نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: فضای مجازی در اصل فضای حقیقی است و هر سخنی که علیه دین در این فضا زده می شود، باید جواب با همان روش های نوین روز پاسخ داده شود تا زمینه هدایت آنها فراهم شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: فضای مجازی در اصل فضای حقیقی است و هر سخنی که علیه دین در این فضا زده می شود، باید جواب با همان روش های نوین روز پاسخ داده شود تا زمینه هدایت آنها فراهم شود.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در واقع فضای مجازی در اصل فضای حقیقی است و سخنی که در این فضا مطرح می شود همانند سخنی است که در فضای تبلیغی غیرمجازی مثل منبر زده می شود و فرقی بین سخنی که در کانال های این شبکه ها یا منبر زده می شود، نیست؛ اگر شبهه‌ای در این فضا مطرح می شود باید جواب آن از راهی داده شود که مطرح کنندگان آن بشنوند.

امام جمعه اصفهان گفت: عظمت عاشورا به این است که درس ابدی به انسان ها داده است و"کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" یعنی هر روز گروه های حسینی و یزیدی با هم روبرو هستند و این جنگ تا قیامت ادامه دارد.

وی بیان کرد: معنای امر به معروف و نهی از منکر این نیست که فقط مسائل ۱۰ روز و عاشورا بیان شود بلکه هدف برپایی امر به معروف و نهی از منکر است و این که انسان ها بیدار شوند و از بی حالی و بی تفاوتی بیرون آیند و این یک درس ابدی به انسانها داده است.

وی اظهار داشت: قبل از امام حسین (ع) این قیام و مبارزه حق و باطل بود و همواره انبیا و اولیای الهی در برابر ظالمان و ستمگران می ایستادند و همان راهی که مسیر امام حسین (ع) هست باید ادامه پیدا کند و باید مردم را هوشیار کنیم که این واقعه ای نبود که اتفاق بیافتد و تمام شود و ما بخواهیم قصه آن را نقل کنیم و ذکر آن ثواب دارد بلکه این قیام درس دارد و قصه نیست و بدون شک این مسائل را باید صریح و روشن تر گفت.

وی خاطرنشان کرد : نقش منبری ها و مبلغان در طول تاریخ نقش هدایتگری بوده است و اینکه اول دشمنان دین را به مردم معرفی و راه مقابله آنها با دین را تبیین کنند، فلسفه قیام ابا عبدالله الحسین (ع) که همان مبارزه با ستمگر هست را برای مردم بیان و درسها و عبرت های عاشورا را برای مردم تبیین کنند.

به تاکید امام جمعه اصفهان این وظیفه همیشگی روحانیون بوده است و این کار را همیشه می کردند و منتهی امروز کارشان در این زمینه وسعت بیشتری دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد : بعضی منبری ها مستقیم می گویند ما باید راجع به عاشورا صحبت کنیم ، بیان همین مسائل راجع به عاشورا صحبت کردن است و به قول آیت الله شهید مطهری اگر امام حسین (ع) امروز بودند با صهیونیست ها می جنگیدند یعنی شمر زمان فرق می کند حالا باید دید چه کسی در برابر اسلام ایستاده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد : ، باید واقعه کربلا و دشمنان دین مانند یزید، معاویه، این زیاد و عمر سعد، شمر و امثال آنها را بیان کرد چون در این واقعه نقش داشتند ظلم، خیانت ها، جنایتها و ستمی که به اسلام کردند باید به مردم منتقل شود و حتی ببینیم امروز چه کسی علیه اسلام جنایت می کند و چه کسی با مرام امام حسین (ع) می جنگد باید این مسائل را روشن برای مردم بیان کرد.

وی اضافه کرد : کسانی که می گویند در عاشورا فقط باید راجع به امام حسین (ع) سخن گفته شود، راجع به امام حسین (ع) سخن گفتن را نمی فهمند. چون بیان این مسائل همه راجع به راه امام حسین (ع) سخن گفتن است اصلا امام حسین (ع) فرمودند من قیام می کنم برای امر به معروف و نهی از منکر.

خطیب جمعه اصفهان ادامه داد : گام دومی که رهبر معظم انقلاب فرمودند یعنی عمل به اسلام یعنی همه درس های اسلام و از جمله درسی که امام حسین (ع) در روز عاشورا تا روز قیامت به بشریت دادند باید تبیین شود.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد : این افرادگاهی احساساتشان به سمتی سنگینی می‌کند و سخن‌هایی را بدون توجه به جوانب مختلف دین بیان می کنند، در حالی که باید بدانیم اسلام جوانب مختلفی دارد که همه را باید با هم انجام داد.

وی بیان کرد : برخی بر اساس احساسات می گفتند "حتی افراد حج نباید بروند و هزینه های آن صرف رفع حوائج مردم کنند چون گره گشایی از مشکلات مردم از مساله واجب تر است" در حالی که معلوم نیست تشخیص واجب بودن این مساله را بر اساس کدام معیار بیان می کنند؟ زیرا اهمیت حج به گونه ای است که امام حسن مجتبی (ع) ۲۵ مرتبه با پای پیاده راهی حج شدند و نشان می دهد یک کار مهم دینی، اجتماعی و ارزشی دینی است که بایدبه جای خود و رسیدگی به فقرا و مستمندان نیز به جای خودش باشد.

امام جمعه اصفهان اضافه کرد : قرآن در آیه ۳۲ سوره حج می فرماید " وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ" اگر با همین هزینه ها و مخارج جوانان را جمع نکنیم و جوانان را پای منبر جذب نکنیم انتقال واقعه کربلا و شجاعت، مردانگی و عزت آفرینی که اهل بیت (ع) و به ویژه امام حسین (ع) و اصحابشان انجام دادند و از اسلام دفاع کردند، چگونه می توان به جوانان منتقل کنیم به هر بهانه ای که بتوانیم جوانان را پای منبر بیاوریم ارزشمند است و کار درستی است.

وی گفت : علاوه بر این بخشی از این غذاها و نذورات برای فقرا هزینه می شود و فقرا می خورند و بیشتر فقرا در همین ایام می توانند غذای گرمی تهیه کنند و هر دو جنبه را دارد و هم باعث رونق مجالس روضه می شود و حتی اگر کسی پیدا شود که برای غذا هم پای سخنرانی بیاید باز هم باعث قدمی می شود به سمت آشنا شدن با معارف دینی برداشته شود و زمینه هدایت و آشنایی با معارف دینی فراهم شود.

امام جمعه اصفهان اظهارداشت: اضافه بر این بسیاری از خیرین و نیکوکارانی که برای روضه و مجالس عزای حسینی هزینه می کنند همان کسانی هستند که برای اموری چون کمک به فقرا و نیازمندان هزینه می کند و لذا اینکه گفته شود همه هزنیه های خیر باید برای رسیدگی به فقرا هزینه شود و سایر جنبه های دین را مانند ارزش این اجتماعات در نظر نگیریم سخنی اشتباه است.

وی افزود : از سوی دیگر انجام کارهای تدارکاتی برای مجالس روضه توسط جوانان و نوجوانان مانند چای دادن به مردم و نذری دادن فرصتی برای تمرین تعاون، همکاری و مشارکت است و خود نیز عملی عبادی و دینی است.

وی با اشاره به نقش فرهنگ عاشورا در قیام امام خمینی (ره)، یادآور شد : قیام امام خمینی (ره) مصداق درسهای عاشوراست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان ادامه داد : اگر فرمایشات حضرت ابا عبدالله (ع) اگر در بین راه و زمانی که با لشکریان حر ملاقات کردند و سخنانی فرمودند را مدنظر گیریم، متوجه می شویم که قیام امام راحل (ره) و مردم ایران دقیق همان درسی بوده است که از این قیام گرفته اند، قیام ایشان درسی از مکتب عاشوراست.

در استان اصفهان افزون بر پنج هزار هیات مذهبی فعالیت دارد.