از گذشته تاکنون راه طولانی برای برابری مردان و زنان در بازی‌های المپیک طی شده است و همچنان تلاش‌ها برای این هدف ادامه‌ دارد. در طول تاریخ زنان مختلفی با کسب مدال های المپیک راه را برای دیگر ورزشکاران زن هموارتر کرده اند.

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین در دوره‌های قدیمی بازی‌های المپیک تنها مردان ورزشکار می‌توانستند در بازی‌های المپیک شرکت کنند. تنها راهی که زنان می‌توانستند در المپیک شرکت کنند این بود که با اسب‌های خود در مسابقات اسب سواری حاضر شوند. آنها می‌توانستند با تیم‌های اسب سواری خود به قهرمانی برسند اما در عمل در مسابقات شرکت نداشتند. در سال‌های اولیه شروع المپیک مدرن همچنان زنان نمی‌توانستند در بازی‌های المپیک شرکت کنند و تنها راه این بود که با اسب‌های خود وارد مسابقات اسب سواری شوند. آنها می‌توانستند با تیم‌های اسب سواری خود به قهرمانی برسند اما در عمل در مسابقات حضور نداشتند.

در بازی‌های المپیک ۱۹۰۰، زنان برای اولین بار در مسابقات تنیس و گلف شرکت کردند. در المپیک 1928 بود که برای اولین بار زنان در مسابقات دوومیدانی و ژیمناستیک حضور پیدا کردند. در طی سال‌ها، حضور بانوان در بازی‌های المپیک بیشتر شد.

در سال 2012 برای اولین بار مسابقات بوکس زنان نیز برگزار شد و به ‌این‌ ترتیب دیگر هیچ رشته ورزشی در المپیک وجود نداشت که شرکت کننده زن نداشته باشد.

قبل از سال 2012 سه کشور مسلمان قطر، برونئی و عربستان سعودی وجود داشتند که هیچ گاه هیچ ورزشکار زنی را به المپیک نیاورده بودند.با فشارهای IOC بالاخره این سه کشور نیز در سال 2012 ورزشکاران زن به المپیک فرستادند و در این سال همه کشورها حداقل یک ورزشکار زن داشتند.

حضور زنان در تاریخ‌های مختلف در المپیک به شرح زیر است:

المپیک ۱۸۹۶:

در اولین المپیک مدرن در سال 1896 هیچ زنی در المپیک شرکت نکرد. کوبرتن، بنیانگذار المپیک مدرن معتقد بود که ورزش زنان زیبا نیست.

المپیک ۱۹۰۰:

در المپیک 1900 زنان حق حضور در مسابقات تنیس و گلف را پیدا کردند. به ‌این‌ ترتیب سه زن فرانسوی در مسابقات کروکت (ورزشی شبیه گلف) شرکت کردند.

همچنین زنان می‌توانستند در تیم‌های میکس قایقرانی در کنار مردان حاضر شوند.

در المپیک 1900 اولین زنی که مدال طلای المپیک گرفت، هلن دو پورتالس سوییسی بود که در تیم میکس قایقرانی شرکت داشت. اغلب تصور می‌شود که شارلوت کوپر، تنیسور انگلیسی، اولین مدال طلای المپیک بانوان را کسب کرده است.

زنانی که در المپیک 1900 مدال کسب کردند عبارتند از:

* هلن دو پورتالس از سوییس در رشته قایقرانی در روز 22 می

* الویرا گرا از فرانسه در رشته اسب سواری در روز 31 می

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند الویرا گرا

* اونیر ، مادام دپرس ، مادام فیلول بروی از فرانسه در رشته کروکت در روز 28 ژوئن

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند مسابقات کروکت

*شارلوت کوپر از بریتانیا در رشته تنیس در روز یازده جولای

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند شارلوت کوپر

* مارگارت ابوت از آمریکا در رشته گلف در روز سوم اکتبر

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند مارگارت ابوت

المپیک ۱۹۱۲:

در المپیک 1912 زنان برای اولین بار در مسابقات شنای المپیک شرکت کردند اما هیچ کدام از آنها اهل آمریکا نبودند. آمریکا به زنان خود اجازه نمی داد که بدون دامن‌های بلند در مسابقات ورزشی شرکت کنند. اولین زنی که مدال طلای شنا در المپیک را کسب کرد سارا فنی دوراک از استرالیا بود. او در شنای آزاد 100 متر قهرمان شد.

المپیک۱۹۲۸:

در سال 1928 زنان برای اولین بار در مسابقات دوومیدانی المپیک شرکت کردند. در این سال بسیاری از زنان در پایان مسابقه 800 متر به زمین خوردند و به همین دلیل این مسابقه برای زنان تا سال 1960 ممنوع شد.

المپیک ۱۹۸۴:

در سال 1984 برای اولین بار مسابقات تیراندازی بانوان به المپیک ‌اضافه شد. سه ماده این مسابقات عبارت بودند از: تپانچه، تپانچه بادی و پیستول در مسابقات بودند.

اولین زن مسلمانی که در المپیک مدال طلا کسب کرد، نوال المتوکل از مراکش بود. او در المپیک 1984 مدال طلای دوی 400 متر با مانع را کسب کرد.

المپیک ۱۹۹۶:

در المپیک 1996 سافتبال که یک رشته ورزشی کاملا مخصوص زنان بود به المپیک ‌اضافه شد. البته سافتبال الان جزو المپیک نیست و احتمال دارد در المپیک توکیو 2020 به برنامه مسابقات ‌اضافه شود.

المپیک ۲۰۰۰:

در سال 2000 برای اولین بار زنان در وزنه‌برداری المپیک شرکت کردند.

المپیک ۲۰۰۴:

در المپیک 2004 برای اولین بار کشتی زنان در المپیک برگزار شد. زنان تنها در کشتی آزاد با هم رقابت می‌کنند.

المپیک ۲۰۱۲:

در سال 2012 برای اولین بار تمامی کشورها ورزشکار زن داشتند. در این سال کشورهای قطر، بروئنی و عربستان سعودی نیز ورزشکاران زنی به المپیک فرستادند.

در سال 2012 بوکس زنان نیز به المپیک ‌اضافه شد و به ‌این‌ ترتیب در تمامی رشته‌ها زنان نیز رقابت می‌کنند. با این حال در رشته ژیمناستیک موزون و شنای موزون در المپیک تنها مخصوص زنان هستند.

سال 2012 برای اولین بار زنان و مردان در دوچرخه‌سواری در تمامی ماده‌ها مسابقه دادند. البته برخی ماده‌ها برای زنان مسیر کوتاهتری دارد.

المپیک ۲۰۱۶:

در المپیک ریو ۲۰۱۶، 44 درصد مدال‌ها در رشته‌های زنان اهدا شد که بیشتر از همیشه بود. در سال 1984 تنها 25 درصد مدال‌ها به مسابقات زنان تعلق داشت.

برترین موفقیت‌های زنان در المپیک:

*در المپیک 1948 فنی بلنکرز کوئن ، دوومیدانی کار از هلند ،چهار مدال طلا کسب کرد. او رکورد 12 سال قبل جسی اونز را شکست. او در پرش ارتفاع و پرش طول رکورد زد اما به دلیل قانونی که زنان را از شرکت در بیش از سه ماده انفرادی منع می‌کرد، نتوانست دیگر در این دو ماده مسابقه دهد.

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند فنی بلنکرز کوئن

* لورنا جانستون ، اسب سوار بریتانیایی که 70 سال و پنج روز سن داشت ،در مسابقات المپیک 1972 شرکت کرد. او پیرترین زنی است که در المپیک شرکت کرده است.

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند لورنا جنستون

* ژوان بنوا از آمریکا در المپیک 1984 لس آنجلس اولین زنی بود که مدال طلای ماراتن المپیک را کسب کرد.

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند ژوان بنوا

* ماریا گروخوسکایا از شوروی در المپیک 1952 در رشته ژیمناستیک با کسب دو مدال طلا و پنج نقره رکورد بیشترین مدال کسب شده توسط زنان را شکست.

* مارگارت مورداک از آمریکا در المپیک 1970 در مسابقه تپانچه المپیک که مردان و زنان با هم حضور داشتند، مدال نقره گرفت. او اولین زنی بود که در مسابقات تیراندازی المپیک مدال گرفته است.

زنانی که اولین مدال‌های المپیک را کسب کردند مارگارت مورداک