یکی از طراحان مسیرهای بین‌المللی رشته سوارکاری، اسب‌سواری در کویر را جاذبه‌ای کمتر دیده شده در کشورمان خواند و یزد را از این لحاظ دارای پتانسیل بالایی دانست.

سوارکاری در کویر جاذبه‌ای کمتر دیده شده در ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، «مصطفی دهدشتی» در نشست آشنایی با صنعت اسب و گردشگری که در جریان اولین همایش گردشگری اسب در استان یزد برگزار شد، با اشاره به تنوع رشته‌های ورزشی وابسته به اسب، اظهار کرد: رشته‌های متنوعی مانند چوگان، زیبایی، کورس و پرش با اسب به رغم اندک بودن مدت زمان آنها از پتانسیل بسیار بالایی در گردشگری دنیا برخوردار هستند.

وی گفت: هرچند صنعت اسب و صنعت گردشگری با صنعتی شدن زندگی‌ها از همدیگر جدا شده‌اند ولی هنوز در کشورهای اروپایی این جایگاه حفظ شده به طوری که در اغلب مزارع این کشورها یک یا چند اسب نگهداری می‌شود.

دهدشتی افزود: برخی از اسب‌ها پس از تولد در هیچ بخشی از صنعت پردرآمد اسب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند که می‌توان از آنها برای اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری و سایر فعالیت‌های مرتبط با اسب بهره گرفت.

وی اظهار کرد: سوارکاری در کویر جاذبه‌ای کمتر دیده شده در کشورمان به ویژه استان کویری یزد است در حالی که می‌تواند تجربه سفری مفرح و دلچسب برای گردشگران یزد رقم بزند که البته در این رابطه کارگروهی جهت تحقق این مهم تشکیل شده است.

تعریف کاربری‌های جدید با اهتمام به مسائل فرهنگی

«سهیل یوسف‌نیا» رییس کمیته جشنواره و زیبایی اسب فدراسیون سوارکاری کشورمان نیز در این نشست با اشاره به پیشینه اسب در کشورمان، بیان کرد: هرچند در سال‌های متمادی فراز و نشیب‌هایی را در این صنعت شاهد بوده‌ایم اما امروز استان یزد به عنوان پایتخت و قطب پرورش اسب‌های عرب و خالص عمدتاً جهت بهره‌برداری در بخش ورزشی است ولی در حین حال تکلیف مابقی نژادهای اسب جهت کارآیی مشخص نیست که می‌تواند در بخش گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

وی به برگزاری دو محرله حراج اسب در یزد اشاره و اظهار کرد: متاسفانه مغایرت این برنامه با فرهنگ یزدی‌ها به نوعی موجب ورشکستگی حراج و دوام نیاوردن این برنامه شد لذا اهتمام به مسائل فرهنگی در این قبیل برنامه‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

این مسئول بر اهمیت تعریف کاربری‌های متعدد برای اسب تاکید کرد و افزود: در برخی کشورهای خارجی کلینیک‌های برای درمان بیماری‌های روحی و روانی از طریق اسب و سوارکاری ایجاد شده که جای چنین کاربری‌هایی در کشورمان خالی است.

وی ضمن متنوع خواندن استفاده از ظرفیت‌های اسب‌، به رغیت این روزهای برخی جوانان برای استفاده از کالسکه به جای خودرو در مراسم‌های عروسی اشاره و تاکید کرد: باید در این موارد زیرساخت‌های لازم ایجاد و سیستم مناسبی تعریف شود.

توسعه اشتغال و گردشگری با رونق صنعت اسب

یوسف‌نیا بر اهمیت آموزش در این حوزه نیز تاکید کرد و گفت: رونق گردشگری اسب بدون ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه می‌تواند چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد، البته خوشبختانه یزد نیز همانند برخی از شهرهای پررونق گردشگری شمال کشورمان که از ظرفیت اسب بهره می‌برند، از زیرساخت‌های مناسبی در بخش‌های مختلف برخوردار است.

وی رونق صنعت گردشگری اسب را از اقدامات موثر در توسعه اشتغال عنوان کرد و گفت: مشاغل زیادی به صورت مستقیم از جانب اسب ایجاد می‌شود لذا بهتر است دقیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم و از آنجایی که رونق این صنعت کار چندان دشواری نیز نیست از شرکت‌های پیشرو در این امر، الگو برداری شود.

یوسف‌نیا با بیان این که از یزد می‌توان در فصولی از سال که دیگر استان‌ها از نظر شرایط آب و هوایی رونق گردشگری ندارند، از این صنعت بهره‌مند شود، خاطرنشان کرد: با اندک مدیریت در این حوزه و بهره‌مندی از کمیته گردشگری فدراسیون سوارکاری و در نظر گرفتن آیین‌نامه و مجوزها و همه مواردی که در این کمیته تدوین می‌شود، می‌توان اسب‌های منفعل استان را خریداری و در راستای توسعه صنعت گردشگری و اسب مورد استفاده قرار داد.