عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند، گفت: اگر اروپا قدمی بر ندارد، جمهوری اسلامی بعد از اجرای گام سوم در ۱۸ شهریور، به فکر گام چهارم در روند کاهش تعهدات برجامی خود است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل حسن‌بیکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به اظهارات اخیر موگرینی مبنی بر زمان‌بر بودن راه‌اندازی اینستکس، گفت: حدود یک قرن بود که دو بلوک شرق و غرب در جهان حاکمیت می کرد که بعد از فروپاشی آن، بلوک غرب متزلزل شد و اروپایی ها تمام تلاش خود را برای خروج از سلطه آمریکایی ها کردند اما با توجه به شرایط سنی بالای اکثر اروپایی ها و نیازمندی به انرژی روسیه و سرمایه گذاری اقتصادی مشترک با آمریکا، به گونه ای سرنوشت خود را با آنها گره زده اند که تلاش بیشتر فایده ای ندارد.

اقدام اروپایی‌ها صرفا فرصت‌سوزی بود

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: هم اکنون اروپایی ها تلاش دارند از هر طریقی برجام را حفظ کنند اما بعد از روی کار آمدن ترامپ، و فشارهای وی به اروپا بعد از خروج از برجام، آنها نتوانستند نسبت به تعهدات خود برای اقدامات مالی و اینستکس پایبند بمانند و آن را اجرایی کنند.

وی افزود: اروپایی ها با اقداماتی که صورت دادند تنها بخش کوچکی از خواسته ایران را اجرا کرده و در واقع به شروط 15 بندی مطرح شده از سوی ایران عمل نکردند و صرفا در صدد فرصت سوزی بر آمدند این در حالی است که اولین مجموعه ای که از خارج شدن ایران از برجام ضرر می بیند، اروپا خواهد بود.

حسن بیکی در ادامه با اشاره به شعارهای تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ترامپ قول داده بود با سیاست های عربستان سعودی برخورد کرده و با جمهوری اسلامی، چین، روسیه، اروپا و کره شمالی رفتار تنش زا نداشته باشد اما نه تنها با این کشورها سر ناسازگاری گذاشت بلکه با همسایگان آمریکا نیز رفتار نامناسبی را آغاز کرد و بحث دیوار مکزیک را مطرح کرده و فضای داخلی ونزوئلا را با مداخلات خود متشنج کرد.

بازی سه‌گانه اروپایی‌ها در حوزه سیاست خارجی

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در نهایت تمام این سیاست ها شکست خورد و اکنون ترامپ شرایط رسانه ای بدی دارد که برای بهبود آن تلاش می کند به هر شکلی با تصویری با روحانی در یک قاب داشته باشد که غول رسانه ای غرب بتواند پروژه ترامپ در انتخابات 2020 را کلید بزند.

وی در ادامه با اشاره به ابراز تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران، اظهار داشت: در این بین اروپایی ها به ابزاری برای آمریکایی ها تبدیل شده اند و با آنها تقسیم کار کرده اند چنانچه شاهد بازی سه گانه ای از سوی آنها هستیم که در کنار تمایل به قرارگیری در سطح یک ابرقدرت هچون سگ قلاده‌داری، قلاده خود را در اختیار ترامپ قرار داده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و در قالب جلسات 1+5 حاضر به مذاکره با آنها هستیم، خاطرنشان کرد: اروپایی ها باید بدانند که اگر زودتر تصمیم نگیرند جمهوری اسلامی بعد از گام سوم در 18 شهریور ماه، گام چهارم را نیز بر می دارد که این گام ممکن است امکان مقاومت آنها را به صفر برساند.