آیا ساغلام می‌تواند در ادامه بازی‌های لیگ برتر شرایط بهتری را برای تراکتورسازی تبریز رقم بزند؟ آنها به‌دنبال برد هستند. این خواسته روشن باشگاه و هواداران این تیم است و البته نشانه‌های روشنی درباره موفقیت این مربی ترکیه‌ای وجود دارد. هر چند زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.

موج جدید مربی بزرگ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تراکتورسازی و سپاهان؛ تیم‌هایی که هواداران‌شان همیشه از آنها انتظار دارند در کورس قهرمانی باشند، پس از برآورده‌نشدن این انتظار دست به تغییراتی زدند تا تیم‌هایشان شرایط تازه‌تری را تجربه کنند. کرانچار و گل‌محمدی ابدا مربیان ‌بی‌کیفیتی نبودند اما شرایط برای این دو مربی به‌گونه‌ای پیش رفت که مدیران باشگاه‌های تراکتورسازی و سپاهان تصمیم گرفتند به تیم‌های خود شوک وارد کنند‌؛ تصمیمی‌ که حق طبیعی هر باشگاهی است.

پس از شکست مقابل سپیدرود تمام امیدهایی که طلایی‌پوشان برای تکرار موفقیت با این مربی کروات داشتند، از دست رفت تا محسن طاهری، مدیرعامل باشگاه پس از درخواست استاندار اصفهان اولین تلفات شکست در رشت باشد. پس از استعفای محسن طاهری، ادامه همکاری با کرانچار مهم‌ترین سوال فوتبالدوستان اصفهانی بود و در نهایت پس از جلسه‌ای که کرانچار با منوچهر نیکفر، رئیس هیات‌مدیره باشگاه سپاهان برگزار شد، طرفین برای قطع همکاری به توافق رسیدند. زلاتکو کرانچار فصل گذشته و در 6 دیدار پایانی جایگزین عبدالله ویسی ‌و موفق شد با کسب 13 امتیاز از 6 دیدار انتهایی، مدیران سپاهان را برای تمدید قرارداد متقاعد کند، اما آنچه در لیگ هفدهم اتفاق افتاد تطابقی با نتیجه‌های 6 دیدار انتهایی لیگ شانزدهم نداشت.

طلایی‌پوشان که با کرانچار پس از 20 مسابقه حتی به یک برد خارج از اصفهان هم دست پیدا نکردند، مقابل سپیدرود هشتمین شکست فصل را تجربه کردند تا در پایین جدول به‌طور کامل خطر سقوط را احساس کنند. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که برخی رسانه‌ها بعد از جدایی کرانچار شایعه پیوستن علیرضا منصوریان به سپاهان را مطرح کردند. شایعه‌ای که اصلا به مذاق مدیران این باشگاه خوش نیامد و بلافاصله آن را تکذیب کردند. سرپرست باشگاه سپاهان گفت: «علیرضا منصوریان جزو گزینه‌های مدنظرمان برای جانشینی زلاتکو کرانچار نیست؛ ما دنبال یک مربی مثل برانکو ایوانکوویچ هستیم.» مسعود تابش درباره شایعه حضور علیرضا منصوریان در اصفهان برای ثبت قرارداد با باشگاه سپاهان گفت: «اینکه آقای منصوریان کجای کشور هستند را نمی‌دانم. چون نه مذاکره‌ای با ایشان داشتیم و نه قرار است مذاکره کنیم. دیروز که شنیدم آقای منصوریان به‌عنوان سرمربی تیم انتخاب شده است تعجب کردم و گفتم نکند جای دیگری فعالیت می‌کنیم که از آن ‌بی‌خبریم! برای منصوریان احترام زیادی قائلم. او یکی از مربیان دوست‌داشتنی و بادانش فوتبال ایران است اما به‌طور رسمی اعلام می‌کنم که مذاکره‌ای با او نداشته‌ایم.» سرپرست باشگاه سپاهان اصفهان در‌خصوص احتمال حضور ونتورا در راس کادر فنی زردپوشان اظهار داشت: «من نمی‌خواهم در‌مورد اسامی ‌صحبت کنم. ساختار باشگاه نیاز به ثبات دارد و نباید از تعدد مربی در بازه زمانی کوتاه، خوشحال بود. پیش از این اتفاقات همیشه سعی داشتیم آرامش را با حضور مربیان قوی و رزومه‌دار حاکم کنیم. تعداد قهرمانی‌های سپاهان نیز نشان می‌دهد که در این راه موفق بوده‌ایم.»

وی با تایید گران‌قیمت‌بودن زلاتکو کرانچار در سپاهان، درباره نحوه جدایی این مربی و انتخاب جانشینش تصریح کرد: «نباید کتمان کرد قرارداد کرانچار گران بوده است. مربی حرفه‌ای پول حرفه‌ای هم می‌خواهد و این به معنی ولخرجی باشگاه سپاهان نیست. البته به نظرم یکی از بهترین مربیان خارجی که به فوتبال ایران آمده است همین آقای کرانچار بود اما باید بپذیریم حدود ۸۰ درصد تیم را تغییر دادیم و کادر فنی به‌طور کامل تغییر پیدا کرد. تیم هم نتوانست با گذشت زمان به هماهنگی کافی برای کسب نتیجه برسد.»

سرپرست باشگاه سپاهان تاکید کرد: «ما یک مربی حرفه‌ای داشتیم که وقتی دیدم چگونه با بازیکنان خداحافظی کرد لذت بردم. کرانچار صورت تک‌تک بازیکنان را بوسید و از آنها خواست فقط و فقط ببرند و برای همین موضوع هم می‌رود تا تیم نتیجه بگیرد.» تابش درباره احتمال استفاده از مربی خارجی گفت: «قرار است روز شنبه (امروز ) تکلیف این موضوع را روشن کنیم. می‌خواهیم به تاکتیک‌های راهبردی خودمان بازگردیم. مثلا گزینه‌ای مثل برانکو ایوانکوویچ را می‌خواهیم که در ابتدای حضورش در پرسپولیس نتوانست نتیجه بگیرد اما با گذشت زمان، توانایی‌هایش را بروز و ثبات فنی و مدیریتی خودش را به تیم نشان داد‌؛ راهی که خیلی قبل‌تر رفته بودیم و نتیجه خوبی هم برایمان رقم خورده بود.»

وی درباره ‌ترس هواداران این تیم از سقوط به رقابت‌های لیگ دسته اول اظهار داشت: «به هیچ وجه به سقوط فکر نمی‌کنیم و مطمئنم اتفاقات بسیار خوبی برای آینده باشگاه سپاهان در حال رقم‌خوردن است.» اما شایعه حضور منصوریان در سپاهان از سوی رئیس هیات‌مدیره این باشگاه نیز تکذیب شد تا معلوم شود اصفهانی‌ها ابدا علاقه‌ای به جذب این مربی ندارند. منوچهر نیکفر گفت: «صحبتی که در ارتباط با منصوریان در رسانه‌ها مطرح شد کاملا اشتباه است و فلمینگ سریتسلف هم گزینه خارجی مدنظر باشگاه برای سرمربیگری در سپاهان نیست.» وی درباره اینکه گفته می‌شود به طول انجامیدن مذاکرات سپاهان به این دلیل است که این باشگاه منتظر حضور ابراهیم‌زاده در ایران و مذاکره با این مربی اصفهانی است، گفت: «اولویت اصلی ما گزینه خارجی است تا یک مربی بزرگ خارجی را به سپاهان بیاوریم و اگر این مهم رخ نداد با گزینه‌های مدنظر ایرانی مذاکره می‌کنیم.»

بر اساس اظهارات عضو هیات‌مدیره سپاهان قرار بر این بوده کرانچار برای 60 بازی در دو فصل مبلغی در حدود 900 هزار یورو دریافت کند که باتوجه به توافق صورت‌گرفته، وی در پایان کارش برای 20 بازی در لیگ برتر امسال چیزی حدود 300 هزار یورو معادل بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومان از سپاهان دریافت کرده است. باید دید اوضاع سپاهان که همواره یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر بوده است به کجا می‌انجامد و مربی‌ای که قرار است جانشین کرانچار شود، می‌تواند از عهده ماموریت بزرگ یعنی نجات سپاهان از بحران نتیجه‌گیری برآید؟ اما این همه تغییرات این روزهای فوتبال ایران نیست. دیگر باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران یعنی  تراکتورسازی تبریز نیز در کادر فنی خود دست به تغییراتی زد تا شرایط بهتری برای این تیم تبریزی رقم بخورد.

اگر‌چه گل‌محمدی طی دوره حضورش در تراکتورسازی نتوانست انتظارات را برآورده کند، اما با این حال مدیران این باشگاه و البته هواداران تا قبل از بازی با نفت تهران از او حمایت کردند و به او فرصت دادند تا نتیجه لازم را کسب کند اما این اتفاق رخ نداد تا بعد از شکست 2‌بر صفر تراکتورسازی مقابل نفت تهران هواداران حاضر در ورزشگاه تختی تهران خواهان کنار‌رفتن او از سرمربیگری این تیم شوند. بعد از این شکست بود که هواداران وقتی با آجورلو، مدیرعامل باشگاه مواجه شدند بار دیگر از او خواستند هرچه سریع‌تر یحیی گل‌محمدی را از سمت سرمربیگری تراکتورسازی برکنار کند و مدیرعامل باشگاه نیز بدون اینکه حرفی بزند از ورزشگاه خارج شد.

اما بعد از چند روز بالاخره راه گل‌محمدی از تبریز جدا شد و این مربی جوان به دوران حضورش روی نیمکت تراکتورسازی پایان داد. با این حال گل‌محمدی که یکی از بااخلاق‌ترین مربیان فوتبال ایران است پس از جدایی از تراکتورسازی گفت: «افتخار می‌کنم در بحرانی‌ترین و خاص‌ترین مقطع تاریخ تراکتورسازی سرمربی این تیم پرطرفدار بودم و سربلندی و موفقیت هواداران و تراکتورسازی آرزوی قلبی من است. بدون‌ تردید هدف من کمک به تراکتورسازى و کسب نتایجى در شأن هواداران پرشور این باشگاه بود. بنده در شرایطی مسئولیت را قبول کردم که با حکم فیفا محروم از جذب بازیکن بودیم و به اتفاق باشگاه روی جذب 3 بازیکن آزاد فیفایی هم باتوجه به کمبودها در برخی پست‌ها حساب ویژه باز کرده بودیم که متاسفانه فیفا موافقت نکرد و اتفاقا از همین پست‌ها هم بسیار لطمه دیدیم.»

او ادامه داد: «ما برای پرکردن جای خالی جداشده‌ها و مصدومان روی به جوان‌گرایی آوردیم و طبق آمار موجود 40 درصد دقایق بازی نیم‌فصل اول تراکتور به نفراتی اختصاص یافت که 5 نفرشان سابقه بازی در لیگ یک را هم نداشتند و 5 نفرشان هم جمعا در لیگ برتر سابقه 300 دقیقه بازی را داشتند. این 10 بازیکن شدند نفرات فیکس و ذخیره ما و 40 درصد دقایق بازی ما به آنها رسید. این اتفاق در تاریخ لیگ حرفه‌ای بی‌سابقه است. بنده افتخار می‌کنم این جوان‌ها از این پس عصای دست مربیان خواهند بود و خواهید دید که اغلب آنها می‌توانند سال‌ها برای تراکتور بازی کنند و به سرمایه‌های گرانقدری برای این باشگاه بزرگ و پرطرفدار تبدیل می‌شوند. افتخار دارم که بگویم این جوان‌ها یادگاری و هدیه بنده و همکارانم در این برهه تاریخی به تراکتورسازی هستند و افتخار می‌کنم با حمایت هواداران و زحمات باشگاه، دستیارانم، مجموعه کادر و بازیکنان باتجربه و جوان‌های بدون تجربه این برهه و مقطع خاص را در کنار هم سپری کردیم.»

گل‌محمدی تاکید کرد: «باید بگویم برخی حرف‌و‌حدیث‌هایی متاسفانه پیرامون کم‌کارى بعضى از بازیکنان به وجود آمد که من به‌عنوان سرمربى تیم همه آنها را تکذیب کرده و تاکید می‌کنم همه بازیکنان با تمام توان تلاش کردند و اینجا از همه آنها تشکر می‌کنم. نفرات خوبی هم با تلاش ما و مدیریت باشگاه جذب شده‌اند که منجر به تقویت تیم شده و ان‌شاءالله با درایت کادر جدید، باشگاه، بازیکنان و حمایت هواداران و پیشکسوتان روزهای خوب در راه

خواهد بود.»

سرمربی سابق تراکتورسازی از هواداران این تیم هم قدردانی کرد و یادآور شد: «وظیفه می‌دانم از طرف خودم و دستیارانم با وجود تمام اتفاقات روزهاى گذشته از هواداران پرشور و عزیز تراکتور تشکر ‌‌کنم که در سخت‌ترین شرایط با تمام توان از ما حمایت کردند. ما تمام تلاش خودمان را کردیم اما بعضى مسائل مانع از موفقیت کامل ما شد. بنده هم هرگز از خاطر نمی‌برم که سال‌ها پیش تراکتور به‌عنوان بازیکن به بنده فرصت رشد و پیشرفت داد و هرگز یادم نمی‌رود وقتی که در 3 بازی نخست با بدشانسی محض، اشتباهات فردی و داوری سه باخت متوالی نصیب‌مان شد هواداران با «عیبی یوخ»‌گفتن‌های خود مثل کوه پشت ما ایستادند و همراه با باشگاه حمایت‌مان کردند تا به آینده امیدوار باشیم و برای جبران مافات سخت‌کوش‌تر

باشیم.»

این مربی جوان ادامه داد: «عادت ندارم خودم را فریب دهم یا حرفی بزنم که از حقیقت به دور باشد. بله. بین من و باشگاه سوءتفاهم‌ها و کدورت‌هایی به وجود آمد. نمی‌خواهم وارد این مباحث شوم، چون این مسائل کمکی به تیم نمی‌کند و اتفاقا منجر به بروز حواشی هم می‌شود. شاید همین الان هم سوءتفاهم‌ها که ناشی از اختلاف نظر‌ها بود بین ما فاصله انداخته باشد اما فارغ از این مسائل ما دست در دست باشگاه و هواداران و بازیکنان تلاش کردیم ‌تا بر این بحران فیفایی و بدشانسی‌ها غلبه کنیم. اتفاقا همدلی خوبی هم وجود داشت، چون دغدغه ما و مدیریت سربلندی تیم بود. در مجموع شخصا از مدیریت باشگاه هم تشکر مى‌کنم که از ابتداى فصل همکارى خوبى داشتند. با این وجود متاسفانه نتوانستیم به همکارى دوجانبه ادامه بدهیم. اختلافات پیش آمده هم باتوجه به شرایط تیم در حوزه کار پیش آمد اما‌تردیدی نیست که دغدغه هر دوى ما موفقیت تیم بود ولى متاسفانه شرایط به‌گونه‌اى پیش رفت که این همکارى به جدایى انجامید. باید بگویم بنده و آقای آجورلو در کنار خانواده بزرگ تراکتورسازی بخشی از اهداف خود را پیش بردیم و ان‌شاءالله باشگاه و خانواده بزرگ تراکتورسازی از مربی جدید و همکارانش حمایت همه‌جانبه‌ای خواهند داشت تا مابقی اهداف‌هم حاصل شود.»

اما بعد از جدایی گل محمدی مدیران باشگاه تراکتورسازی با سا‌غلام به توافق رسیدند. مربی که هفته گذشته عادل فردوسی‌پور هم در برنامه نود از او تمجید کرد. به نظر می‌رسد این مربی ترکیه‌ای روزهای پرخبری را در فوتبال ایران سپری کند. بعد از کش‌و قوس‌های فراوان یک مربی ترکیه‌ای هدایت تراکتور را برعهده گرفت تا خواسته هواداران تبریزی برآورده شود؛ ارطوعرول سا‌غلام رسما سرمربی تراکتورسازی است و کارش در این باشگاه را استارت می‌زند. ‌او اگرچه قراردادی چندماهه تا پایان فصل امضا کرده، اما این قرارداد در صورت کسب نتایج مطلوب قابل‌تمدید است و حالا هواداران پرشور تراکتورسازی به روزهای خوب با سرمربیگری ساغلام می‌اندیشند. سا‌غلام بعد از رسمی شدن قراردادش حرف‌های امیدوارکننده‌ای بر زبان آورد. او که سابقه حضور در بشیکتاش را دارد، تراکتور را با این تیم ترکیه‌ای مقایسه و از تلاش برای رقم زدن بهترین‌ها صحبت کرد.

او گفت: «تشکر ویژه از آقای آجورلو دارم که تفکراتش برای آینده بسیار زیبا و صاف است. خوشحالم اینجا هستم، چرا که تراکتور گذشته خوبی دارد و ۲۵ میلیون طرفدار ترک دارد و از اینکه سرمربی این تیم شدم، خیلی خوشحالم. وقتی که دوستانم به من گفتند کجا می‌روی، گفتم به باشگاهی می‌روم که بیشترین طرفدار ترک دنیا را دارد.»

سا‌غلام تاکید کرد: «به این نتیجه رسیدم که انگار در کشور خودم هستم و احساس می‌کنم‌ با انسان‌هایی از جنس خودم کار خواهم کرد و این موضوع، خیلی من را به آینده امیدوار کرد. همه ما انسانیم و وقتی به جای دیگری می‌رویم، باید به شرایط محیط جدید عادت کنیم، اما دیگر من نیازی به سپری کردن این زمان ندارم و خیلی زود به این مردم عادت می‌کنم.»

او یادآور شد: «تراکتور بعد از گذراندن سختی، اکنون روی پای خودش ایستاده و برای آینده مسئولیت بزرگی داریم و همه با هم دست به دست هم می‌دهیم تا در وهله اول، مشکلات کنونی را رفع کرده و سپس، تا جایی که می‌توانیم، بالا برویم. زمان کار است و نباید زیاد حرف بزنیم، مسئولیت بزرگی داریم و این موضوع را می‌دانم و قول می‌دهم آنهایی که به ما اعتماد کردند را سرافکنده نکنیم. مردم ایران هم مثل ترکیه، فوتبال را خیلی دوست دارند و از همه تشکر می‌کنم و مطمئنم همه چیز خیلی بهتر از این خواهد شد. ما آذربایجانی‌ها، ترک‌های ترکیه و ایران همه با هم برادر هستیم. سعی می‌کنم موفقیت‌هایم در تیم بشیکتاش و بورسا اسپور ترکیه را در ایران تکرار کنم و بتوانیم با تراکتورسازی به موفقیت برسیم. می‌دانم هواداران تراکتورسازی مثل هواداران بورسا اسپور و بشیکتاش خیلی پرشور هستند و تیم را 90 دقیقه تشویق می‌کنند.»

سرمربی تراکتورسازی خاطرنشان کرد: «نمی‌خواهم زیاد صحبت کنم و الان وقت حرف زدن نیست و وقت عمل ‌و کار است و در شخصیتم یک صفحه جدید ایجاد شده و امیدوارم خداوند مرا شرمنده هواداران تیم تراکتورسازی نکند.»

آیا ساغلام می‌تواند در ادامه بازی‌های لیگ برتر شرایط بهتری را برای تراکتورسازی تبریز رقم بزند؟ آنها به‌دنبال برد هستند. این خواسته روشن باشگاه و هواداران این تیم است و البته نشانه‌های روشنی درباره موفقیت این مربی ترکیه‌ای وجود دارد. هر چند زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.