با توجه به تاخیر در صدور ویزا و به این دلیل که ایران نتوانست در روز اول این نوبت را بگیرد، آقای روحانی در روز چهارشنبه، یعنی روز دوم مجمع عمومی سخنان خود را ایراد می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: خاورمیانه و کشورهای ثروتمند این منطقه به طور سنتی بازار فروش سلاح‌های امریکایی بوده و در حال حاضر نیز آقای ترامپ سیاستی را دنبال می کند که در پی آن اگر تا امروز ایالات متحده تنها تسلیحات خود را به منطقه می‌فروخته از امروز به دنبال فروش امنیت است و رئیس‌جمهور این کشور نیز بارها اعلام کرده که اگر کشورها امنیت می‌خواهند باید هزینه آن را هم بپردازند.

 

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص اهداف ایالات متحده برای صدور دیرهنگام روادید برای هیات ایرانی جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی آمریکا و به طور مشخص وزارت خارجه به ریاست مایک پمپئو تحلیل می‌کرد که موانعی برای صدور ویزا ایجاد کند که در مرحله نخست یا سفر انجام نشود یا اگر صورت گرفت در موعد مقرر نباشد. می‌دانیم که به طور سنتی رئیس‌جمهور ایران در روز اول مجمع عمومی و پس از سخنرانی‌های افتتاحیه صحبت می‌کرد و این مساله از جهت حضور سران کلیه کشورها از اهمیت بالایی برخوردار بود.
وی ادامه داد: حال با توجه به تاخیر در صدور ویزا و به این دلیل که ایران نتوانست در روز اول این نوبت را بگیرد، آقای روحانی در روز چهارشنبه، یعنی روز دوم مجمع عمومی سخنان خود را ایراد می‌کند. به نظر می‌رسد تلاش وزارت خارجه ایالات متحده با همین هدف صورت گرفت و در نهایت با ورود شخص دونالد ترامپ ویزا صادر شد. 
این کارشناس مسائل آمریکا در رابطه با دلایل ورود رئیس‌جمهور ایالات متحده به بحث صدور روادید نیز گفت: ما از پشت پرده مسائل در کاخ سفید اطلاعی نداریم اما شاید این اقدام به این دلیل صورت گرفت که آمریکا نمی‌خواست با پیامدهای حیثیتی عدم صدور روادید و تخطی از «توافق‌نامه مقر» مواجه شود یا در احتمالی بسیار ضعیف، ترامپ همچنان به رغم سخنان و اعلام مواضع رهبر انقلاب مبنی بر عدم شکل‌گیری مذاکره و تاکید رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، همچنان به احتمال مذاکره دوجانبه با ایران در حاشیه این نشست امیدوار است. 

وی افزود: البته این مساله را خیلی محتمل نمی‌دانم چرا که آمریکایی‌ها با نظام ایران آشنایی دارند و سیاست خارجی کشورمان چیزی نیست که ناگهانی در آمریکا رخ دهد که حتی اگر امیدواری مختصری نیز باشد با سیاست «فشار حداکثری» آمریکا، تحریم اخیر بانک مرکزی و گفته تحلیلگرانی که ایران و‌ آمریکا را در یک قدمی جنگ تصویر می‌کنند، بسیار بعید به نظر می‌رسد. 

ابوالفتح همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی اهداف و اقدامات ایالات متحده پس از حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و متهم کردن ایران به دست داشتن در این تحریم‌ها گفت: اولین مساله این است که خاورمیانه و کشورهای ثروتمند این منطقه به طور سنتی بازار فروش سلاح‌های آمریکایی بوده و در حال حاضر نیز آقای ترامپ سیاستی را دنبال می‌کند که در پی آن اگر تا امروز ایالات متحده تنها تسلیحات خود را به منطقه می‌فروخته از امروز به دنبال فروش امنیت است و رئیس‌جمهور این کشور نیز بارها اعلام کرده که اگر کشورها امنیت می‌خواهند باید هزینه آن را هم بپردازند.

 

وی ادامه داد: در عین حال تشدید فشارها بر ایران هم در دستور کار است؛ ایالات متحده از هر ابزاری که در اختیار دارد، استفاده می‌کند تا کشورها را علیه ایران بسیج کرده و ظرفیت‌های کشورمان را در رقابت‌های منطقه‌ای فرسوده کند. 

 

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر شرایط امروز منطقه، در رابطه با اهمیت حضور هیات ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است اما آقای ظریف ویژگی خاصی دارد که توانسته دیپلماسی عمومی را با قدرت پیش ببرد. ابداع واژه «تیم بی»، مصاحبه با رسانه محبوب آقای ترامپ و توجه بالایی که به توئیتر وی وجود دارد اقدامات قابل توجهی است.  از همه این نکات مهمتر این است که سفر اخیر، اولین سفر بعد از اعمال تحریم‌ها علیه وزیر امور خارجه است و قبلا این تصور بود که آمریکا می‌تواند مانع این سفر شود و انجام سفر بی‌خاصیت بودن این تحریم را نشان داد و به عبارتی آمریکایی‌ها کسی را تحریم کردند که از اجرای آن تحریم ناتوان هستند.