عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بازسازی راکتور آب سنگین اراک در پی اقدامات ایران در گام سوم هزینه‌بر است، گفت: اگر اروپا بعد از بازسازی، شروط 15گانه ایران را بپذیرد باید خسارات بازگشت راکتور به حالت فعلی را بدهد.

نماینده  مجلس: غنی‌سازی بیش از 20 درصد در گام سوم/ خروج از NPT در گام چهارم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل حسن‌بیکی با بیان اینکه در گام سوم بخش اعظمی از تعهدات ما به برجام لغو می شود، گفت: بر اساس معاهده برجام هرگاه یکی از اعضای 1+5 از برجام خارج شود و منافع آن برای جمهوری اسلامی کاهش پیدا کند ما نیز جهت تأمین منافع ملی مجاز به کاهش تعهدات هستیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره روند کاهش تعهدات در گام اول و دوم اظهار داشت: در گام اول و دوم سقف انباشت اورانیوم و آب سنگین را افزایش دادیم و در گام سوم تعداد سانتریفیوژهای نسل ششم و هشتم را افزایش می دهیم و در مدار می آوریم.

وی افزود: هچنین تأسیسات هسته ای فردو را مجددا فعال کرده و سانتریفیوژهای نسل شش را راه اندازی کنیم ضمن اینکه غنی سازی دیگر سقفی نخواهد داشت و از 3.5 به 20 و بیش از آن خواهد رسید.

حسن‌بیکی در ادامه با بیان اینکه همچنین طی اقدامی می توانیم مجددا تأسیسات آب سنگین اراک را بازسازی کنیم، ابراز داشت: اگر اروپایی‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند در احیای راکتور هسته‌ای اراک اقدام خواهیم کرد و آب سنگین تولید می کنیم و از آنجایی که این اقدامات برای ایران هزینه بالایی دارد بهتر است پیش از آن، 15 شرط جمهوری اسلامی را بپذیرند، در غیر این صورت بازگشت به وضعیت فعلی دارای زیان هایی خواهد بود که اروپایی ها باید آن را بپردازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات ایران در قالب NPT خواهد بود یا خیر، خاطرنشان کرد: در گام سوم اقدامات جمهوری اسلامی در قالب NPT خواهد بود و در گام چهارم و حدود 2 ماه دیگر است که این اقدامات قابل بحث می شود چرا که دلیلی ندارد زمانی که آمریکا و اروپا بها یران خسارت شدید وارد می کنند ما نیز در چارچوب NPT بمانیم./