محمدتقی فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آرمان ملی: افرادی که به دنبال سنگ اندازی مقابل اقدامات و برنامه‌های دولت هستند نه تنها در مسائل سیاست خارجی بلکه در مسائل مربوط به سیاست داخلی نیز سخنی برای گفتن ندارند. چراکه 8 سال اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور از سوی این افراد اداره شد اما در طول این سال‌ها کدام گره از مشکلات کشور باز شد؟ حتی اگر مخالفان یا جریان مقابل دولت به دنبال رقابت سیاسی با روحانی هستند ایرادی بر آنها وارد نیست، زیرا امروز تکروی در دنیای سیاست مفهومی ندارد اما رقابت سیاسی و حتی انتقاد از دولت باید بر اساس منطق و اخلاق صورت گیرد. چراکه در نهایت مردم قضاوت خواهند کرد که کدامیک از جریان‌ها به صورت منطقی و بر اساس مصالح ملی رفتار کرده است و تخریب در رقابت سیاسی جایگاهی ندارد. گاه سخنان یا نوشته‌هایی تحت عنوان نقد یا انتقاد به دولت منتشر یا بیان می‌شود که نسبتی با تعریف انتقاد ندارد و فشار است که آن را انتقاد می‌خوانند و این فشارها از مدار اخلاق و منطق خارج است.

جریان مقابل از هر روش و ابزاری برای حذف رقیب استفاده می‌کند تا خود بر کرسی قدرت بنشیند. اکنون با افزایش تدریجی تخریب‌ها از سوی مخالفان این پرسش به میان می‌آید که روحانی در برابر تخریب‌های مخالفان چگونه رفتار کند؟ رئیس‌جمهور باید به افرادی که از سر دلسوزی به او انتقاد می‌کنند، پاسخی علمی و بر اساس استدلال دهد و اگر ایرادی در عملکرد دولت وجود دارد، باید این ایرادات رفع شود.

روحانی باید نسبت به انتقادها دقت نظر بیشتری داشته باشد. چراکه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است همچنان انتقادهایی برعملکرد وزرا وجود داشته باشد. نقد نسبت به روسای جمهوری شیوه معمول احزاب و رسانه‌ها در سراسر جهان است اما با کمال تاسف در کشور ما غالب رقابت‌های سیاسی بر اساس منطق و اخلاق صورت نمی‌گیرد. بلکه از روی غرض ورزی و حذف رقیب به هر قیمت است. در اینگونه برخوردها دولت باید بسیار جدی و مصمم مشکلات موجود را با مردم مطرح کند، به ویژه بحران‌هایی که جریان مخالف برای دولت ایجاد می‌کند. هیچ سرمایه‌ای برای یک رئیس‌جمهور بالاتر از صداقت با مردم نیست.

یکی از دلایل علاقه مردم به دولت اصلاحات نیز برخورد صادقانه آن بود. با افزایش تخریب‌ها و بحران‌سازی‌ها دولت بیشتر از قبل باید با مردم صحبت کرده و مشکلات پیش رو را با افکار عمومی در میان بگذارد. از سویی شایسته نیست که دولت در برابر هر کنش بیهوده‌ای واکنش نشان دهد اما در شرایطی که آسیبی از سوی مخالفان متوجه دولت است و در میان مردم ناامیدی ایجاد می‌کند، دولت باید نسبت به آن واکنش نشان دهد و از خود دفاع نماید. چراکه این اعتقاد وجود دارد که در آینده مخالفان روحانی نمی‌توانند کاندیدایی مطرح و رای آور به مردم معرفی کنند. به همین علت با هدف ناامید کردن مردم از روحانی وارد رقابت با دولت شده‌اند. اقدام خودسران به زیان کشور تمام شد.