پژمان راهبر در عرصه مطبوعات ورزشی چهره شناخته شده‌ای است. با او درباره مهدی تاج، عملکردش و نقدهایی که نسبت به فدراسیون فوتبال مطرح می شود، گفت وگو کرده‌ایم. راهبر معتقد است تاج در بخش نتیجه‌گیری عملکرد خوبی داشته اما در بخشی که از او انتظار داریم مدیری توسعه‌گرا باشد، هرگز نتوانسته عملکرد مطلوبی از خود به جای بگذارد. این روزنامه نگار با سابقه ورزشی همچنین درباره نقاط قوت و ضعف فدراسیون تاج نکته‌هایی را در گفت‌وگو با مثلث مطرح می‌کند که متن آن را می‌خوانید.

تاج  در بخش کارهای زیربنایی عملکرد مثبتی نداشته
گفت‌وگوی مثلث با سردبیر سایت ورزش سه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فوتبال ما یا به‌عبارتی این فدراسیون چه چیزهایی کم داشت که با رفتن کفاشیان و آمدن تاج باید حاصل می‌شد؟

   به‌نظر من ویژگی دو فدراسیون کفاشیان و تاج، فدراسیون‌های تثبیت هستند. یعنی کار خیلی موثری که این عزیزان می‌توانند انجام بدهند این است که فدراسیون فوتبال را در روندی که سال‌ها‌ست طبق نقشه آن حرکت می‌کند، نگه دارند و در واقع آن بینش، توانمندی و شجاعت لازم را برای ایجاد تغییرات خیلی بزرگ ندارند‌؛ تغییراتی که همه ما بگوییم حالا با این تغییرات فوتبال ما در مسیر توسعه و حرکت رو به جلو قرار گرفته است.

مخالفان مهدی تاج به روابط وی با سرمربی تیم‌ملی اشاره‌ و تاکید می‌کنند که رئیس فدراسیون فوتبال بیش از حد با کی‌روش مدارا می‌کند. نظر شما چیست؟

   به‌هر‌حال نباید این موضوع را نادیده بگیریم که کار‌کردن با مربی در حدو‌اندازه‌های کارلوس کی‌روش کار بسیار سختی است. وقتی یک مربی در کلاس جهانی استخدام می‌کنیم و البته می‌دانیم که این مربی خلق‌و‌خوی خاص خودش را دارد، رفتار و به‌طور کلی تنظیم روابط با این مربی کار بسیار سختی خواهد بود و باید ‌ویژگی‌های خاص داشته باشید که بتوانید این مربی را کنترل کنید. البته نباید قدرت مالی را هم از نظر دور نگه داریم. قدرت مالی بسیار مناسب هم می‌تواند بعضی چیزها را پوشش دهد.

اما با این حال عده‌ای می‌گویند تاج برابر این مربی پرتغالی اساسا اتوریته خود را از دست داده است. نظر شما چیست؟

   من به‌طور کلی با این مساله که عده‌ای مدارا با کی‌روش را به انتقادی علیه تاج تبدیل می‌کنند، کمی مشکل دارم. چون اساسا فوتبال ما به سمت فوتبال نتیجه‌گرا سوق داده شده و وقتی تیم‌ملی نتیجه لازم و مطلوب را کسب می‌کند دیگر این بحث‌ها خیلی مفهوم نخواهد داشت و ارزش پرداختن به آن نیز کمرنگ‌تر خواهد شد.

آیا این موضوع به‌طور کلی نباید مورد بحث قرار بگیرد یا فعلا زمان خوبی برای پرداختن به آن نیست؟

   به نظرم مدارا‌کردن یا مدارا‌نکردن تاج با کی‌روش موضوعی است که باید بعد از جام‌جهانی‌ درباره‌اش صحبت کنیم. دلیل این حرفم نیز روشن است. ما بعد از جام‌جهانی می‌توانیم متوجه شویم که این مربی و این شیوه مدیریتی در فدراسیون فوتبال چه فواید یا آسیب‌هایی را متوجه فوتبال ما کرده‌اند. در این صورت نقد بهتری در‌این‌مورد خواهیم داشت.

چرا این دیدگاه که مدیران اصفهانی طی سال‌های اخیر مدیریت فوتبال را در محاصره خود دارند، شدت گرفته؟

   مدیران اصفهانی در فوتبال حضوری جدی دارند. آقایان تاج، اسلامیان، ساکت، رحیمی ‌و افشارزاده کلیدی‌ترین پست‌ها را در فوتبال ایران داشته و دارند. به نظرم این موضوع خیلی جای بحث دارد. اما به اعتقاد من اصفهانی‌بودن یا نبودن خیلی مهم نیست.

چه چیزی اهمیت دارد؟

   مهم این است که همه این عزیزان چقدر فوتبال را بلدند. چقدر شرایط فوتبال ایران را درک می‌کنند و برای پیش‌رفتن در این فوتبال چقدر طراحی و کار‌بلدند. بنابراین من طرح موضوع باند اصفهانی‌ها را که بعضی‌ها هم علاقه خاصی دارند تا به آن بپردازند را قبول ندارم اما این را هم بگویم که خود اصفهانی‌ها هم می‌توانند دیدگاه مخالفی با یکدیگر داشته باشند.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

   لزوما اینکه همه این عزیزان اصفهانی هستند دلیل خوبی نیست که بگوییم پس اینها هوای همدیگر را دارند. نه. شاید دیدگاه‌های کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

آیا بهتر نیست تاج بعد از جام‌جهانی همکاری با کی‌روش را پایان دهد؟

   هنوز به‌طور قاطع نمی‌شود درباره ادامه همکاری کی‌روش یا قطع همکاری با این مربی صحبت کرد. قضاوت‌کردن در‌این‌مورد کار سختی است و باید صبور بود.

  اما در این مورد نشانه‌های قطع همکاری طی یکی، دو ماه اخیر بیشتر خود را نشان داده تا تمایل به ادامه همکاری. نظر شما چیست؟

   به نظر می‌رسد اوضاع به سمتی می‌رود که این همکاری بعد از پایان بازی‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی به پایان خواهد رسید. البته این دیدگاهی است که من دارم و شاید اشتباه باشد چون هنوز هیچ کس به‌طور رسمی در‌این‌خصوص اظهارنظر نکرده است. اما شواهد و قرائن از پایان این همکاری حکایت می‌کند.

 این خواست کی‌روش است یا فدراسیون فوتبال؟

   به نظرم کی‌روش راه جدایی را انتخاب خواهد کرد. او از شرایط فوتبال ما رضایت ندارد. از طرفی او به‌خوبی می‌داند که تعامل با باشگاه‌های ایران کار راحتی نیست. به همین دلیل معتقدم او به قطع همکاری می‌اندیشد.

چرا مهدی تاج پست‌های مهم در فدراسیون فوتبال را به ساکت و اسلامیان داد؟ عده‌ای معتقدند او از متخصصان وفادار بهره برده است. چقدر با این نظر موافقید؟

   در درجه اول باید بپذیریم که همه ما دنبال آدم‌های معتمدی هستیم که مسئولیت‌های مهم را به آنها بسپریم. آقای ساکت کارنامه خوبی دارد. کارنامه‌ای که تاج به‌راحتی می‌تواند آن را مقابل منتقدان بگیرد و بگوید ساکت این قهرمانی‌ها و این عملکرد درخشان را در فوتبال ایران داشته است.

مهم‌ترین دلیل این تقسیم پست‌ها میان همشهریان اصفهانی چیست؟

   به نظرم مهم‌ترین دلیل این تقسیم پست این است که فدراسیون فوتبال ایران از افراد فوتبالی هراس دارد. شما اگر میزان توجه فدراسیون فوتبال به هیات فوتبال استان‌ها را ببینید و درباره‌اش تحقیق کنید، بیشتر تعجب خواهید کرد که فدراسیون فوتبال چرا تا این حد به بخشی که کاملا در فوتبال ایران ‌بی‌تاثیر است توجه نشان می‌دهد. این فدراسیون مدام با این هیات‌ها جلسه می‌گذارد و آنها مدام از این فدراسیون سرویس‌های مختلف می‌گیرند. به هر حال این شائبه مطرح می‌شود که شاید به دلیل رایی که هیات فوتبال استان‌ها دارند تا این حد مورد توجه قرار می‌گیرند و اگر اشتباه نکنم یا لفظ بدی به کار نبرم باید بگویم که این افراد برای دیوا‌ن‌سالاری وارد فوتبال ایران شده‌اند.

فوتبال ایران با مشکلات فراوانی دست به گریبان است. به نظر شما مهم‌ترین وظیفه تاج طی سال‌های آتی حل‌و‌فصل چه مشکلاتی است؟

   مهم‌ترین وظیفه تاج در سال‌های آینده از نظر من حل موضوع حق پخش تلویزیونی است. اگر این درآمد عظیم به فوتبال برگردد و مهم‌تر از آن به‌درستی در فوتبال توزیع شود، فوتبال ایران از خیلی از گرفتاری‌ها نجات پیدا خواهد کرد. اگر‌چه به قول آقای مایلی‌کهن خیلی خیال‌مان بابت این مساله راحت نیست که اگر پول به اندازه‌کافی وارد فوتبال‌مان شود، همه مشکلات‌مان حل خواهد شد. اگر قرار بر کیفی‌سازی فوتبال ایران است باید باشگاه‌های پرطرفدار مورد توجه قرار بگیرند. این باشگاه‌ها باید تقویت شوند. منابع مالی خوبی بین این باشگاه‌ها تقسیم شود. زمین‌های فوتبال را باید درست کنیم. استادیوم‌های ورزشی ما باید زیباتر از قبل باشند. باید سلسله‌اقداماتی صورت بگیرد که مردم بیش از قبل در فوتبال مشارکت ‌و در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. از این گذشته استفاده از ستاره‌های محبوب و کارآمد در پست‌های مهم فوتبالی هم می‌تواند به بهتر‌شدن اوضاع کمک کند.

با همه این تفاسیر، به نظرتان مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال عملکرد قابل قبولی داشته؟

   مهدی تاج از نظر نتیجه‌گیری عملکرد قابل قبولی داشته است اما او را نمی‌توان جزو روسایی در فوتبال ایران دانست که صاحب اثری پایدار در فوتبال ایران بوده‌اند. بنابراین در بخش کارهای زیربنایی عملکرد مثبتی نداشته و نمی‌توانیم در این بخش به او نمره قبولی بدهیم.

آینده فوتبال ایران با این مدیریت را چگونه می‌بینید؟

   آینده فوتبال ایران؟ به نظرم این مورد خیلی بستگی به شرایط اجتماعی دارد. اگر جامعه ما به سمت توسعه و تعالی پیش برود فوتبال هم به‌عنوان برشی از این جامعه می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند اما اگر وضعیت مبهم و نامطمئن باشد فوتبال ایران هم مشکلات عدیده‌ای را با خود خواهد داشت.

در صورت نامطمئن‌بودن اوضاع، چه اتفاقی برای فوتبال ایران رخ خواهد داد؟

   فوتبال می‌تواند در این شرایط از اولویت جامعه خارج شود. دیگر پدیده‌ای دوست‌‌داشتنی نباشد و مردم نسبت به آن اقبال گذشته را نشان ندهند. این مهم‌ترین مشکلی است که در آن شرایط خود و تبعات منفی‌اش را بروز خواهد داد.