عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که بیانیه اروپایی ها فرار روبه جلو است؛ چرا که اگر ایران به آرامکو حمله می‌کرد، هیچ‌گونه اثری از آن پیدا نمی‌شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی مبنی بر متهم ساختن ایران در قضیه حمله به آرامکو، اشاره و اظهار داشت: معتقدم که کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس که اخیرا در بیانیه‌ای ایران را متهم به حمله به تاسیاسات نفتی کردند؛ با آمریکا همانگ هستند و در حقیقت با هماهنگی کامل با آمریکا این بیانیه اعلام شده است.

هدف اصلی بیانیه کشورهای اروپایی آخرین فرصت برای شکل گیری مذاکره مجدد است

وی در ادامه افزود: هدف اصلی این کشورهای اروپایی از انتشار و اعلام این بیانیه هم این است، که یک فشار مشترکی را با آمریکا علیه ایران انجام دهند، تا اینکه شاید آخرین فرصت برای شکل‌گیری مذاکره را بوجود بیاورند؛ چرا که ما همزمان با این فشارها یکسری ادعاها و سنت‌شکنیهای تازه در مواضع آنها از قبیل مذاکره مجدد و ... را شاهد هستیم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب به آخرین فشارهای آمریکا و اروپا علیه ایران اشاره و تصریح کرد: به نظر من آمریکا و کشورهای اروپایی وابسته به آن، این آخرین فرصتی است که تحت عنوان فشار علیه ایران دنبال می‌کنند.

اروپایی‌ها تکالیف خود را در قبال برجام انجام نداده‌اند

فلاحت پیشه در ادامه افزود: اروپایی‌ها تکالیف  خود را در قبال برجام انجام نداده‌اند و به هر حال برای عدم پاسخگویی به تعهدات خود نسبت به برجام فرار رو به جلو می‌کنند.

ضربه‌ای که اروپایی‌ها به دیپلماسی وارد کردند؛ اگر بیشتر از آمریکا نباشد، کم‌تر هم نیست

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کم کاری‌های اروپا در قبال تعهدات خود در مسئله برجام اشاره و تاکید کرد: شاید در گذشته مقصر اصلی در مسئله برجام آمریکا بوده باشد؛ اما در حال حاضر کم‌ کاری اروپایی‌ها نسبت به آمریکا کم‌تر نبوده است و در حقیقت ضربه‌ای که اروپایی‌ها به دیپلماسی وارد کردند؛ اگر بیشتر از آمریکا نباشد، کم‌تر هم نیست.

باید از اروپایی‌ها پرسید؛که چرا در قبال تعهدات خود زمان را صرف کردند؟

وی در ادامه افزود: ما از همان ابتدایی که ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سکانداری کاخ سفید را عهده دار شدند و آن برخوردی را که با برجام داشتند؛ تکلیف خود را با آمریکا مشخص کردیم، اما اروپایی‌ها در مسئله برجام فقط زمان را سپری و صرف کردند که در واقع اگر ما به دیپلماسی اروپا اطمینان نمی‌کردیم، شاید تا به الان گام‌های بیشتری را نسبت به تعهدات هسته‌ای خود برداشته بودیم؛ بنابراین باید این سوال را از اروپایی‌ها پرسید؟ که چرا در قبال تعهدات خود زمان را صرف کردند.

 مواضع ایران در همه مسائل به صورت شفاف مشخص است

این نماینده مردم در مجلس دهم به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی مبنی بر متهم ساختن ایران در قضیه آرامکو، اشاره و اظهار کرد: مواضع ایران به صورت شفاف مشخص است و من بارها به این مسئله اشاره کرده‌ام؛ که اگر ایران به آرامکو حمله می‌کرد، هیچ‌گونه اثری از آن پیدا نمی‌شد.

جنگ عربستان و یمن به سمت توازن حرکت کرده است

فلاحت‌پیشه در ادامه افزود: واقعیتی که در جنگ یمن شکل گرفته است، بخشی از واقعیات یک جنگ فرسایشی را دارا بوده است؛ جنگ وقتی فرسایشی می‌شود؛ چنین شرایطی را به خود می‌گیرد و به سمت توازن می‌رود، بنابراین جنگ عربستان و یمن به سمت توازن حرکت کرده است، که این مشکل را باید در غالب دیپلماسی برطرف کنند و پس از آن به فرافکنی  روی آورند؛ البته ناگفته نماند که پیچیدگی اوضاع فقط به ضرر عربستان و کشورهای منطقه است.