ایرنا : وزیر دفاع آلمان در دیدار با همتای آمریکایی خود ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت در تامین امنیت تنگه هرمز تاکید کرد که آلمان نمی خواهد بخشی از اهرم آمریکا برای «فشار حداکثری به ایران» باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «آنه گرت کرامپ کارن باوئر» امروز (سه شنبه) با «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار از آمادگی برلین برای مشارکت در طرح تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز خبر داد و در عین حال گفت، کشورش تمایل دارد برای این منظور در چارچوب یک ماموریت اروپایی همکاری کند.

کارن باوئر تاکید کرد که آمریکا بخشی از اهرم فشار حداکثری ایالات متحده نخواهد بود.

این در حالیست که آمریکا مدعی ناامن شدن تنگه هرمز از سوی ایران بوده و برای مقابله با این تهدید ادعایی، خواهان تشکیل ائتلاف دریایی با مشارکت اروپایی ها شده است.

وزیر دفاع آلمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن حمایت از توافق هسته ای با ایران که یک سال پیش آمریکا به صورت یکطرفه از آن خارج شده، یادآور شد که باید به برجام خوش بین بود زیرا دست کم چنین توافقی درهای ارتباط دیپلماتیک با ایران را باز نگاه داشته است.

آمریکا چند روز بعد از آنکه ایران یک فروند پهپاد آمریکا را پس از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در نزدیکی تنگه هرمز ساقط کرد، تصمیم خود برای تشکیل یک ائتلاف دریایی را اعلام کرد.

 در این راستا پنتاگون از ۶۰ کشور جهان برای شرکت در این ائتلاف دعوت به عمل آورد اما فقط بحرین، استرالیا، انگلیس و رژیم صهیونیستی آمادگی خود را برای پیوستن به آن اعلام کردند.

کشورهای مهم اروپایی از جمله آلمان بطور مستقیم دعوت آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف را رد کردند.

کارشناسان سیاسی این طرح آمریکا را در کلیت خود اقدامی شتابزده و ماجراجویی خطرناکی ارزیابی می کنند که با اندکی تدقیق در فضای سیاسی و امنیتی حاکم بر خلیج فارس، ضعف جنبه منطقی، عقلانی و کارشناسی این طرح بیش از پیش نمایان می‌شود.

 جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار داده که کشورها بدنبال ائتلاف سازی هایی که موجب افزایش بی ثباتی و ناامنی در منطقه استراتژیک خاورمیانه می شود، نروند.