جلسه دیدار روسای مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با معاون اول رییس جمهور عصر امروز (شنبه) برگزار شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به شرایط فعلی کشور و محدودیت منابع گفت: در شرایط فعلی باید توسعه همه جانبه را از مسیر توسعه علمی دنبال کنیم و همه کشورهای پیشرفته نیز از مسیر توسعه علمی توانسته اند به توسعه همه جانبه دست یابند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت گسترده و توانمندی پژوهشگاه های کشور در بخش های مختلف اظهار داشت: ظرفیت بالای ایجاد شده در این پژوهشگاه ها نتیجه کار و تلاش مستمر ظرف چند دهه گذشته است و امروز این پژوهشگاه ها به مراکزی تبدیل شده اند که می توانند راهکارهای مناسب برای برون رفت از بحران ها و مشکلات کشور ارائه دهند.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی توانمندی ها و دستاوردهای پژوهشگاه های کشور به دستگاه های اجرایی تصریح کرد: باید ارتباط میان سیاست گذاران و دستگاه های اجرایی با پژوهشگاه های کشور ایجاد شود چرا که این پژوهشگاه ها هستند که می توانند بخش زیادی از نیازهای دستگاه های اجرایی، کارخانه ها و صنایع را مرتفع کنند.

جهانگیری افزود: امروز که در شرایط تحریم، برخی از صنایع بزرگ کشور برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده اند، پژوهشگاه های کشور می توانند با استفاده از فناوری های نوین و طرح های دانش بنیان، بسیاری از نیازهای این صنایع را تامین کنند.

معاون اول رییس جمهور از ابتکار تشکیل مجمع ملی توسط پژوهشگاه های کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: با تشکیل مجمع ملی، توانمندی و ظرفیت های پژوهشگاه ها هم افزایی پیدا کرده و شاهد گام های بلندتری در راستای اهداف توسعه خواهیم بود.

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه با روسای 13 دانشگاه برتر کشور و تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل و چالش های پیش روی کشور خاطر نشان کرد: روسای این دانشگاه ها پس از تبادل نظر با دولت، کارگروه هایی را برای شناسایی راهکارهای برون رفت از مشکلات تشکیل دادند و نتایج تحقیقات و بررسی های خود را در اختیار دولت قرار دادند.

جهانگیری ادامه داد: مجمع پژوهشگاه های ملی کشور نیز می تواند این رویه را دنبال کرده و با تشکیل کارگروه هایی در زمینه های مختلف، تمرکز خود را بر مهمترین چالش ها و مسائل کشور معطوف سازد و نتیجه تحقیقات خود را در اختیار دولت قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور یکی از دغدغه های کشور را منفی شدن رشد سرمایه گذاری طی سالهای اخیر عنوان کرد و گفت: کاهش سرمایه گذاری می تواند آینده توسعه کشور را به مخاطره بیندازد که در این زمینه پژوهشگاه ها می توانند نقش موثری در آسیب شناسی و حل این مشکل ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای غلبه بر مشکلات کشور بیش از راهکارهای اقتصادی به راهکارهای اجتماعی و افزایش اعتماد و امید مردم نیاز داریم، گفت: نقش نخبگان در بالا بردن سرمایه اجتماعی بسیار پراهمیت است و پژوهشگاه ها می توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.

جهانگیری از پژوهشگاه های کشور به عنوان اتاق های فکر برای ارائه راهکار و مشورت به دولت یاد کرد و گفت: دولت هر چه در توان داشته باشد برای حمایت از پژوهشگاه ها به کار خواهد گرفت و نیازهای آنان را برطرف خواهد کرد.

منبع/ ایسنا