداقل تا قبل از گفتگو با ایران و رسیدن به یک میتینگ، تحریم‌های خود را کان لم یکن نمی‌کند."