وزیر خارجه فنلاند اقدام ماکرون برای دعوت ظریف به فرانسه در حاشیه گروه هفت را شجاعانه توصیف کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا به نقل از فاینشنیال‌تایمز، «پک هاویستو» وزیر خارجه فنلاند در تازه‌ترین اظهارات خود درباره تلاش ماکرون برای کاهش تنش‌ها گفت: ماکرون تلاش‌های زیادی انجام داده است. من فکر می‌کنم اقدام ماکرون برای دعوت از ظریف به فرانسه در حاشیه نشست گروه هفت بسیار شجاعانه بوده است.

وزیر خارجه فنلاند افزود: اروپایی‌ها درباره مسئله مربوط به ایران جدی بوده و مواردی مانند خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و اجازه صادر کردن ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز را تاکنون رد نکرده‌اند و ممکن است این موارد عملی شود.

 

ظریف: زود است درباره پایان برجام صحبت شود

تهران – ایرنا – "محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راشا تودی" روسیه با اشاره به اینکه برجام نمرده است و هنوز زود است که درباره پایان آن صحبت شود، افزود: اروپایی ها متاسفانه نتوانستند به تعهداتشان در این زمینه عمل کنند.

به گزارش سه شنبه شب روسیا الیوم، ظریف افزود: کشورهای اروپایی حمایت کافی از برجام نکردند و آماده ریسک پذیری و مشارکت برای حفظ این دستاورد بزرگ دیپلماسی نبودند و متاسفانه نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین به دیدار اخیر سید عباس عراقچی معاون خود با مقام های فرانسوی در پاریس درباره اجرای تعهدات طرف فرانسوی در چارچوب برجام اشاره کرد، گفت: موضوع این گفت وگو درخصوص تجدید نظر در برجام نبود، بلکه تنها درباره اجرای تعهدات صحبت شد.

وی اضافه کرد: اروپایی ها باید بدانند که زیاده خواهی ها و جاه طلبی های آمریکا در نقض قوانین بین المللی هرگز در توافق هسته ای متوقف نخواهد شد.

ظریف گفت: ما به توافق هسته ای متکی نیستیم و آینده خود را با آن یا بدون آن خواهیم ساخت. ما معتقدیم که برجام یک دستآورد مهم است که نباید نابود شود. اما نابودی آن ضربه ای به دیپلماسی است و نه ایران. ما گزینه های زیادی در اختیار داریم. ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای ثبات اقتصادی، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی را به دست آورده است.

وی اضافه کرد: اگر اروپایی ها نتوانند بخشی از تعهداتشان را اجرا کنند، همه ما از جمله آمریکا بازنده خواهیم بود.   

ظریف با اشاره به اینکه زیاده روی آمریکا در استفاده از زور منجر به فروپاشی این کشور خواهد شد، افزود: پافشاری آمریکا بر برتری دلار و اقتصاد این کشور به سلاحی برای حمله به دیگران منجر به نابودی آن خواهد شد و استفاده زیاد از هر نوع قدرتی در نهایت منجر به نابودی آن ها می شود.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما می بینیم که آمریکا همین اقدامات را علیه چین و روسیه نیز انجام می دهد و در پایان منجر به کاهش قدرت اقتصادی آمریکا خواهد شد.

وی همچنین در خصوص حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس گفت: افزایش حضور نظامی در خلیج فارس باعث افزایش امنیت نخواهد شد بلکه باعث افزایش بی ثباتی می شود.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه نمی توان بدون ایران به امنیت رسید، گفت: آزادی دریانوردی مانند سایر مسائل، مربوط به قوانین بین المللی و روابط بین المللی است و نمی تواند آزادی دریانوردی در تنگه هرمز باشد اما در کانال سوئز یا تنگه جبل الطارق این آزادی نباشد و همه این مسائل باهم است و خطر نقض قوانین بین المللی از سوی آمریکا در این نهفته است که آمریکا قوانین بین المللی را به صورت کلی تخریب می کند.

ظریف گفت: ما بزرگترین قدرت منطقه هستیم. ما کشوری مشرف به دریا هستیم و هر نیرویی که به این منطقه می آید هرگز نخواهد توانست این مساله را تغییر دهد.

وی تاکید کرد که آزادی دریانوردی و امنیت انرژی باید برای همه باشد و کسی نمی تواند انتخاب کند چه کسی از مزایای آن بهره مند شود و چه کسی بهره مند نشود.

وزیر خارجه ایران درباره توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق گفت: در حالی که آمریکا از تاثیر اقصادی اش برای فشار به کشورهای دیگر با هدف جلوگیری از فروش نفت ایران به صورت رسمی و شفاف استفاده می کند، ما از هر ابزار دیگری برای فروش نفت خود استفاده می کنیم؛ چرا که آمریکا از طریق جلوگیری از خرید نفت ما توسط خریداران سنتی علیه ما جنگ به راه انداخته است و این به این معنا نیست که ما در مقابل فشارهای آمریکا تسلیم خواهیم شد.

وی اضافه کرد: توقیف این نفتکش با فشارهای آمریکا صورت گرفت و نه به دلیل تحریم های اروپایی.