​شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به تلاش های رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن، تاکید کرد ایران راه را برای گفت وگو سد نکرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ آمده است: در آستانه برگزاری هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران با آزادی کشتی انگلیسی، حسن نیت خود را نشان داد.

ایران همواره تاکید کرده است برای گفت وگو با هدف کاهش تنش ها آمادگی دارد اما این گفت و گوها را به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ منوط کرده است.

در ادامه این گزارش امده است: از سویی دیگر کشورهای اروپایی تلاش می کنند به روش های مختلف تنش به وجود امده میان ایران و آمریکا را کاهش دهند که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در راس آنها است.

امانوئل مکرون در نشست سران گروه هفت در بیاریتز دست به یک حرکت دیپلماتیک قابل توجه زد و از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دعوت کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنان به تلاش خود در این زمینه ادامه می دهد و قصد دارد در دیدارهای متعدد، به نوعی زمینه را برای دیدار میان مقامات ایرانی و آمریکایی فراهم سازد.

«دونالد ترامپ» روز دوشنبه گفت که هیچ برنامه ای در این مرحله برای ملاقات "با حسن روحانی"برنامه ریزی نشده است، اما او همچنان با وجود حملات به تاسیسات نفتی عربستان، در باره دیدار احتمالی خود با روحانی صحبت می کند.

مکرون که نقش میانجی را ایفا می کند، صبح دوشنبه - پیش از دیدار با روحانی - نخستین ملاقات غیررسمی خود را با ترامپ انجام داد. عصر همان روز بیش از یک ساعت و ۳۰دقیقه با حسن روحانی گفت و گو کرد و بدون هیچ گونه اظهار نظری از این دیدار خارج شد.

اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در حالی در هفته جاری در نیویورک برگزار می‌شود که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با طرح صلحی موسوم به «ابتکار صلح هرمز» به این اجلاس می‌رود و محمد جواد ظریف وزیر خارجه به سی‌ان‌ان گفته است در صورتی که ایالات متحده تحریم‌های ایران را لغو کند، رئیس جمهوری ایران حاضر است همین هفته با دونالد ترامپ در نیویورک دیدار کند.