​"حیدر العبادی" نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام کاری غیرقانونی بوده و آمریکا هیچ حقی در تحریم کردن ایران نداشته و ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نخست وزیر سابق عراق چهارشنبه شب در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العهد عراق، گفت: برجام  یک توافق بین المللی است و خروج آمریکا از آن کاری غیرقانونی و نقض قوانین بین المللی بوده و بر همین اساس تحریم هایی که در پی آن اعمال کرده نیز کاملا غیرقانونی است.

وی گفت: بر مبنای قوانین المللی،  آمریکا هیچ حقی در تحریم کردن یکجانبه ایران نداشته و ندارد، چون توافقنامه ای بین المللی بوده که مورد توافق پنج بعلاوه یک و از جمله خود آمریکا قرار گرفته و در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تصویب شده است.

العبادی تصریح کرد: همانطور که پیشتر (در زمان نخست وزیری) نیز تاکید کردم این تحریم ها غیر قانونی است.

وی افزود: این که یک کشور (آمریکا) بصورت یکجانبه از یک توافقنامه بین المللی خارج شود و تحریم اعمال کند، منطقی جز، زورگویی ندارد یعنی این که آمریکا بدلیل قدرت اقتصادی و تسلطی که بر اقتصاد جهان دارد می خواهد خواسته های خود را به ایران تحمیل کند.

از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران، مقامات و شخصیت های عراقی از طیف های مختلف ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، بر استقلال رای و تصمیم عراق در خصوص روابط خود با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده اند.

حیدر العبادی نیز بارها در کسوت نخست وزیری و پس از آن با این تحریم ها اعلام مخالفت کرده است.