پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در ترکیه

بازیکن اسبق تیم ملی کشورمان گفت: وقتی سال 1349 روبروی ترکیه به میدان رفتیم آنها به خاطر نزدیکی به اروپا فنی تر و فیزیکی تر فوتبال بازی می کردند.

 در حالی که تیم ملی فوتبال کشورمان باید در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی ترکیه برود با یکی از بازیکنان تیم ملی در سالهای دور که سابقه رویارویی با این تیم در دهه 50 را دارد همکلام شدیم.

به گزارش مثلث آنلاین اصغر شرفی در گفت و گو با مشرق، درباره تیم ملی ترکیه و اینکه چرا در همه این سالها به عنوان یک کشور دوست و همسایه سابقه رویارویی خیلی کمی با تیم ملی کشورمان را دارد حرف زد. مربی اسبق تیم ملی در جام جهانی 1978 آرژانتین همچنین در ارتباط با تأیید خبر جداییکارلوس کی روش از تیم ملی هم مطالبی را بیان کرد که در ادامه می آید:

*در جام اکو با ترکیه دیدار می کردید؟

- بله! ما بودیم و پاکستان و ترکیه که هر دو سال یکبار در این جام شرکت می کردیم و البته همیشه هم ترکیه قهرمان می شد!

* چطور؟

- خب فوتبال ترکیه از ما جلوتر بود. آنها با اروپایی ها بیشتر در ارتباط بودند و به واسطه بازی با آنها از نظر فنی و بدنی در سطح بالاتری قرار داشتند. همیشه مسابقاتی که با آنها داشتیم مهیج و زیبا از کار در می آمدند.

* از دیگر ویژگی های فوتبال ترکها چه به خاطر دارید؟

- خیلی با تعصب فوتبال می کردند و به همان اندازه هم تماشاگران شان با تعصب بازی را نگاه می کردند. یادم هست یکبار وقتی در استادیوم معروف و بزرگ استانبول بازی داشتیم مردم تا روی دکل ها ایستاده بودند و بازی را می دیدند. ضمنا وقتی قبل از بازی سرود خاص تیم ملی شان را خواندند مو به تن همه ما سیخ شده بود و از آن به بعد ما هم یاد گرفتیم که قبل از بازی تیم ملی در استادیوم سرود ملی را پخش کنیم و همه با هم آن را بخوانند.

* چرا اینقدر کم با ترکیه بازی داشتیم. الان 48 سال است دو کشور با هم مسابقه ای نداشتند؟

- این را باید مسئولان فدراسیون دو کشور جواب بدهند. ضمن اینکه خیلی مراودات فوتبالی با ترکیه نداشتیم.

*  مصاف دوستانه با ترکیه چقدر برای تیم ملی مان در راه جام جهانی مفید است؟

- بازی های دوستانه را نمی توان خیلی ملاک قرار داد. هر دو تیم با احتیاط در زمین مسابقه حضور پیدا می کنند. به هر حال ما دو هفته دیگر باید در جام جهانی بازی کنیم و حتما به هر دو تیم توصیه هایی می شود.

* یعنی هیچ فایده ای ندارد؟

- البته که ترکیه تیم خوبی است و می تواند برای تیم ملی ما مفید باشد. به هر حال از نظر روحی و روانی بازی در استادیومی که پر از ترکیه ای می شود مهم است. این می تواند آزمایش خوبی برای تیم ملی ما باشد به هر حال آنها هم دوست ندارند بعد از نزدیک 50 سال بیایند و به ایران ببازند.

* جای خالی بازیکنانی مانند وریا در جمع نفرات تیم ملی را چطور ارزیابی می کنید؟

- مربیگری یک امر سلیقه ای است. یک اصطلاح انگلیسی هست که می گوید “who is bos?” یعنی رییس کیست؟ در فدراسیون ما کی روش رییس است و اگر یک رییس مقتدر مانند صفایی فراهانی یا دادکان داشتیم آنها حرف آخر را می زدند نه الان که رییس زیر نظر سرمربی تیم ملی کار می کند.

* اینکه فدراسیون به کی روش پیشنهاد تمدید قرارداد شش ماهه داده است چه مفهومی دارد؟

- یعنی اینکه دیگر نمی خواهند با او کار کنند. واضح است. دیگر وقت رفتن کی روش سررسیده و چیز تازه ای برای آموختن به بازیکنان ما ندارد. تاریخ مصرف هر مربی 4 تا 5 سال است و او هم باید برود...

* ...که یک ایرانی جایش بنشیند؟

- ابداً! باید رو به جلو حرکت کرد نه رو به عقب. کی روش در این مدت کاری کرده که هیچ یک از بازیکنانی که از تیم بیرون گذاشته شدند، صدای شان در نیامده است ولی همین الان که زمزمه رفتنش شنیده شده باز هم صدای موش هایی که جدایی گربه را حس کردند از زیر زمین به گوش می رسد. البته باز هم تأکید می کنم که الان وقت انتقاد کردن نیست و باید برای موفقیت تیم ملی در جام جهانی همه از تیم ملی حمایت کنیم. اگر این تیم در روسیه ببرد همه ما برده ایم و اگر ببازد همه ما باخته ایم.