​یک نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هرچند کار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای رای اعتماد از وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی سخت‌تر خواهد بود، بر احتمال بالای ملاحظه بیشتر نمایندگان با این گزینه به دلیل عمر کم باقی مانده از دولت دوازدم و همچنین آغاز سال نو تحصیلی تاکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری کاوش، یکی از موضوعات داغ مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته، معرفی دو وزیر از سوی رئیس جمهور به مجلس، برای دریافت رای اعتماد از نمایندگان بوده است.

وزاری پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت آموزش و پرورش، به ترتیب «علی اصغر مونسان» و «محسن حاجی میرزایی» هستند.

گزینه‌های تصدی این دو وزارتخانه این روزها در حال رفت‌ و آمد در میان فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های گوناگون برای جلب نظر نمایندگان و ارائه برنامه‌های خود هستند.

برای آگاهی از وضعیت وزاری پیشنهادی دولت و دیدگاه عمومی نمایندگان مجلس نسبت به آنها، با حجت‌الاسلام «سید ناصر موسوی لارگانی» نماینده حوزه فلاورجان استان اصفهان گفتگویی انجام دادیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

 

کوتاهی بودن عمر دولت بخت اصلی مونسان برای رای رای اعتماد

 

*جناب موسوی نظر شما در مورد شرایط وزاری پیشنهادی میراث فرهنگی و آموزش و پرورش و مسیر پیش روی آنها برای دریافت رای اعتماد از مجلس چیست؟  

 

درباره وزارت تازه تاسیس گردشگری و میراث فرهنگی، با توجه به اینکه از یک سو آقای مونسان رییس این سازمان بوده و با امور مربوط به این وزارتخانه آشنایی دارد و از سوی دیگر مدت زیادی نیز از عمر دولت باقی نمانده است، اگر قرار باشد کس دیگری ممتصدی این وزارتخانه باشد، تا بتواند به امور آشنایی پیدا کرده و بر آن مسلط شود، دولت به پایان رسیده است.

 

اما چون آقای مونسان به امور مسلط است،فکر می‌کنم که در حال حاضر گزینه مناسبی برای این سمت باشد و به احتمال زیاد هم در صحن علنی موفق به کسب آراء لازم خواهد شد.

 

*پس اقای مونسان کار سختی در پیش نخواهد داشت؟

 

فکر نمی‌کنم که مخالفت سنگینی با ایشان وجود داشته باشد، چون گزینه‌ای است که در آن نهاد مشغول به فعالیت است.

 

کار وزیر پیشنهادی آموزش و پروش سخت‌تر است

 

*در مورد گزینه وزرات آموزش پرورش چگونه فکر می‌کنید؟ 

 

شاید آقای حاج‌میرازیی، سابقه‌ای در وزارت آموزش و پرورش نداشته باشد، اما سوابق مدیریتی ایشان،  پیشینه‌ای وی  در دفتر ریاست‌جمهوری و آشنایی و نفوذی که در هیئت دولت دارد، شاید حضور آقای حاجی میرزایی در وزارت آموزش و پرورش را با موفقیت همراه کند.

البته این وزارت‌خانه نیاز به حمایت جدی دارد و هر وزیری که بیاید باید پشتیبانی شود. همانگونه که دیدیم دو وزیر قبلی که در این سمت قرار داشتند نیز با وجود اینکه از بدنه آموزش و پرورش بودند، چندان رضایتی در میان جامعه فرهنگیان ایجاد  نکردند، زیرا این نهاد نیاز به پشتوانه جدی داشته و دولت مجلس باید کمک کنند که آموزش و پرورش با عائله پرشمار و مشکلات ویژه‌ای  که دارد بتواند از این دشواری‌ها گذر کند.

آموزش و پرورش با حدود یک میلیون معلم در زیرمجموعه خود و بیش از 14 میلیون دانش‌آموزی که به عنوان سرمایه آینده کشورمان زیر پوشش خود دارد، نقطه حساسی به شمار می‌رود، که نباید به آن به عنوان یک وزارت‌خانه مصرفی نگاه کرد، زیرا آینده کشور در دست کسانی است که در مدارس زیر نظر این وزارتخانه، پرورش می‌یابند.

امیدوارم که اگر آقای حاجی میرازیی موفق به دریافت رای اعتماد شد، تلاش کند تا این نگرش را در میان دولت و مجلس  و دیگر نهادها تغییر دهد.

 

*با توجه به این مطلب که حاجی‌میزاریی سابقه چندانی در آموزش و پرورش نداشته است و ممکن است که در این زمینه منتقدانی داشته باشد، به نظر شما وضعیت ایشان در دریافت رای اعتماد چگونه خواهد بود؟

 

اگر بخواهیم میان دو وزیر  پیشنهادی در دریافت رای اعتماد مقایسه‌ای داشته باشیم، قطعا کار مونسان در جلب نظر مجلس، نسبت به حاجی‌میرازیی  بسیار ساده‌تر خواهد بود.

 ولی با توجه به اینکه، از عمر دولت تنها دو سال باقی مانده،  و سال تحصیلی نیز در حال آغاز است، احتمال بالایی دارد که گزینه وزارت آموزش و پرورش نیز از مجلس رای اعتماد دریافت کند.

*یعنی به نظر شما آغاز سال تحصیلی و اینکه بهتر است  که آموزش  و پرورش در این زمان بدون مسئول نباشد، ممکن است نمایندگان را به انعطاف و ملاحظه بیشتر ترغیب کند؟

بله همین طور است.

 

استیضاح وزیر صمت در دستور کار مجلس

 

*به نظر شما با توجه به زمان باقی مانده از عمر دولت دوازدهم،  آیا بازهم تغییراتی در کابینه وجود خواهد داشت یا خیر؟ 

 

احتمال تغییرات که وجود دارد، چون نمایندگان طرح استیضاح وزیر صمت را تحویل هیئت رییسه مجلس داده‌اند و در دستور کار مجلس قرار گرفته است. این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده است و با توجه به اینکه وزیر صمت، عملکرد مثبتی نداشته و صنعت کشور به طور کلی  به سختی روبروست و برای نمونه خودروسازی کشور دچار مشکلات فراونی است احتمال تغییر در کابینه زیاد است.