هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه با تاکید بر لزوم کاهش تنش در منطقه خلیج فارس، ابراز امیدواری کرد که ایران و آمریکا هر چه زودتر وارد گفت وگوی مستقیم شوند. وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد چنین دیداری حتی در حاشیه همین مجمع عمومی رخ دهد. هر چند وی تاکید کرد که قصد ندارد به انتظارات در این زمینه دامن بزند. هایکو ماس افزود: در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل دست‌کم می‌تواند زمینه گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا فراهم شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه با تاکید بر لزوم کاهش تنش در منطقه خلیج فارس، ابراز امیدواری کرد که ایران و آمریکا هر چه زودتر وارد گفت وگوی مستقیم شوند.

به گزارش ایرنا دویچه وله به نقل از خبرگزاری آلمان نوشت: هایکو ماس در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در گفت وگو با خبرنگاران، از حسن روحانی و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری ایران و آمریکا درخواست کرد برای تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس هرچه سریع‌تر وارد گفت‌وگوی مستقیم شوند.

براساس این گزارش، وی گفت که «اگر کسی خواهان جنگ نیست باید برای جلوگیری از آن نیز اقدامی انجام دهد و برای این کار مذاکره لازم است، نه دامن زدن به تنش‌ها در خلیج فارس.»

وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد چنین دیداری حتی در حاشیه همین مجمع عمومی رخ دهد. هر چند وی تاکید کرد که قصد ندارد به انتظارات در این زمینه دامن بزند.

وی گفت: برلین می‌تواند برای تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن "نقش فعالی" بر عهده بگیرد.

هایکو ماس افزود: در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل دست‌کم می‌تواند زمینه گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا فراهم شود.

وی همچنین روز چهارشنبه در گفت وگو با برنامه «مجله روز» شبکه اول تلویزیون آلمان تاکید کرده بود: هیچ کس در منطقه علاقه ای به جنگ ندارد، از این رو آلمان به همراه شرکای برجامی، همواره با ایران در گفت وگو خواهد ماند.

وزیر امور خارجه آلمان افزود: می خواهیم برجام را حفظ کنیم به همین دلیل دولت آلمان اهمیت خاصی برای گفت وگوی مداوم با ایران قائل است.

به گفته منابع آلمانی ،با توجه به اظهار نظرهای اخیر مقام های ارشد ایران و آمریکا، احتمال ملاقات رئیس جمهوری آمریکا و حسن روحانی بسیار بعید ارزیابی می‌شود.

همچنین به نوشته فارس، ماس گفته : «اما این (مذاکره) تنها زمانی کارساز است که هیچ پیش‌شرط غیرواقعی برای چنین گفت‌وگویی وجود نداشته باشد».