«اوسیاندر» کتابفروشی‌ای با قدمت 400 سال در آلمان یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های این کشور به شمار می‌رود که امروز یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در آلمان به شمار می‌رود.

یک کتابفروشی با قدمت 400 ساله در سرزمین ژرمن‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کتابفروشی‌های زنجیره‌ای به ویژه در بازار اروپا کارایی بسیار مؤثری دارند. آلمان در این زمینه تا اندازه‌ای پیشتاز است،‌ در کشور آلمان 7394 کتابفروشی وجود دارد که به ازای هر 667/16 نفر ساکن یک کتابفروشی است.هم‌چنین آلمان با تولید 82 هزار و 48 عنوان دومین کشور اروپا در زمینه تولید کتاب بعد از بریتانیا با 184 هزار عنوان است. از سوی دیگر، در آلمان 75 درصد کتاب‌ها به زبان انگلیسی ترجمه می‌شوند.

حجم قابل توجهی از بازار کتاب آلمان را کتابفروشی‌های زنجیره‌ای در دست دارند،‌ با وجود این، دولت آلمان در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا اقتصاد کتابفروشی‌های کوچک و خرد را نیز سرپا نگه دارد،‌ برای نمونه آلمان برای حمایت از کتاب‌های کاغذی هر سال جوایز نقدی به کتاب‌فروشی‌های مستقل، کوچک و کم‌درآمد اختصاص می‌دهد تا از این طریق بتواند فرهنگ کتابخوانی و لمس کتاب‌های کاغذی را حفظ کند. با این حال رقابت اصلی در حوزه کتابفروشی‌های زنجیره‌ای است که نبض اقتصاد صنعت نشر این کشور را در دست دارند.

کتابفروشی‌ای با قدمت 400 سال در سرزمین ژرمن‌ها

مجید جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب که پیش از این نیز در سفر به برخی کشورهای اروپایی به بازدید از کتابفروشی‌های زنجیره‌ای پرداخته بود،‌ این بار در فرانکفورت آلمان سری به کتابفروشی اوسایندر زده است‌، جلیسه درباره این کتابفروشی می‌نویسد:‌ «سابقه این کتابفروشی به سال 1596 میلادی بازمی‌گردد زمانی که ارهارد سلیویس (Erhard Cellius) چاپخانه، نشر و کتابفروشی را در استراسبورگ راه‌اندازی می‌کند و امروز بعد از گذشت بیش از 400 سال اوسیاندر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در آلمان است که با بیش از 500 کارمند در40 شعبه عمده تمرکز آن بر روی جنوب آلمان و در ایالتهای بادن وورتمبرگ، بایرن، هس و راینلند پالتا است.

دفتر این کتابفروشی در شهر توبینگن آلمان واقع شده است و اوسیاندر قدیمی‌ترین کتابفروشی ایالت بادن وورتمبرگ محسوب می‌شود و یکی از ده کتابفروشی برتر به زبان آلمانی است.

تا سال 2007 میلادی این کتابفروشی تنها در ایالت بادن وورتمبرگ واقع بود و از این سال به بعد است که یک کتابفروشی در راینلند فالتز (Neustadt an der Weinstraße)، یکی در بایرن (Memmingen) و یکی در هسن (فرانکفورت) افتتاح می‌شود و تا به امروز روند افتتاح شعبه‌های دیگر همچنان ادامه دارد.

کتابفروشی‌ای با قدمت 400 سال در سرزمین ژرمن‌ها

جنب مجتمع نمایشگاهی عظیم فرانکفورت مجتمع تجاری قرار دارد با نام skyline که در طبقه دوم آن یک شعبه از کتابفروشی اوسایندر قرار گرفته که از قرار معلوم تنها شعبه اوسایندر در فرانکفورت است. این کتابفروشی تقریبا دارای 400 متر مربع فضای یکپارچه بود که در آن صندلی‌ها و فضاهای متعدد امکان استراحت و مطالعه کتاب را برای شما فراهم می‌کند.

در بدو ورود به کتابفروشی در سمت چپ پرفروش ترین کتابها را می‌توانید مشاهده کنید و از همین سمت کتابهای رمان که حجم قابل توجهی از کتابفروشی را اشغال کرده‌اند؛ قرار گرفته است. میزها و باکس‌های متعددی در سراسر کتابفروشی به معرفی تازه ترین کتاب‌ها و یا پرفروش‌ترین کتاب‌ها اختصاص داده شده و در انتهای کتابفروشی نیز بخشی حدود 50 الی 60 متری مربوط به کتابهای کودکان است. لوازم التحریر و اکسسوری‌های مربوط به کتاب کمتر از 10٪ فضای کتابفروشی را اشغال کرده‌اند. تقریبا همه کتابها به زبان آلمانی است، البته شاید به صورت نادر کتاب‌هایی به زبان انگلیسی هم یافت شود.

کتابفروشی‌ای با قدمت 400 سال در سرزمین ژرمن‌ها

حضور این کتابفروشی در یک مجتمع تجاری با انبوهی از برندهای معتبر مانند زارا، مک‌دونالد، اچ اند ام و ... امکان فوق‌العاده‌ای است که تا مردم در کنار خریدهای مورد نظر خود سری هم به کتابفروشی زده و کتاب ببیند و کتاب بخرند. طیف رنگ غالب این کتابفروش قرمز و نارنجی است که نشان دهنده میل و اشتیاق است و تاثیر مثبتی در شادی و شور مشتریان کتابفروشی خواهد گذاشت.»