​استاد روابط بین‌الملل دانشگاه استیفن آستین توافق با ایران را دشوار دانست و گفت:‌ آمریکا هرگز دوست ایران نبوده است. مشکل آمریکا انقلاب ایران و آرمان‌های بین‌المللی آن است. آمریکا با دولت‌های انقلابی مشکل دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مایکل تی کاکیک (Michael Tkacik) استاد روابط بین‌الملل دانشگاه استیفن آستین است. حوزه تخصصی وی سیاست خارجه و روابط بین الملل و جنگ است. کاکیکlمقالاتی درباره امنیت ملی و بین‌المللی، سلاح‌های هسته‌ای، تروریسم، استقلال، دموکراسی، اسلام و موضوعات منطقه‌ای منتشر کرده است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های میان ایران و امریکا بیان کرد:

مشکل آمریکا انقلاب ایران و آرمان‌های بین‌المللی آن است

مایکل تی کاکیک در ابتدا گفت: انگلستان با توجه به بوریس جانسون تمایلات جنگ‌طلبانه‌ای دارد و در این زمینه با آمریکا همراه شده است. از طرفی هم آنها در طول تاریخ با یکدیگر همراه بوده‌اند. از سویی هم انگلستان به دلیل برگزیت نیازمند به آمریکاست. بنابراین به آمریکا نزدیک شده است.

وی افزود: آمریکا هرگز دوست ایران نبوده است. مشکل آمریکا انقلاب ایران و آرمان‌های بین‌المللی آن است. آمریکا با دولت‌های انقلابی مشکل دارد.

مایکل تی کاکیک افزود: ترامپ نشان داده است که نه تنها به برجام معتقد نبوده بلکه به توافق‌های بین‌المللی متعهد نیست. او اخلاق‌مدار نیست و این نگران‌کننده است.

اینستکس نمی‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند

وی همچنین در مورد تلاش محدود اروپا در مقابل آمریکا در مورد ایران گفت: اروپا محالف ترامپ است اما نمی‌تواند از همکاری با آمریکا چشم بپوشد بنابراین محتاطانه گام برمی‌دارد عدم حضور در ائتلاف دریایی و اینستکس نشان از مخالفت اروپا با آمریکاست هر چند که این تلاش‌ها محدود و ناچیز است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اینستکس به دلیل اینکه کالاهای تحریمی را شامل نمی‌شود نمی‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند اینستکس باید بتواند فروش نفت ایران را پوشش دهد.

آمریکا باید بداند سیاست‌های اسرائیلی کمکی به آنها نمی‌کند

وی در ادامه در مورد حضور آمریکا در خلیج فارس گفت: حضور آمریکا ضرورتی ندارد. آمریکا باید به دلایل حقوق بشری دست از دشمنی با ایران بردارد. آمریکا باید بداند سیاست‌های اسرائیلی کمکی به آنها نمی‌کند و ادامه تنش تنها باعث فاجعه است.

ظریف یک دیپلمات برجسته و قابل احترام است

مایکل تی کاکیک سیاست آمریکا را درگیر اختلافات شخصی دانست و گفت: ترامپ اختلافات شخصی را درگیر سیاست کرده است مثلا تحریم ظریف همین را نشان داد. ظریف چون دعوت کاخ سفید را نپذیرفته بود  تحریم شد. ظریف یک دیپلمات برجسته است که مذاکره را بلد است و قابل احترام است. ظریف می‌تواند آمریکا را به کاهش تنش ترغیب کند. ترامپ باید این تحریم را بردارد.

نشست ورشو دو ادامه تمایلات جنگ‌طلبانه مشاوران ترامپ است

وی همچنین در مورد نشست ورشو دو هم گفت: این نشست ادامه تمایلات جنگ‌طلبانه مشاوران ترامپ به خصوص مایک پنس است.

این استاد دانشگاه اظهارات اخیر ترامپ را نشان از تمایل به مذاکره با ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که با توجه به اعتراض اسرائیلی‌ها ترامپ تحت تاثیر قرار نگیرد و گفت: ترامپ خود را مذاکره‌کننده خوبی می‌داند اما مذاکره با ایران دشوار است.

ماکرون خواهان نمایش سیاست فرانسوی برای کاهش تنش‌ها است

وی همچنین در مورد تلاش ماکرون گفت: ماکرون خواهان نمایش سیاست فرانسوی برای کاهش تنش‌ها است. ماکرون بر خلاف جانسون و ترامپ خواهان استفاده از دیپلماسی است و راه نجات برجام را مذاکره می‌داند و معتقد است که می‌تواند ایران و آمریکا را به میز مذاکره بیاورد باید منتظر ماند و دیدر چقدر موفق خواهد بود.