​سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی مساله انتخابات ۹۸ را صحنه دفاع از کل ایران دانست و گفت : آبروی خود را می‌گذاریم و دست مردم را می‌بوسیم و آنها را برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم، اما کار اصلی به عهده سیاست‌گذاران است که باید فضای انتخابات را تلطیف کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، حسین مرعشی عصر شنبه در نشست تحلیل مسائل سیاسی و اقتصادی کشور در کرمان با تاکید بر اینکه انتخابات پیش رو یک فرصت است ، اگر از این فرصت اسفند ۹۸ استفاده نکنیم ضرر مهمی می‌بینیم افزود: مردم برای آنکه نشان دهند مثل همیشه پای منافع کشور خود می‌ایستند حضور حدود ۷۰ درصدی پای صندوق‌های رای خواهند داشت.

مرعشی تصریح کرد: این اتفاق سبب خواهد شد تا دولتمردان بتوانند با قدرت بیشتر در مذاکرات با طرف های غربی حضور پیدا کنند و پیام صلابت، استقامت و مردانگی ملت ایران را در انتخابات به رخ جهانیان کشانده که برای تحقق این مهم مردم، احزاب و مسئولین نقش آفرینان اصلی این رویداد تاریخی در کشور هستند.

وی با تاکید برآنکه بعد از انتخابات می‌توانیم قوی در عرصه بین‌المللی ورود پیدا کنیم به تشریح مسایل داخلی پرداخت و گفت: در کشور نرخ مالیات‌ها را از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش دادیم اما حتی یک سال حجم وصولی‌ها کاهش پیدا نکرده است و حتی رشد آن نیز کم نشد و این نشان می‌دهد که چه میزان فرار مالیاتی در کشور داریم بنابراین در چنین شرایطی مساله اصلاح نظام مالیاتی و هوشمندی و برخورد با فرار مالیاتی را باید دنبال کنیم که دولت به آن نپرداخته است و امسال در این زمینه ضعیف‌تر عمل شده است.

مرعشی  کوپن را راهکار ندانست و بیان کرد: راهکار، هوشمند کردن نظام توزیع است، امروز تلفن‌های هوشمند در دسترس همه خانواده‌هاست و همچنین نرم افزاهایی که در دنیا وجود دارد می‌توان به داخل کشور آورد و از این طریق همه قیمت‌ها را در کشور کنترل کرد، متاسفانه شاهدیم قیمت یک کالا در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.

به گفته مرعشی نظام سیاسی که عبدالمالک ریگی را در هوا شناسایی و متوقف کرد، آیا نمی‌تواند افرادی که در نظام توزیع اخلال ایجاد می‌کنند را شناسایی و برخورد کند و دیگر نیازی به کوپن و سهمیه‌بندی نباشد و با نظام هوشمند توزیع مشکلات را حل کنیم.

تحریم فشار سنگینی بر اقتصاد ایران وارد کرد

به گفته سخنگوی حزب کارگزاران، اقتصاد ایران با مسائل پیچیده‌ای مواجه است و فشار سنگینی بر اقتصاد ایران وارد شده که مهمترین جنبه آن تحریم است و بدون تردید این فشار حداکثری را آمریکایی‌ها برای دریافت امتیاز سیاسی به ایران وارد کرده‌اند.

 مرعشی گفت : حدود ۵۰ درصد درآمدهای ارزی ایران با توجه به تحریم‌های ظالمانه در مدت زمان کوتاهی از دست رفته و چون درآمد دولت بودند لذا باعث شد دولت با ۱۶۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه که حدود ۳۵ درصد بودجه عمومی است، مواجه شود.

سخنگوی حزب کارگزاران  اظهار داشت: برغم تمام مشکلات اقتصاد ایران تاکنون تا حدودی خوب مدیریت شده و باید مدنظر داشت که آثار از دست رفتن این حجم درآمدها می‌توانست خیلی بیشتر از این باشد.

وی ادامه داد: تاکنون با پرداخت نشدن حقوق‌ در دستگاه‌های مختلف مواجه نشده ایم، حتی در صندوق‌های بازنشستگان به جز تامین اجتماعی که متکی به دولت است نیز مشکل چندانی نداریم.

با وجود حجم شک های وارده شده هنوز تورم قابل قبولی داریم

مرعشی تاکید کرد: اقتصاد کشور در عرصه تورم و کنترل قیمت‌ها با توجه به شوک‌های ایجاد شده هنوز تورم آن قابل قبول است و خوشبختانه به سمت ونزوئلایی نرفتیم و تورم کنترل شده و بخشی از این اتفاقات به دلیل مسائل سیاسی است زیرا تا ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ شرایط رو به رشد بود و در عرصه سیاست داخلی و خارجی اتفاقات مثبتی رخ داده بود.

وی افزود: در سال ۹۲ روحانی رقابت انتخابات را برده بود و سیاست گفت و گو در عرصه بین المللی آغاز شد و به سند مهمی به نام «برجام» رسیدیم که به تایید شورای امنیت رسید و اگر این سند به نفع ایران نبود آمریکایی‌ها، اسرائیل و دشمنان ایران علیه آن سخن نمی‌گفتند.

مرعشی با قیاس تعداد آرای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در انتخابات ۹۶ و ۹۲ تصریح کرد: در سال ۹۶ رای روحانی نسبت به دوره قبلش حدود ۶ میلیون بیشتر بود و این نشان داد مردم این مسیر را تایید می‌کنند و همچنین در سال ۹۶ کف رای شورای شهر تهران (اصلاح طلبان) نیز ۴۰۰ هزار رای با جناح مقابل تفاوت داشت و این تفاوت نسبت به دوره قبل خیلی زیاد شده بود.

وی گفت: در دی ماه ۹۶ تظاهراتی علیه دولت در مشهد شروع شد که به ۱۱۰ شهر ایران رسید که همه مسایل سیاست داخلی و خارجی به چالش کشیده شد اما سوال اینجاست که در این ۷ یا ۸ ماه چه اتفاقی افتاد مگر می‌شود مردم در اردیبهشت رای به روحانی بدهند و او را تایید کنند و در دی‌ماه همان سال از انتخاب خود پشیمان شوند؟ باید تحلیل‌گران این موضوع را تحلیل کنند.

وی ادامه داد: حرکت منتقدان روحانی فرصت مناسبی برای دشمن بود  که این موضوع علامت مثبتی به آمریکایی‌ها داد و در اوایل ۹۷ ترامپ مصمم بر خروج از برجام شد و گمان می‌کرد که اگر فشار سنگینی به ایران بیاورد مردم به خیابان می‌آیند و نظام مجبور می‌شود به آنها امتیاز بدهد.

باید مقابل مردم به دلیل بردباری شان سر تعظیم فرود آوریم 

مرعشی اضافه کرد: آمریکایی‌ها فهرست کاملی از توقف همه فعالیت‌های انرژی هسته‌ای و از دست دادن همه نفوذهای ایران در منطقه و مسایل دیگر را در ۱۲ شرط گذاشته بودند اما این پیش‌بینی‌ها محقق نشد و اینجا باید از مسئولان به دلیل بد مدیریت نکردن تقدیر بکنیم و از مردم نیز به دلیل تحمل و بردباری شان سر خضوع فرود آورد.

وی از هزینه‌های زندگی مردم و میزان درآمدهای آنها سخن به میان آورد و بیان کرد: هزینه زندگی شهری مردم حدود ۴۰ درصد بدون آنکه به درآمد آنها افزوده شود، افزایش یافته است اما درآمدهای روستاهایی که بخش کشاورزی آنها به صادرات متکی بود، وضعیت بهتری دارد.

مرعشی  با تبیین سرمایه‌گذاری‌هایی که در گذشته  شده و امروز برای کشور راه‌گشا شده‌اند پرداخت و بیان کرد: در سیل‌های اواخر سال گذشته و اوایل امسال مشخص شد که سدها حداقل توانستند خوزستان را نجات دهند و اگر این سدها نبودند سه چهارم خوزستان را آب می‌گرفت و خسارات جبران ناپذیری وارد می‌شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: همه سرمایه‌گذاری‌های ایران در این چند دهه روی فولاد، معادن و پتروشیمی شده بود که در این بحران اخیر به داد اقتصاد ایران رسیدند و درآمدی که از حدود ۳۰ میلیارد صادرات غیرنفتی بدست آوردیم تا حدودی نیازهای ایران را تامین کرد.

مرعشی افزود: امروز به نقطه‌ای رسیده ایم که آمریکایی‌ها متوجه شده اند تحلیلشان اشتباه بوده و به دنبال فرار خود و هم‌پیمانانش از این موضوع هستند.

اروپاییهای پر رو هستند/ ایران راه را برای مذاکره بازگذاشته 

وی ادامه داد: آنها تصور نمی‌کردند ایران در هیچ شرایطی ولو بدون استفاده از منافع اقتصادی برجام از آن خارج شود اما اینکه اروپایی‌ها هیچ کدام از بندهای سند برجام را عمل نمی‌کنند و انتظار دارند که ایران همه بندهای آن را اجرایی کند، تنها چیزی که می‌توانیم به این رفتار آنها بگوییم این است که اروپایی‌ها واقعا پررو هستند.

مرعشی  با تاکید براینکه هم اکنون ایران از هیچ یک از مزایای برجام نمی‌تواند استفاده کند، تصریح کرد: آنها فکر می کردند ایران در این موضع می‌ماند و از برجام خارج نمی‌شود اما ایران خروج از برجام را بدون عجله آغاز کرده است و  صلابت خود را نشان داده و اینک سطح غنی سازی اورانیوم افزایش پیدا کرده و سطح سانتریفیوژ نیز از امروز آغاز کردیم و ایران این گام‌ها را با متانت برداشته تا راه را برای مذاکره باز بگذارد.

وی از پشیمانی غربی‌ها سخن به میان آورد و بیان کرد: آمریکایی‌ها از کار خود پشیمان شده‌اند اما در این حال به دنبال گرفتن امتیاز از ایران هستند.