مرجع تقلید شیعیان گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه به‌واسطه عدم‌حضور روحانیت در متن اجتماع اتفاق می‌افتد و امروز بیشتر کسانی که مرتکب جرم می‌شوند همان کسانی هستند که از علما و روحانیون فاصله گرفته‌اند.

آیت‌الله نوری همدانی: علما و روحانیون باید از اشرافی گری پرهیز کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیت‌الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد اظهار داشت: همت بلند، اراده و جدیت نیز از جمله شرایطی است که یک طلبه علوم دینی باید از آن برخوردار باشد.

وی سحرخیزی، تهجد و معنویت را از ضروریات طلبگی دانست و افزود: طلاب باید اهل نماز شب باشند تا خداوند به آن‌ها عنایت کرده و مبانی دینی را در قلب‌شان جای دهد و بتوانند همچون علمای بزرگ با علم خود از مبانی دین صیانت کنند.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: طلاب و روحانیون باید کنار درس در حد توان خود در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی فعال باشند و خود را از مسائل سیاسی و اجتماعی جدا ندانند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه نباید در برابر ظلم و ستمی که به مسلمانان مظلوم در مناطقی همچون کشمیر و بحرین روا داشته می‌شود بی‌تفاوت باشند.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه طلاب باید بتوانند فقه و مبانی دینی را به‌خوبی بشناسند تا بتوانند آن را به دیگران بشناسانند گفت: امروز طلاب باید به سایر مناطق مهاجرت کرده و مردم را با منش دین آشنا سازند.

وی گفت: اعتقاد به عدم حضور اجتماعی روحانیت نوعی جهل و تجاهل است، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه به‌واسطه عدم حضور روحانیت در متن اجتماع اتفاق می‌افتد و امروز بیشتر کسانی که مرتکب جرم می‌شوند همان کسانی هستند که از علما و روحانیون فاصله گرفته‌اند.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اهمیت اخلاق  بیان کرد: اخلاق‌محوری در حوزه‌های علمیه بسیار مهم است و همه ما محتاج به معلم و متذکر اخلاق داریم، از مدیران حوزه می‌خواهیم که در این امر اهتمام داشته باشند و نسبت به راه‌اندازی دروس اخلاق در حوزه‌های علمیه توجه جدی داشته باشند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: استاد باید از نظر اخلاق و معنویت در درجه بالایی باشد، در روایات بیان‌ شده است که معلمان باید پیش از تعلیم دیگران به خودسازی اخلاقی و معنوی بپردازند.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه "همه ما باید مردمی بوده و همواره به مردم خدمت کنیم" ابراز کرد: علما و روحانیون باید از اشرافی‌گری پرهیز کنند، طبق روایات آن دسته از عالمانی که از زندگی اشرافی‌گری برخوردارند راهزنان دین مردم هستند.

وی نخستین شرط طلبگی را اخلاص در راه خداوند برشمرد و ادامه داد: طلاب باید در مسیر طلبگی خود علوم حوزوی را تنها برای خداوند فرابگیرند تا بتوانند اثرگذار باشند، یکی از مسائل ضروری برای طلاب علوم دینی، نظم است زیرا هر انسانی که منظم باشد موفق می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت اخلاص در طلاب خاطرنشان کرد: طلاب باید با اخلاص تمام در حوزه گام بردارند، توفیقات الهی نیز با اخلاص ما مرتبط است و اگر کسی بخواهد همچون علمای بزرگی چون شیخ طوسی باشد باید مخلص، همت‌مند و جدی و پرتلاش باشد.