احمد توکلی گفت: عده‌ای از مردم متاسفانه به نظام بدبین شده‌اند و باید کارهایی کرد تا وضع‌مان بهتر شود. لازم است ملاک سختگیری اخلاق رفتاری و سلامت مالی باشد و مسائل دیگر در درجه بعدی اهمیت قرار گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد توکلی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره پیشنهادش مبنی بر خارج شدن اختیار قانون انتخابات مجلس از اختیار مجلسی‌ها، الزامات انتخابات مطلوب و پرسش‌هایی درباره موضوعات دیگر سخن گفت.

 

***

*شما در یکی از گفت‌وگوهای اخیرتان گفته‌اید: «باید اختیار قانون انتخابات مجلس را از مجلس گرفت و به نهاد یا گروهی از افراد سپرد که خودشان قرار نباشد در معرض انتخاب قرار بگیرند.» منظورتان مشخصاً چه نهاد یا گروه‌هایی است؟

فعلاً فکر نکرده‌ام که اختیارات قانون انتخابات باید به کجا واگذار شود. حرف من این است که با توجه به وضع بد کنونی مجلس، باید قانون انتخابات را از مجلسی‌ها گرفت تا افراد درباره آینده فعالیت خودشان رأی ندهند.

مجلس دهمی‌ها خیلی بد عمل می‌کنند

*در زمان مجلس‌نشینی هم این پیشنهاد را داده بودید؟

نه. اولین بار است که چنین پیشنهادی می‌دهم.

*چرا به این نتیجه رسیدید؟

به‌ خاطر اینکه مجلس دهمی‌ها خیلی بد عمل می‌کنند؛ به عنوان مثال این مجلس را می‌توان با مجلس اول مقایسه کرد؟ در کل هر چقدر جلوتر آمدیم، جایگاه و پایگاه مجلس به دلیل بدرفتاری نماینده‌ها خدشه‌دار شد. مخصوصاً مجلس دهم که مشکلات تازه‌ای در آن پیدا شده و اوضاع واقعاً خراب است.

*چرایی پیدایش این مشکلات را در چه می‌بینید؟

فقدان حزب، فقدان جریان‌های قوی، تعلقات جناحی، ازدیاد تفرق و.... متاسفانه این عوامل سبب شده مجلس که اتفاقاً یکی از مهم‌ترین نهادهای حاکمیتی است ضربه ببیند.

مشارکت باید بالا باشد

*بهتر نیست شورای‌ نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها کمی تجدید نظر کند؟

من این حرف را رد نمی‌کنم، اما قبول ندارم که ایرادات مجلس به خاطر این مساله است؛ یعنی اصلاح‌طلب‌ها در تهران نمی‌توانستند 30 نفر را در لیست بگذارند که سرشان به تن‌شان بیارزد؟ می‌توانستند، خودشان نخواستند. اکنون مشارکت باید بالا باشد تا در این شرایط حساس به کمک نظام بیاید.

اما در شرایط عادی هم باید در ساختار انتخاباتی تغییرهایی به وجود آوریم و طرز انتخاب تغییر کند. در تعیین صلاحیت‌ها هم باید وزنی که به جرایم سیاسی و فکری می‌دهیم کمتر شود و جرایم مالی و فساد اخلاقی را بیشتر کنیم و به سمتی برویم که دزدها و آدم‌های بدکار نتوانند در انتخابات کاندیدا شوند. همچنین آنهایی که نظام را قبول دارند هم در هیچ شرایطی نباید مجوز حضور در انتخابات را کسب کنند.

*به نظر شما شخصی چون دکتر مصطفی معین نظام را قبول ندارد؟

دکتر معین حتماً نظام را قبول دارد.

کشور به افراد دلسوز، کارآمد و متعهد نیاز دارد

*اما رد صلاحیت شد. می‌توان از بعضی از چهره‌ها چشم‌پوشی کرد؟

بله. به هر حال کشور به افراد دلسوز، کارآمد و متعهد نیاز دارد.

*بحث دیگر این است که بهتر نیست بعضی از سختگیری‌ها، مثلاً بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها، کمتر شود؟ قبول دارید این محدودیت‌ها عده‌ای را به سیستم بدبین کرده است؟

بله، عده‌ای از مردم متاسفانه به نظام بدبین شده‌اند و باید کارهایی صورت داد تا وضع‌مان بهتر شود. لازم است ملاک سختگیری، اخلاق رفتاری و سلامت مالی باشد و مسائل دیگر در درجه بعدی اهمیت قرار گیرد.

روشنفکران و نخبگان کمی صبر ندارند

*تندروی و سیاه‌نمایی‌ها در راستای چه هدفی پیگیری می‌شوند و سوال این است‌ که بداخلاقی‌های احتمالی روی منبر و پشت تریبون نمازجمعه توسط کدام مرجع باید کنترل شود؟

روشنفکران و نخبگان به دیگران که می‌رسند خواهان تساهل و تسامح و شرح صدر هستند و خودشان کمی صبر ندارند که اگر داشتند، از حرف‌های آقای پناهیان این‌قدر عصبانی نمی‌شدند. ما روزنامه‌نگاران آب و تاب می‌دهیم و داد و قال راه می‌اندازیم.

*«مجلس، آدم باش» توهین نیست؟

من از شما می‌پرسم؛ همه آنهایی که در مجلس هستند آدم‌اند؟

با حرف پناهیان آسمان که به زمین نیامده است

*در همه جا کسانی هستند که بدرفتاری می‌کنند.

من نمی‌گویم پناهیان حرف بدی نزده، اما آسمان که به زمین نیامده است. ما اگر برای دیگران مته به خشخاش بگذاریم، کسانی پیدا می‌شوند و مته به خشخاش ما می‌گذارند. ما بی‌رحم شویم، به ما هم بی‌رحمی شده است. آقای پناهیان یک آخوند پرسروصدای انقلابی است، که به هر حال یک حرفی زده که مناسب شأن منبر نبوده اما آسمان که به زمین نیامده این همه قیل و قال می‌کنند.