محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس سابق فدراسیون کشتی و از مدیران باتجربه و بااخلاق ورزش کشورمان در گفت‌وگو با هفته‌نامه مثلث به نقد استعفای رسول خادم و سپس بازگشت وی به فدراسیون کشتی پرداخته است. او معتقد است رسول خادم در حالی بازی استعفا را به راه انداخت که تکلیف ما درباره عدم رویارویی با نمایندگان ورزش رژیم غاصب صهیونیستی کاملا روشن بوده است. متن گفت‌وگوی مثلث با رئیس سابق فدراسیون کشتی را می‌خوانید.

تکلیف ما مقابل اسرائیل روشن است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی استعفا کرد و رفت. اما دوباره برگشت. شما این رفت و برگشت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

   قبل از هر چیز باید بپذیریم که اداره فدراسیون‌ها در حال حاضر کار بسیار دشواری است، به‌خصوص اینکه ما با بازی‌های بزرگی در سطح جهان روبه‌رو هستیم. شما هزینه‌ها را که در نظر بگیرید و بعد با بودجه‌ای که دولت در اختیار ورزش قرار می‌دهد مقایسه کنید به خوبی متوجه می‌شوید که تا چه حد شرایط برای اداره این ورزش دشوار و حتی امکان‌ناپذیر است.

به نظر می‌رسد این روزها فشار زیادی روی وزارت ورزش است که مطالبات فدراسیون‌ها را برآورده کند. نظر شما چیست؟

   وزارت ورزش خود را با حجم عظیمی ‌از برنامه‌های فدراسیون‌ها طرف می‌بیند؛ برنامه‌هایی که هر فدراسیون به‌عنوان تقویم ورزشی سالانه‌اش به وزارت ورزش ارائه می‌کند و برنامه‌ها یا مسابقاتی که می‌بایست در آنها شرکت کند. این موضوع باعث می‌شود که وزارت ورزش هم باتوجه به بودجه کمی که در اختیار دارد کار سختی برای اداره ورزش کشور داشته باشد.

عده‌ای به درآمدزا بودن مدیریت خادم اشاره می‌کنند. شما در این باره چه نظری دارید؟

   آقای خادم فدراسیون را از ما تحویل گرفت. کشتی را در شرایطی به ایشان تحویل دادیم که در رده‌های جهانی حضور داشتیم. البته او هم سعی کرد کارها را

سر و سامان بدهد و البته درآمدزایی قابل‌توجهی هم برای فدراسیون کشتی داشت اما من در مصاحبه‌های قبلی خودم هم گفته‌ام. نکته‌ای که من درباره مدیریت خادم دارم بیشتر از آنکه به خودش برگردد به اطرافیانش برمی‌گردد.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

   او باید از کسانی در کنار خودش استفاده کند که از کفایت بسیار بالایی برخوردار باشند. افرادی که حقوق بین‌الملل و دیگر مسائل مهم در حوزه ورزش حرفه‌ای را بدانند و در اجرای مسابقات و به‌طور کلی امور مربوط به کشتی امروز جهان تبحر داشته باشند. همچنین در فدراسیون کشتی باید مربیان کارآزموده حضور داشته باشند تا بتوانند از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده کنند.

خود شما وقتی رئیس فدراسیون کشتی بودید، چطور در این زمینه عمل می‌کردید؟ مساله عدم رویارویی با رژیم ‌صهیونیستی را چطور حل و فصل می‌کردید؟

  من شش سال در فدراسیون کشتی بودم. در طول سال چند بار پیش می‌آمد که با اسرائیل روبه‌رو می‌شدیم. به انواع و اقسام مختلف از رویارویی با رژیم غاصب سر باز می‌زدیم. تیم حقوقی و بین‌الملل ما بسیار خوب و قوی کار می‌کرد. بنابراین یکی از مشکلات خادم این است که حتی از ما یک‌بار هم نپرسیده که شما برای عبور از این بحران چه کار می‌کردید. اگر می‌پرسید به او می‌گفتم.

اما در دوره شما هم کشتی‌گیران با اسرائیل برخورد می‌کردند، نه؟

  اصلا ما تمام تلاش‌مان را به کار می‌گرفتیم که به اسرائیل نخوریم اما اگر هم با این مساله روبه‌رو می‌شدیم می‌توانستیم راهکارهایی پیدا کنیم که بدون محرومیت عمل کنیم.

به هر حال رسول خادم بیانیه‌ای صادر کرد و در آن هشدار داد که در مورد عدم رویارویی با اسرائیل و تبعات آن باید تعیین تکلیف شود و سیاسیون هم پای کار بیایند. شما چه نظری دارید؟

   من خیلی متوجه این رویه نمی‌شوم. ایشان بیانیه صادر کرد و اعتراض کرد که آقایان بیایند تکلیف ما را روشن کنند و چنین و چنان. تکلیف ما روشن است. حضرت امام فتوا دادند که به رسمیت شناختن این رژیم کودک‌کش غاصب فعل حرام است. فکر نمی‌کنم تکلیف از این روشن‌تر داشته باشیم. ما به‌هیچ‌وجه اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و هرگز با آنها در هیچ عرصه‌ای مبارزه یا مسابقه ورزشی برگزار نخواهیم کرد. نظر مقام معظم رهبری هم همین است. ایشان تاکید کرده‌اند که ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم. وزیر ورزش هم به صراحت اعلام کرد که این‌گونه مسائل در حوزره اختیاراتش نیست و مقام‌معظم رهبری در این‌باره تعیین تکلیف کرده‌اند.

آقای خادم حالا به فدراسیون برگشته است با این حال تاکید می‌کند که همچنان بر سر مواضع قبلی‌اش استوار است و مشکلاتی که از آنها صحبت کرده حل نشده است. نظر شما در این باره چیست؟ آیا رسول خادم صرفا به‌دنبال گرفتن امتیازهایی از وزارت ورزش بوده است؟

  این را هم متوجه نشدم. ایشان گفتند منظور من این نبود که با اسرائیل مسابقه بدهیم. بعد هم امتیازاتی از وزارت ورزش گرفتند و ‌ترجیح دادند دوباره به فدراسیون کشتی برگردند.

منظورتان از امتیاز گرفتن از وزارت ورزش چیست؟

   اینکه می‌گویم امتیازاتی گرفتند بحثم در مورد مسائل مالی نیست. فدراسیون کشتی آن‌قدر مسابقات مختلفی دارد که کمک‌های وزارت ورزش اصلا در قبال این همه برنامه کشتی چیزی نیست. طی این سال‌ها آقای خادم بودجه خوبی را هم از طریق اسپانسرها جذب کرده است. موفق شده کمک خوبی از لحاظ مالی به کشتی انجام بدهد. آقای خادم مدیر درآمد _ هزینه است.

شما هم این طور بودید؟

   بله. ما هم مدیر درآمد-هزینه هستیم. یعنی مدیری هستیم که خودمان درآمدزایی می‌کنیم و خودمان هم هزینه می‌کنیم. ما کاری به وزارت ورزش نداشتیم. روی کمک آنها حساب باز نمی‌کردیم.

اما آن‌طور هم که ایده‌آل‌تان بود به کشتی نمی‌رسیدید.

  با همه اینها باید بپذیریم که انتظارات از کشتی خیلی بالاست. مردم ما نمی‌پذیرند که کشتی ما در آسیا ضعیف شود. نمی‌پذیرند که فرنگی ما در دنیا عنوان هفتمی ‌به دست بیاورد یا در کشتی آزاد عنوان دومی ‌داشته باشیم. مردم ایران از کشتی قهرمانی می‌خواهند و این اصلا خواسته نابجایی نیست. ما در کشتی پسرفت داشته‌ایم. باید حب و بغض را کنار بگذاریم و به کشتی کمک کنیم. باید سعی کنیم منافع ملی را به منافع و سلیقه شخصی‌مان ‌ترجیح بدهیم. باید با مربیانی که حتی در سلیقه ما نیستند اما کارشان را خوب بلدند هم کار کنیم. در این صورت کشتی ایران روزهای بهتری را به خود خواهد دید.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

  باید استعدادیابی کنیم. باید به کشتی استان‌ها توجه کنیم. اردوهای تیم‌ملی باید متشکل از کشتی‌گیران سراسر استان‌ها باشند و آنها را آموزش و تربیت کنیم که طی سال‌های آینده به کمک کشتی ملی بیایند. کرمانشاه، مشهد، ایلام، کردستان و خیلی شهرهای دیگر باید مورد توجه قرار بگیرند که کشتی‌گیران خوبی به تیم‌ملی

 بدهند.

تمرکز شدید روی کشتی پایتخت یکی از نقدهای جدی به فدراسیون آقای خادم است. به نظر شما این رویه چگونه باید اصلاح شود؟

  ما مدیریت‌کردن درست و اصولی را از بزرگترهای خودمان یاد گرفتیم. بدین ترتیب که حتی اگر از فردی خوش‌مان نمی‌آمد اما سلیقه و رای آن فرد می‌توانست به کشتی کمک کند خودمان پیشقدم می‌شدیم تا از او کمک بگیریم. در فدراسیون کشتی و در دوره‌ای که مدیریت آن بر عهده بنده بود همه سعی‌ام این بود که بزرگان کشتی را دور هم جمع کنم و بتوانم از وجودشان استفاده کنم. ما در واقع هماهنگ‌کننده بودیم. مدیر فدراسیونی بودیم که همه بزرگان کشتی در آن حضور داشتند و از نظرات مختلف در جهت اعتلای کشتی ایران بهره می‌بردیم. افرادی را به کشتی وارد کردیم که کارشان را بلد بودند.

بیانیه اخیر آقای خادم این است که گفته شرایط تغییری نکرده است. نظر شما چیست؟

  اگر آقای خادم مشکلش روبه‌رونشدن کشتی‌گیران با اسرائیل و مهم‌تر از آن محرومیت احتمالی برای کشتی ایران است باید بنشیند و با ما که در این بحث پیراهن پاره کرده‌ایم جلسه بگذارد تا ما به او بگوییم که چطور باید عمل کند. اگر بحث‌های دیگری دارد که باید به‌طور شفاف نظراتش را اعلام کند.

فکر می‌کنید نسخه‌ای وجود دارد که این روزها باعث امیدواری دوستداران کشتی ایران باشد؟

   بله، حتما وجود دارد. قدر کشتی کشورمان را باید بدانیم. فکر می‌کنید کشتی ما برای فیلا کم‌ارزش دارد؟ آنها بهتر از هر شخص دیگری می‌دانند که کشتی در دنیا اگر اعتباری دارد، از صدقه سر حضور ایران و روسیه است. این دو کشور ابرقدرت‌های کشتی جهان هستند. بنابراین نباید ‌بی‌جهت نگران باشیم. آنها کشتی را با حذف یا تعلیق ما از اعتبار نمی‌اندازند و به نظرم این‌قدر عاقل هستند که وارد چنین بازی‌هایی نشوند. از این گذشته مدیران کشتی ما نیز وظیفه دارند کشتی را به حدی برسانند که ما برای قهرمان‌شدن در دنیا نگران برخی مسابقه‌های‌مان نباشیم. باید قدرت به کشتی برگردد. در این صورت این کشتی ایران است که مقابل فیلا و روسای فدراسیون جهانی کشتی دست بالا را خواهد داشت.