زلزله غرب کشور اگر‌چه بسیار تلخ و غمبار است اما دست کم این روزها حس همدلی و اتحاد میان آحاد ملت ایران را تشدید کرده است. مردم ایران از سراسر کشور به‌دنبال احیای مجدد مناطق زلزله‌زده هستند. اهالی ورزش نیز در این مورد به شکل قابل ستایشی پیش‌قدم شده‌اند.

آقا تختی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هنوز خیلی‌ها جام جهانی ۱۹۹۰ را به خاطر حادثه تلخ زلزله رودبار به یاد دارند، وقتی بسیاری از مردم فوتبالدوست ایران مشغول تماشای بازی برزیل و اسکاتلند در مرحله مقدماتی بودند که ناگهان زمین لرزید و آن زلزله غم‌بار رودبار رخ داد. این‌بار در فاصله زمانی کوتاه تا جام جهانی روسیه بار دیگر حادثه‌ای تلخ رخ داد و کرمانشاه لرزید. در سال 90 که تلفن‌های ثابت و تلکس تنها راه‌های ارتباطی بودند یک ستاره بود که واکنشی متناسب با حادثه غم‌انگیز رخ داده در ایران داشت؛ یورگن کلینزمن. او اولین ستاره‌ای بود که با زلزله زدگان در ایران همدردی کرد و برای کمک به مردم زلزله‌زده کارهایی انجام داد اما این‌بار در کسری از ثانیه و از طریق شبکه‌های اجتماعی همه دنیا متوجه این حادثه تلخ در غرب ایران شد. زلزله‌ای که بسیاری از افراد شناخته‌شده از جمله ستاره‌های ورزشی را به واکنش واداشت. حادثه تلخ زلزله غرب کشور که صدمه جانی و مالی زیادی به هموطنان‌مان زده، با موج کمک‌های مردمی‌به این منطقه همراه شده است و شخصیت‌های ورزشی در کنار مردم آسیب‌دیده، هر کدام به نوعی در این امر خداپسندانه شرکت کرده‌اند. هفته گذشته رسانه‌ها به‌طور مرتب از کمک‌رسانی اهالی ورزش به مناطق زلزله‌زده گزارش‌هایی مخابره می‌کردند‌؛ کمک‌هایی که بالطبع بدیهی‌ترین حق مردمان رنج‌کشیده غرب کشور است.

   طبق اعلام فریده شجاعی، همسر مرحوم منصور پورحیدری، آخرین مبلغ پیشنهاد شده برای خرید عصای آن مرحوم تا این لحظه 4.5 میلیون تومان بوده است. عواید فروش این عصا به مردم زلزله‌زده خواهد رسید.

  استوک‌های مرحوم ناصر حجازی که برای کمک به زلزله‌زدگان به مزایده گذاشته شده بود، با مبلغ 50 میلیون تومان به فروش رسید.

  شهاب کرمی ‌که اصالتی کرمانشاهی دارد برای کمک به مردم زلزله‌زده این منطقه مدال قهرمانی خود به همراه پرسپولیس را به مزایده گذاشت.

  خانواده مرحوم‌ هادی نوروزی، پیراهن کاپیتان فقید پرسپولیس که منقش به نام امام رضا (ع) است را برای کمک به زلزله‌زدگان به مزایده گذاشتند.

  کمک‌های جامعه ورزش بوکس ایران به زلزله‌زدگان غرب کشور در سه مرحله به کرمانشاه رسید و اقلام و کالاهای اساسی شامل البسه گرم، چادر، پتو و... هفته گذشته به مناطق آسیب‌دیده ارسال شد.

  حضور مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دو‌و‌میدانی، تیمور غیاثی، احسان حدادی و تنی چند از خانواده دو و میدانی ایران برای ابراز همدردی و توزیع مایحتاج زلزله‌زدگان در مناطق آسیب‌دیده غرب کشور نیز از دیگر کمک‌های اهالی ورزش بود. محموله فدراسیون دو و میدانی شامل 2000 تخته پتو و 4000 قوطی شیرخشک برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور وارد کرمانشاه شد.

  ارسال کمک‌های فدراسیون تیراندازی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نیز قابل توجه بود. ملی‌پوشان تیراندازی در قالب کاروان امام رضا (ع) راهی غرب کشور شدند و به یاری مزدم زلزله‌زده شتافتند.

  مجتبی عابدینی و زهرا نعمتی ورزشکاران المپیکی ایران در محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی ‌برای زلزله‌زدگان غرب کشور حضور یافتند و برای مردم کرمانشاه کمک‌های قابل توجهی را جمع‌آوری کردند.

  امید عالیشاه، بازیکن ‌تراکتورسازی نیز با جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌ چند دستگاه کامیون را روانه کرمانشاه کرد.

  اسماعیل کیانی، بازیکن کرمانشاهی گل گهر سیرجان به نمایندگی از هم‌تیمی‌هایش در کرمانشاه حضور یافت و کمک‌ها را در اختیار مردم آسیب‌دیده قرار داد.

  احمد عابدزاده، دروازه‌بان افسانه‌ای تیم‌ملی ایران که در آمریکا سکونت دارد قرار است کمک‌های نقدی مردم این منطقه را به ایران بیاورد تا برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه اهدا کند. عابدزاده همچنین شماره حسابی را در صفحه رسمی اینستاگرامش قرار داد تا ایرانیانی که برای کمک علاقه دارند از این طریق اقدام کنند.

  بازیکنان استقلال هر کدام مبلغ یک میلیون تومان به حساب مهدی رحمتی واریز کرده‌اند تا کاپیتان استقلال آن را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد.

  فرهاد مجیدی، مرد محبوب هواداران استقلال نیز با بازنشر شماره‌ کارتی که علی دایی اعلام کرده بود، در تلاش برای حضوری فعال در این کمپین بزرگ است.

  مراسم گلریزان در کره‌جنوبی برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه با نمایش تیم منتخب فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی برگزار شد.

  خانواده بوکس نیز ضمن اعلام همدردی خود با زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک‌های خود را با هماهنگی فدراسیون جمع‌آوری کرده‌اند.

  جوردن باروز، ستاره کشتی آمریکا‌ در پیامی ‌به زبان فارسی در اینستاگرامش این حادثه را تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که در آینده به ایران سفر کند.

  کمک‌های کانون هواداران سپاهان به دست مردم زلزله‌زده غرب کشور رسید.

  در جنوب کشور، سیروس پورموسوی و حسن هوری برای جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان دست به کار شدند.

  اشکان دژاگه؛ ملی‌پوش ایرانی، هم به کمپین جمع‌کردن کمک به زلزله‌زدگان پیوست.

  محمد انصاری، محسن ربیع‌خواه، احمد نوراللهی، حسین ماهینی، صادق محرمی، کمال کامیابی‌نیا، علی علیپور، سیدجلال حسینی و چند تن دیگر از بازیکنان پرسپولیس از هواداران این تیم و مردم ایران دعوت کردند با حضور مقابل ورزشگاه درفشی‌فر، کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی خودشان را به مردم آسیب‌دیده زلزله اخیر تحویل دهند.

  کوروش ملکی و رضا خالقی‌فر، دو بازیکن گسترش فولاد در روزهای گذشته کمک‌های مردمی ‌را توسط برخی از فوتبالیست‌های لیگ برتر جمع‌آوری کردند و به کرمانشاه بردند.

  محمدرضا طالقانی، رئیس اسبق کشتی پهلوانی با دعوت از بزرگانی مثل علی پروین، علی دایی و... کار دریافت و ارسال کمک‌های مردمی‌ به منطقه زلزله‌زده را آغاز کرد.

  امره جان، ستاره لیورپول با انتشار پیامی ‌در اینستاگرام خود و ارائه یک شماره حساب برای کمک به زلزله‌زده‌ها نوشت:«‌زلزله بزرگی در ایران و عراق باعث مرگ 430 نفر و مجروح شدن 6 هزار نفر شده است. طبق ادعای منابع ایرانی، نزدیک به 70 هزار نفر در پی این زلزله ‌بی‌سرپناه و آواره شده‌اند و به علت سرمای شدید منطقه، نیاز به کمک‌های فوری دارند.»

  صباح شریعتی، کشتی‌گیر سابق کشورمان که راهی آذربایجان شده، در اقدامی ‌جالب توجه مدال‌های خود را برای کمک به زلزله‌زدگان به مزایده گذاشت.

  سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن و عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ به رئیس سازمان لیگ پیشنهاد کرد در صورت موافقت باشگاه‌ها، درآمد بلیت‌فروشی هفته دوازدهم لیگ برتر به زلزله‌‌زدگان کرمانشاه اختصاص پیدا کند.

  زلاتکو کرانچار با پرداخت مبالغ نقدی و خرید تعداد زیادی البسه، در پروژه یاری به مردم زلزله‌زده غرب کشور مشارکت کرد.

  مسعود مصطفی جوکار، نایب‌قهرمان کشتی آزاد المپیک 2004 آتن، در اقدامی‌ ارزشمند مدال خود را برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه به حراج

گذاشت.

  باشگاه ذوب‌آهن با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد بازیکنان این تیم بخشی از مبلغ قرارداد خود را برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه اختصاص می‌دهند.

  رسول خادم، پیشکسوت کشتی و رئیس این فدراسیون هم در ثلاث باباجانی و ازگله برای ابراز همدردی با زلزله‌زدگان غرب کشور حاضر شد.

  باشگاه‌ تراکتورسازی هم با حضور بازیکنان و عوامل تیم در محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی ‌در تبریز، از مردم دعوت کرد تا کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی خودشان را تحویل دهند.

  نمایندگان تیم‌ملی پارا دو و میدانی به دیدار زلزله‌زدگان سر پل ذهاب رفتند.

  حسین ماهینی و محمد انصاری، دو بازیکن پرسپولیس از مردم خواستند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به دست آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه برساند. بازیکنان پرسپولیس ضمن اعلام اینکه خودشان نیز در این مسیر همراه خواهند بود، از اختصاص پیراهن این تیم در دربی برای فروش به نفع زلزله‌زدگان خبر دادند.

  علی پروین نیز با ساماندهی کمک‌های مردمی ‌تاکنون 3 کامیون به کرمانشاه اعزام کرده است.

  علی دایی، سرمربی سایپا دفتر خود در میدان فاطمی ‌تهران را تبدیل به انبار جمع‌آوری کمک‌های مردمی ‌برای زلزله‌زدگان غرب کشور کرده است تا مردم با مراجعه به این دفتر وسایل مورد نظر خودشان برای ارسال به غرب کشور را تحویل دهند. خود دایی هم در روز یک نوبت به این محل سر می‌زند و چند ساعتی در آنجا حضور

دارد.

  دکتر بیژن حیدری، پزشک جراح که به شغل داوری در فوتبال هم مشغول است و اخیرا با قضاوت دربی 85 نامش بیش از پیش در رسانه‌ها مطرح شده است، برای مداوای مردم مجروح غرب کشور به این منطقه سفر کرده است.

  اولین محموله امداد‌رسانی فدراسیون فوتبال و ورزشکاران که شامل مواد غذایی، پوشاک و آب معدنی است، هفته گذشته به کرمانشاه ارسال شد تا از طریق هیات فوتبال استان کرمانشاه و با هماهنگی مسئولان مربوطه در اختیار آسیب‌دیدگان در زلزله اخیر که در غرب کشور به وقوع پیوست، قرار گیرد.

  ساره جوانمردی، ورزشکار پرافتخار تیم‌ملی تیراندازی جانبازان و معلولین، مدال طلای خود در بازی‌های پارالمپیک ریو را به نفع هموطنان آسیب‌دیده در زلزله مناطق غرب کشور به حراج گذاشت.

  کیانوش رستمی، قهرمان وزنه‌برداری کشورمان مدال طلای خود در المپیک 2016 را به نفع زلزله‌زدگان به حراج گذاشت.

همه این اتفاقات نشانگر این است که مردم ایران همچنان با یکدیگر متحد و همدل هستند. زلزله شدید کرمانشاه که باعث کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان شد، حالا یک بار دیگر مردم ایران را برای کمک‌رسانی در کنار هم بسیج کرده است. حرکتی عظیم که البته مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و ایشان با تاکید بر حفظ اتحاد و همبستگی ملی، خواهان احیای مجدد مناطق زلزله‌زده غرب کشور شدند.

این در حالی است که ‌بین ورزشی‌ها علی دایی و جواد خیابانی به‌شدت در زمینه کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده غرب کشور فعالیت دارند. علی دایی از همان روزهای نخست برای جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی مثل پتو و لباس گرم پیش‌قدم شد و با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از افرادی که مایل به کمک‌رسانی هستند خواست تا با شماره اعلام شده تماس بگیرند. مشابه این اقدام برای جمع‌آوری کمک را کریم باقری ‌هنگام زلزله ورزقان انجام داده بود و به وسیله کمک‌های مردمی ‌توانست مدرسه‌ای در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی بسازد.

جواد خیابانی نیز یکی از چهره‌های شاخص کمک‌رسانی به غرب کشور بوده است. او در چند نوبت به تهران و کرمانشاه سفر کرده و کمک‌های مردمی ‌را به مردم کرمانشاه رسانده است. در همین حال باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران از جمله استقلال، پرسپولیس، سپاهان و‌ تراکتورسازی نیز در امر کمک‌رسانی حرکت‌های ویژه‌ای داشته‌اند. هفته گذشته وینفرد شفر، سرمربی استقلال با انتشار پیامی‌‌ در صفحه رسمی خود از همکاری دو تیم سرخابی برای کمک به زلزله‌‌زدگان خبر داد. سرمربی آلمانی استقلال با حضور در نشست خبری پیش از دیدار با سیاه‌جامگان جز‌ئیاتی از این طرح را منتشر کرد.

وینفرد شفر در این باره در جمع خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهیم دیداری میان استقلال و پرسپولیس داشته باشیم. می‌خواهیم بازی میان بازیکنان ذخیره، پیشکسوتان، خواننده‌ها، هنرمندان و... برگزار کنیم تا خیلی جدی نباشد.»

او در ادامه در تشریح برنامه‌های خود تصریح کرد: «شاید افرادی مانند علی دایی، علی کریمی، بازیکنان قدیمی ‌استقلال، آدم‌های معروف و انسان‌هایی از این دست در آن حضور داشته باشند. نمی‌خواهیم یک دیدار دربی برگزار کنیم. یک مقدار زمان ما محدود است و وقتی که زمان بیشتری داشته باشیم، حتما راجع به این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم.»

سرمربی آلمانی استقلالی‌ها در صحبت‌های خود به نقش‌آفرینی ‌«سلبریتی‌ها‌» برای کسب درآمد و کمک به مردم زلزله زده اشاره کرد و از ‌«چهره‌های معروف‌» ایران برای حضور در این دیدار دوستانه دعوت به عمل آورد تا مشخص شود که به‌دنبال چه طرحی برای کمک به مردم کرمانشاه است.

این در حالی است که برخی ستاره‌های ورزش جهان نیز نسبت به حادثه غمبار زلزله کرمانشاه ‌بی‌تفاوت نبودند و در پیام‌هایی به مردم ایران تسلیت گفته‌اند. پس از امره جان، ستاره ترک‌تبار لیورپول، اکنون خبر می‌رسد که کوتینیو دیگر ستاره سرخپوشان لیورپول هم پیراهن امضا شده خود را به نفع زلزله‌زدگان کشورمان به فروش گذاشته است.

پیراهن این ستاره برزیلی را قرار است امیر سلطانی، مدیر برنامه ایرانی که در خارج از کشور حضور دارد به دست علی دایی برساند تا اسطوره فوتبال کشورمان آن را به حراج بگذارد.

 امیر سلطانی، مدیر برنامه ایرانی که در خارج از کشور حضور دارد گفت که کوتینیو با اهدای پیراهن امضا شده خود به مردم زلزله‌زده کرمانشاه اعلام کرده است که شاید این حرکت او کمکی بسیار ناچیز و کوچک برای این مردم باشد. همچنین وزیر ورزش با سفر به کرمانشاه در جمع مردم داغدیده گفت: «بیش از 350 محموله کمک به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است که این کمک‌ها‌ غیر از کمک‌های قهرمانان و ورزشکارانی است که خودشان به صورت انفرادی کمک‌های زیادی کردند.»

 سلطانی‌فر ادامه داد: «نکته مهمی‌ که وجود دارد این است که ممکن است بعد از هفته‌های اول کمک‌ها کم شود و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم تا با دپوی کمک‌ها در انبارها نیازهای هفته‌های بعدی را نیز بتوانیم تامین کنیم. وزارت ورزش و جوانان هم در سالن‌های مختلف ورزشی این اقلام را انبار می‌کند و متناسب با سیاست ستاد بحران بین مردم توزیع

 خواهد شد.»

 وزیر ورزش و جوانان در پایان گفت: «پیش‌بینی شده تا تیم‌ملی فوتسال ایران و تیم فوتسال استان کرمانشاه بازی نمادین و خیرخواهانه‌ای در شهرستان سرپل ذهاب داشته باشند و عواید آن متناسب با سیاست ستاد بحران برای مناطق آسیب‌دیده هزینه شود.»

زلزله غرب کشور اگر‌چه بسیار تلخ و غمبار است اما دست کم این روزها حس همدلی و اتحاد میان آحاد ملت ایران را تشدید کرده است. مردم ایران از سراسر کشور به‌دنبال احیای مجدد مناطق زلزله‌زده هستند. در این بین حضور چهره‌های شناخته شده عرصه ورزش می‌تواند تسلای خاطر مردم داغدیده باشد.