دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنی صدر قبول نمی کرد عراق به ایران حمله کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محسن رضایی در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دو ، به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس با تسلیت ایام محرم و گرامی داشت یاد شهدای اسلام اظهار کرد: من مسئول اطلاعات سپاه بودم که خبر دادند فرودگاه مهرآباد بمب‌باران شد. متوجه شدم جنگ شروع شد. یک ماه و نیم قبل از جنگ پیش آقای بنی صدر رفتیم و  گفتیم عراق قصد جنگ دارد، ایشان گفتند نه مگر آنکه شما پاسداران جنگ درست کنید.

وی ادامه داد: تاریخ اقتدار ایران و دفاع مقدس ایران عجیب است. حدود سی صد سال پیش دوبرابر الان وسعت سرزمین ما بود، منتهی طی جنگ‌هایی در شمال و شرق و غرب و جنوب بخش هایی را از دست دادیم. در این موقع همه به فکر افتادند تا کاری کنند. عباس میرزا به فکر ارتش مدرن افتاد. امیرکبیر و پهلوی اول و دوم راه را ادامه دادند؛ اما اقتداری نبود.

رضایی در ادامه به وابستگی ارتش ایران تا پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حتی فرمانده کل قوا که شاه بود کاره‌ای نبود. قدرت بالایی نداشتند و وابسطه بودند. یک تجربه نظامی بیش‌تر نداشتند و در آن تلفات زیادی داده بودند. ایران در آن زمان تجهیزات مهمی داشت اما یا مهمات نداشت یا وابسطه به دیگری بود.

وی ادامه داد: در سال ۵۹ سرهنگ به بالاها از ایران رفته بودند و پشتیبانی از ایران کم شده بود. فکر می کردند مثل قدیم بخش هایی از ایران را جدا می کنند اما حضرت امام(ره) و فرماندهان ما انقلابی در جنگ ایجاد کردند؛ یعنی نیروهای وفادار وارد جنگ شدند. یادی کنیم از صیاد شیرازی که نقش موثری داشت.

رضایی با نام بردن از افسران شهید انقلابی گفت: قبل از انقلاب بین نیرو هوایی و زمینی ارتش  خیلی اختلاف بود اما در دوران جنگ انسجام نیروهای مسلح ایران بالا رفت .

وی ادامه داد: نیروهای انقلابی در جنگ حضور داشتند، سپاه ایجاد شد  و تجهیزات جدیدی که بخشی از آن را از عراق غنیمت گرفتیم و بخشی از آن را ساختیم.

 

در ادامه رضایی یادآور شد: سلاح واحد سبک در سال ۵۹ نداشتیم، ولی امروز بلعکس سلاح سبک داریم و مهمات را خودمان تولید می‌کنیم آن موقع اصلا موشک نداشتیم، ولی الان وضعیت موشکی بسیار بالا است، در سال ۵۹ پهپاد نداشتیم، اما امروز پهپادهای مدرن ایران تبدیل به کابوس در منطقه شده است، در مدیریت نظامی و دفاعی پیشرفت قابل توجهی به دست آورده‌ایم که در ابتدای جنگ نداشتیم بنابراین جنگ نظامی علیه ما تحمیل شده بود، بنی صدر می‌گفت جنگ ساسانی می‌خواهیم بکنیم، صدام هم می‌گفت جنگ قادسیه می‌خواهیم انجام دهیم اول جنگ ایران کوچکترین پیشرفتی از بعد اینکه سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند نداشت و مدیریت و نحوه ورود ایران برای مقابله با عراق مسیر کلاسیکی بود که در طول ۳۰۰ سال با شکست مواجه شده بود.

وی با اشاره به اینکه عباس میرزا یکی از سرداران به نامی است که تاریخ زندگی‌اش خیلی تلخ بود گفت: یک بار انگلیسی‌ها به او قول می‌دهند که در مقابل روس‌ها از او حمایت می‌کنند و تا آماده می‌شود برای جنگ، انگلیسی‌ها عقب می‌کشند، فرانسوی‌ها رقیب انگلیسی‌ها بودند و با عباس میرزا تماس می‌گیرند و می‌گویند ما به کمک شما می‌آییم، ولی فرانسوی‌ها هم عقب می‌کشند، همین قصه‌ها را در زمان پهلوی اول و دوم داشتیم، ولی الحمدالله امروز ما بر روی پای خود ایستاده ایم و امنیت نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور های اطراف امروز متکی به اقتدار ایران است لذا ما در دفاع مقدس انقلاب دوم مان را انجام دادیم.

رضایی ادامه داد: در دفاع مقدس با آزادسازی خرمشهر انقلاب دوم ایران یعنی دستیابی به اقتدار از دست رفته و بازگشت به آن اقتدار گذشته را به دست آوردیم؛ اولین مسئله‌ای که در جنگ به آن دسترسی پیدا کردیم خودباوری و اعتماد به نفس بود، در حقیقت این گوهر گم شده‌ای بود که به آن دسترسی پیدا کردیم دومین مسئله این بود که فهمیدیم اگر به جوانان میدان بدهیم و جوانان کشور را وارد صحنه کنیم یک انرژی عظیمی در درون جوانان ایران است که قابل آزاد شدن است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با مدیریت جهادی دست جوانان را باید بگیریم و آن‌ها را بالا بکشیم . با یک نوع مدیریت اعتقادی از جوانان کشور می‌توان قهرمانان بزرگ و گمنامی را تربیت کرد تا تاریخ ایران و تاریخ‌های دیگر به عنوان یک شگفتی از آن‌ها یاد کنند. متوجه شده ایم که به هیچ وجه نباید به بیگانه تکیه کنیم حضرت امام فرمودند مادام که در احتیاجات صنایع پیشرفته دست خود را پیش دیگران دراز کنید و به دریوزگی عمر را بگذرانید قدرت ابتکار و پیشرفت در اختراعات در شما شکوفا نخواهد شد به خوبی و به عینیت دیدید که در این مدت کوتاه پس از تحریم همان‌ها که از ساختن هر چیز خود را عاجز می‌دیدند و از راه انداختن کارخانه‌ها مایوس بودند افکار خود را به کار بستند و بسیاری از احتیاجات ارتش و کارخانه‌های خود را برطرف کردند و این جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی تحفه الهی بود که از آن غافل بودیم.

رضایی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس موضوع خلاقیت و نوآوری بود . تا قبل از جنگ ایران و عراق و دفاع مقدس دو نقطه در دنیا بود که به آن ورود پیدا نمی‌کردند یکی دریای سیاه و دیگری خلیج فارس بود علت این بود که این نقاط حیاتی بودند و می‌ترسیدند اگر هر دو حضور داشته باشند درگیری به وجود آید، اما در اواسط جنگ به دلیل، جنگ کشتی‌ها، عراقی‌ها کشتی‌های ما را زدند، روس‌ها و آمریکایی‌ها وارد خلیج فارس شدند سعی کردند در رابطه با اسکورت کشتی‌های نفتی کویت و عربستان به این دو کشور کمک کنند در بخشی از جنگ شوروی و آمریکا به نفع عراق در خلیج فارس وارد جنگ شدند. از آن زمان تا به حال آمریکایی‌ها تلاش زیادی کردند تا با تغییر استراتژی و دکترین‌های خودشان حضورشان را در خلیج فارس حفظ کنند بعد از فروپاشی شوروی آمریکادر منطقه خلیج فارس ماند.

 

وی تصریح کرد: ترامپ امنیت را در مقابل اقتصاد و چاپیدن دلارهای منطقه در پیش گرفته است. تمام این استراتژی‌های آمریکایی‌ها شکست خورده است. امروز در شرایطی هستیم که آمریکا یی‌ها از منطقه خلیج‌فارس کلاً بیرون رفتند و الان سه ماه است که ناوهای بزرگ آمریکا از منطقه خارج شده اند و در جنوب چابهار مستقر هستند بعضی گشتی هایشان به تنگه هرمز نزدیک می‌شوند، ولی تا ۳۰۰ و ۴۰۰ کیلومتر فاصله خودشان را نگه می‌دارند و این موضوع بیانگر این مسئله است که آمریکایی‌ها راهی غیر از خروج از منطقه ندارند.

وی در ادامه گفت: ما خودمان امنیت منطقه را حفظ کرده‌ایم . نه در جنگ ایران و عراق و نه در جنگی که آمریکا به عراق حمله کرد هیچگاه تجارت خلیج فارس قطع نشد و هیچگاه نفت از خلیج فارس قطع نشده است در حالی که اگر ما می‌خواستیم تنگه هرمز را ببندیم و یا اجازه ندهیم که تجارت جهانی برقرار شود می‌توانستیم این کار را انجام دهیم نه خود ما این کار را کردیم و نه اجازه دادیم دیگران این کار را انجام دهد، بارها صدام حسین هواپیماهایش را تا نزدیک جزیره قشم آورد و برخی مناطق از جزایر نفتی را بمباران کرد، اما به هیچ وجه اجازه پیشروی به او ندادیم و تنگه هرمز را باز نگه داشتیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان  اینکه حضور آمریکا در منطقه جز ناامنی هیچ نتیجه‌ای تاکنون نداشته است تاکید کرد: امنیت در خلیج فارس بدونِ بیرون رفتن قدرت‌های فرامنطقه‌ای امکان پذیر نیست یعنی تا زمانی که آمریکا و انگلیس و کشورهای فرامنطقه‌ای بخواهند در منطقه باشند ناامنی‌هایی که در طول چند سال اخیر به وجود آمده ادامه پیدا خواهد کرد، اولین شرط امنیت؛ استقلال کشورها است و امنیت بدون استقلال کشورها امکان پذیر نیست. ریشه اصلی ناامنی‌ها حضور آمریکا در منطقه است ؛ روزی که آمریکا از منطقه بیرون برود تمام کشورها با هم دوست خواهند شد. استقلال، برادری و امنیت دسته جمعی بهترین شعار است، اگر استقلال نباشد برادری به وجود نمی‌آید، زیرا کسانی که این برادری را به هم می‌زنند همان قدرت‌های فرامنطقه هستند، یعنی تا آمریکا باشند حادثه‌ای مثل عراق به وجود می‌آید، ولی اگر آن‌ها کنار بروند، زمینه برادری به وجود می‌آید اگر زمینه برادری در اثر استقلال فراهم شود زمینه امنیت دسته‌جمعی نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: همکاری بدون استقلال نمی‌تواند شکل گیرد. همکاری باوجود وابستگی امکان پذیر نیست. بعد از انقلاب ما عربستان را بخشیدیم، اما عربستان و کویت قریب به ۱۵۰ میلیارد دلار به صدام در جنگ کمک کردند و ما بعد از دفاع مقدس با وجود اینکه امام فرموده بودند اگر از صدام بگذریم از عربستان نمی‌گذریم، اما به دلایل مسائل سیاسی کشور بعد از جنگ از عربستان گذشتیم و دوستی با این کشور آغاز شد، ولی دوباره می‌بینیم که آن‌ها از چند سال پیش به این طرف دوباره به ما خیانت کردند علت این خیانت‌ها به این دلیل است که وابستگی به آمریکا وجود دارد. عربستان به آمریکا و اسرائیل خدمت می‌کند که هیچ کشور اروپایی به اندازه عربستان به اسرائیل کمک نمی‌کند. عربستان فشارها و جنگ ظالمانه‌ای را علیه یمن شروع کرده است چه کسی سود این جنگ را می‌برد آیا جهان اسلام سود می‌برد؟ آیا ملت عربستان سودمند می‌شوند؟امنیت دست جمعی و همکاری امنیتی را قبول داریم، ولی پیش نیاز آن استقلال است اگر استقلال حاصل نشود همان کشورهایی که آن‌ها را وابسته کردند اجازه شکل‌گیری امنیت دسته جمعی را نمی‌دهند.

 

رضایی اظهار کرد: ترامپ حتی از خودش نمی‌تواند دفاع کند ؛عربستان در مقابل انصارالله که گروه جهادی است شکست خورده است ، به طور کلی سیستم ضد موشکی عربستان نتوانست پهپاد انصارالله را شناسایی کند.

وی ادامه داد: اگر عربستان وارد جنگ با ما شود ده‌ها برابر ضربه خواهد خورد این‌ها با جو سازی و شانتاژ ممکن است در شرایطی به سازمان ملل بروند و انگلیس و آمریکا پای کمک آن‌ها بیایند، اما باید ثابت کنند که ایران این کار را انجام داده است. ما چنین سلاحی را به یمنی‌ها نداده ایم ، خود یمنی‌ها سلاح هایشان را می‌سازند این در حالی است که ترامپ و وزیر خارجه آمریکا برای جلوگیری از آبروریزی انگشت اتهام به سوی ایران بلند کرده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر عربستان قبول کند که انصارالله این کار را انجام داده برای آن‌ها و آمریکا آبروریزی بزرگی در دنیا به وجود خواهد آمد . آن‌ها به دنبال سند سازی هستند در حالی که معلوم است که آن‌ها اشتباه بزرگی را انجام داده‌اند. عملیات انصارالله را هیچ سازمان اطلاعاتی نتوانست متوجه شود که چنین عملیاتی طراحی کرده است به گونه‌ای که سازمان‌های اطلاعاتی و سیستم‌های مدرن و الکترونیک نتوانست متوجه این عملیات شوند. عملیات آنقدر دقیق بود که در روز تعطیل این کار صورت گرفت تا حتی یک نفر کشته نشود اکنون آمریکا و عربستان از ذخایر نفتی خود استفاده می‌کنند به گونه‌ای که دست به دامان عراقی‌ها شده اند لذا عملیاتی صورت گرفته موجب شگفتی تمام ژنرال‌های بین المللی دنیا شده است.

وی ادامه داد:  ترامپ به دلیل حفظ آبروی خود و آمریکا به دلیل این که سیاست هایش با شکست مواجه شده است به دنبال مذاکره با رئیس جمهوری کشورمان بود .مکرون پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری داده بود که ابهام آمیز بود.  ترامپ از کار مکرون ناامید شد، او با کار هنرپیشگی و با لبخندی که می‌زند می‌خواهد نهایتاً بگوید که مذاکرات مفصلی را با ایران انجام داده و با عکس گرفتن میخواهد سناریو درست کند، زیرا برای انتخابات به این عکس احتیاج داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا در بن بست است، افزود: آمریکا سیاستی ندارد به طوری که سیاست قبلی آمریکا به بن بست رسیده است و فکر نمی‌کنیم آن‌ها از این باتلاق خارج شوند، ترامپ باید بگوید غلط کرده است اگر نگویند دیگران می‌گویند که ما غلط کرده ایم، ترامپ را خودمان محاکمه خواهیم کرد، ترامپ نه تنها علیه ملت ما بلکه علیه همه ملت‌های دیگر باید مورد محاکمه قرار بگیرد روزی فرا خواهد رسید که ترامپ غلط کردم را خواهد گفت.

 

وی یادآور شد:  اروپایی‌ها یک بار به نتیجه خواهند رسید که کار احمقانه انجام داده‌اند و بهتر بود به تعهدات خودشان در برجام عمل می‌کردند .

رضایی گفت: بانک مرکزی مگر چند بار باید تحریم شود این موضوع مسخره است ما الان چه مبادلاتی با اروپا و با جاهای دیگر داریم که بانک مرکزی را تحریم کردند، این کار به صورت شکلی و نمایشی است، ترامپ هر چه برگ در دستش بود را خرج کرد و آخرین تیرها یش را شلیک کردو الان با سلاح بدون فشنگ در برابر ما ایستاده است.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: آن‌ها در ماه‌های آینده شکست‌های بیشتری خواهند خورد . ما با چین سند راهبردی ۲۵ ساله می‌نویسیم. قبلاً چین حاضر به شرکت در رزمایش‌های ما نمی‌شد، اما الان در رزمایش ایران شرکت می‌کند؛ روز به روز رابطه ما با چین در حال بهتر شدن است که نتیجه بخش خواهد بود.

وی بااشاره به اینکه مکرون اتحادیه اروپا را در حال فروپاشی می‌بیند، افزود: بسیاری از روشنفکران در ایران متاسفانه مانند ۷۰ سال پیش فکر می‌کنند و هنوز بیدار نشده اند که چه اتفاقی افتاده است به گونه‌ای که تحولاتی در شرق در حال وقوع است؛ ما استقلال مان را به هیچ کشوری نمی‌فروشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رویکرد ما مقاومت فعالانه است، گفت:اگر بخواهیم تبدیل به کشور پیشرفته شویم باید سیاست، اقتدار و اقتصاد را درست کنیم، سیاست و اقتدار را درست کرده ایم به طوری که امروز کشوری آزاد و مستقل و متکی به خودمان هستیم به گونه‌ای که پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را داریم، اما در پایه سوم که اقتصاد است عقب افتاده ایم و این موضوع به دلیل برخی از مسائل در داخل و خارج است که مانع کار شده است.

رضایی در پایان گفت: نمی‌گذارند فرودگاه امام راه بیفتد تا بتوانیم از آسمان ایران استفاده کنیم در اینکه فرودگاه امام درست شود عوامل نفوذی دخالت دارند و نمی‌گذارند که کار به درستی انجام شود آن‌ها می‌گویند که دو پایه اقتدار و سیاست را از دست دادند؛ لااقل در اقتصاد مقاومت می‌کنند کسانی که جلوی پیشرفت اقتصادی را گرفتند می‌گویند نظام ایران ناکارآمد است.