بعد از حذف ایران از جام‌جهانی از درون فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که بین مهدی تاج و کارلوس کی‌روش توافقات کلی از جمله در مباحث مالی و همچنین مدت زمان قرارداد صورت گرفته اما برخی جزئیات مانع امضای قرارداد ما بین دو طرف می‌شود. ظاهرا این قرارداد از نظر مالی نزدیک به 20 درصد افزایش می‌یابد که با توجه به توفیق نسبی کی‌روش در جام‌جهانی چندان هم غیرطبیعی نیست

هجومی مثل کی‌روش /آیا سیستم تهاجمی کی‌روش در بیرون زمین منجر به ابقای او می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث: این روزها ماندن یا رفتن کی‌روش از فوتبال ایران به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. این در حالی است که با آغاز مجادلات شدید میان سرمربی تیم ملی و سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس و تاثیر این درگیری لفظی در فضای کلی فوتبال ایران شایعاتی مبنی بر ترک پست از سوی کی‌روش به گوش می‌رسد. نزدیکان کی‌روش با اشاره به نارضایتی سرمربی تیم ملی از روند آماده‌سازی پیش از جام‌جهانی احتمال تکرار این مساله را عامل اصلی خداحافظی کارلوس کی‌روش از سوی تیم ملی برمی‌شمارند. این در شرایطی است که فعلا کی‌روش مطالبات خود را در دو جبهه پیش می‌برد؛ ابتدا پاسخ به برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس که حضورش در ایران و ادامه اعتراضاتش برنامه‌های کی‌روش را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و در مرحله بعد جلب مشارکت هواداران فوتبال برای بهبود وضعیت قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران که به وی همکاری‌ای 6 ماهه و تا پایان جام ملت‌های آسیا پیشنهاد

داده است.

شاید کی‌روش از این قرارداد 6ماهه چندان راضی نباشد اما باتوجه به امیدی که به قهرمانی تیم در جام ملت‌های آسیا دارد این احتمال زیاد است که مشکلی برای این قرارداد وجود نداشته باشد. بررسی‌ها درباره شایعه جدایی کی‌روش به اینجا رسیده که او پیش از ترک ایران به مقصد پرتغال در یک‌رستوران ژاپنی در شمال تهران با دستیارانش جلسه‌ای برگزار کرده که در آن درباره آینده حضور کادرفنی در ایران بحث کرده. سایت ورزش سه درباره جزییات این جلسه نوشته است: در این جلسه که‌مارکار آقاجانیان، میک مک‌درموت، اوسیانو کروز، لوپز و سایر همکاران فنی کی‌روش در آن حضور داشتند دو بحث مطرح شده؛ موضوع اول کار در ایران و سپس موضوع مطالبه کادرفنی از فدراسیون فوتبال و گمانه‌ زمانی درباره دریافت دستمزدی که هنوز به‌طور کامل دریافت نشده است. جالب اینکه یکی از اعضای کادر در گفت‌وگو با شهروندی که از وی درباره آینده کی‌روش سوال کرده بود این‌طور جواب داده که سرمربی تیم ملی تمایلی به ادامه کار در ایران ندارد، مگر آنکه فدراسیون این تضمین را بدهد که برنامه او را برای جام ملت‌ها به صورت تمام و کمال اجرا خواهد کرد و هیچ مانعی در این راه به وجود نخواهد آمد.

 همچنین کی‌روش از اتفاقات پیش‌آمده و صحبت‌های برانکو ایوانکوویچ به‌شدت عصبانی است. با همه اینها این انتظار از فدراسیون فوتبال می‌رود که به سرعت در این باره اعلام نظررسمی کند. اتفاقی که تا به حال رخ نداده اما مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال بارها به طور ضمنی تاکید کرده که قرارداد با کی‌روش منعقد خواهد شد. تاج قبلا اعلام کرده بود با کی‌روش به توافق دست‌ یافته تا با او تا پایان جام ملت‌های آسیا ادامه دهد.

او همچنین به لزوم فضای آرام در فوتبال ایران و عدم تخریب ذهنیت مناسب مردم تاکید کرده و به نظر می‌رسد هر دو مربی ملی و باشگاهی پرسپولیس با اخطاری جدی در این زمینه مواجه شوند.

در این مدت صحبت‌های ضد و نقیضی در رابطه با تمدید قرارداد یا جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی وجود دارد. مسئولان فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج در گفت‌وگوهای این روزهای خود از توافق‌هایی با مرد پرتغالی خبر می‌دهند اما از سوی دیگر برخی منابع معتبر خبری از جمله رویترز به نقل از افراد نزدیک به کارلوس کی‌روش صحبت از عدم توافق این مربی با طرف ایرانی را مطرح می‌کنند.

فدراسیون فوتبال ایران قبل از اعزام تیم به مسابقات جام‌جهانی مذاکرات خود برای تمدید قرارداد را با کارلوس کی‌روش آغاز کرده بود. جایی که مهدی تاج در خلال برگزاری اردوی آماده‌سازی تیم ملی ایران در کشور ترکیه، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی خبر توافق با کی‌روش را اعلام کرد. درست یک روز بعد از اعلام این خبر از سوی رئیس فدراسیون، سرمربی پرتغالی تیم ملی با قرارگرفتن در مقابل خبرنگاران از پیشنهاد ایران قبل از شروع جام‌جهانی تشکر  و تصمیم‌گیری در این رابطه را به بعد از مسابقات جام‌جهانی

 موکول کرد.

بعد از حذف ایران از جام‌جهانی از درون فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که بین مهدی تاج و کارلوس کی‌روش توافقات کلی از جمله در مباحث مالی و همچنین مدت زمان قرارداد صورت گرفته اما برخی جزئیات مانع امضای قرارداد ما بین دو طرف می‌شود. ظاهرا این قرارداد از نظر مالی نزدیک به 20 درصد افزایش می‌یابد که با توجه به توفیق نسبی کی‌روش در جام‌جهانی چندان هم غیرطبیعی نیست.

اما طبق اخبار به دست‌آمده مرد پرتغالی برای مسئولان فدراسیون فوتبال شرط گذاشته است که در صورت راهیابی تیم ملی ایران به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا قراردادش به صورت خودکار تا پایان جام‌جهانی 2022 قطر تمدید می‌شود. اما رئیس فدراسیون به دنبال این است این شرط را در صورت راهیابی تیم ملی ایران به فینال مسابقات عملی و اجرایی کند. شرطی که تا به الان مورد موافقت دو طرف قرار نگرفته تا فعلا قرارداد کی‌روش تمدید نشده باشد. قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال تا پایان جولای (مردادماه) اعتبار دارد و فرصت برای تنظیم قرارداد جدید موجود است. با این حال آنچه که باعث تعجیل فدراسیون می‌شود در پیش‌بودن جام ملت‌ها و لزوم برنامه‌ریزی خاص برای تیم ملی است. در روزهایی که کی‌روش مشغول مذاکره با فدراسیون است درست مثل گذشته خبرهایی در رابطه با پیشنهادات تیم‌های خارجی به وی مطرح می‌شود که معلوم نیست تا چه اندازه به واقعیت نزدیک باشد.

این در حالی است که کی‌روش در آخرین اظهارنظر خود پیرامون ماندن یا رفتنش از فوتبال ایران به نوعی چراغ سبز نشان داده و تاکید کرده است: «در هشت سال گذشته همیشه نسبت به اهداف و برنامه‌های تیم ملی متعهد بوده‌ایم. همیشه از خودگذشتگی‌های خودمان را پیشاپیش بدون هیچ توجیه، توضیح یا گلایه‌ای انجام داده‌ایم و فدراسیون فوتبال و مخصوصا رئیس محترم فدراسیون فوتبال جناب آقای تاج همیشه تلاش کرده‌اند که پاسخ خواسته‌های ما را پیدا کنند و راهکارها را بیابند اما در حال حاضر توقعات برای جام ملت‌ها بسیار بالاست و تنها دلیل، قصد و نیتی که بنده برای ادامه‌دادن کار در جام ملت‌ها دارم، این خواهد بود که به موفقیت برسیم و تنها دلیل‌مان این موفقیت است. از بعد حرفه‌ای تنها دلیل بنده برای به چالش ‌کشیدن این رویا، موفقیت است اما در هشت سال گذشته همواره ما زحمات، کار و نتایج‌مان را پیشاپیش ارائه کردیم و مسئولان ورزشی وعده‌ها و قول‌ها را دادند که بعضی از این وعده‌ها هیچ موقع به تحقق نپیوست و بعضی‌ها دیر اتفاق افتادند. بعد از هشت سال الان زمانی است که بر عکس این کار را انجام دهیم و این شرایط را برگردانیم. به خاطر مصلحت و آینده فوتبال ایران الان زمان این است که مسئولان ورزشی ابتدا راهکارها و راه‌حل‌ها را روی میز بگذارند و از طرف مقابل، ما به قول‌هایمان متعهد خواهیم بود که بهترین‌مان را به نمایش بگذاریم و پیراهن مقدس تیم ملی را در جایگاه بالاتر و بهتری قرار دهیم. اگر آن شرایط و امکانات پیشاپیش محقق نشوند بنده فکر نمی‌کنم که بنده شخص مربی و شخص مناسبی برای هدایت تیم باشم که بخواهم تیم ملی را به یک جایگاه بالاتر برسانم. »

در همین حال نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال درباره ماندن کی‌روش در تیم ملی با قطعیت سخن می‌گوید. علی کفاشیان که حالا ۲ سالی است از ریاست فدراسیون فوتبال کنار رفته، می‌گوید: «طبق مصوبه‌ای که هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال داشت، قرار بر این شد تا پایان جام ملت‌های آسیا قرارداد کی‌روش را تمدید کنیم. ما این موضوع را با او مطرح کردیم و در واقع قراردادش را تمدید کردیم. ان‌شاءالله تا پایان جام ملت‌ها کی‌روش سرمربی تیم ملی هست و بعد از آن ببینیم که چه می‌شود. بنابراین اخبار و شایعاتی که پیرامون جدایی کی‌روش و پیوستنش به تیم‌های دیگر مطرح می‌شود، درست نیست و به آن توجه نکنید. او برنامه‌ریزی کرده و حتی تمامی برنامه‌های خود را تا جام ملت‌ها ارائه کرده است. ان‌شاءالله طبق آن برنامه فدراسیون بتواند تدارکاتش را انجام دهد تا تیم ملی

خوب جلو برود. »

همچنین مصاحبه آخر کارلوس کی‌روش با سایت ای‌اف‌سی نشانگر تغییراتی اساسی در نحوه دیالوگ‌های سرمربی تیم ملی است. او در این مصاحبه دیگر از جدایی حرف نزده و از برنامه‌هایش برای جام ملت‌ها می‌گوید. او البته مثل همیشه معتقد است که تیم ملی ایران برای موفقیت در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، نیازمند برنامه آماده‌سازی بهتری است. او در این مصاحبه می‌گوید: «ما باید مقابل عربستان، امارات و قطر و همچنین قدرت‌های بزرگ آسیا یعنی ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا بازی کنیم. بعضی از مردم فکر می‌کنند بعد از حضور ما در جام جهانی، جام ملتها آسان است در حالی که این‌طور نیست. ما با حریفانی بازی می‌کنیم که از ۳۰ سال پیش، پیشرفت را شروع کرده اند. اگر واقعا می‌خواهیم موفق باشیم به امکانات نیاز داریم. اجازه بدهید راجع به ژاپن صحبت کنیم. شما شانس خوبی برای شکست‌دادن کشوری که ۴۰ سال پیش پیشرفتش را شروع کرد ندارید آنهم با ۱۵ روز تمرین قبل از شروع مسابقات. »

البته که سرمربی تیم ملی بازهم نسبت به برنامه آماده تیم ملی ابراز نگرانی کرده و قهرمانی در این رقابت‌ها کار دشواری می‌داند. او هرچند نسبت به قبل آرام‌تر صحبت می‌کند اما باز هم گلایه هایش را از خللی که از نظر او قرار است در برنامه‌های آماده سازی به وجود بیاید پنهان نمی‌کند. او معتقد است که با 15 روز تمرین قبل از رقابت‌های جام ملت‌ها نمی‌ءتوان به مصاف ژاپنی رفت که در رقابت‌های جام‌جهانی توانست تا مرحله یک‌هشتم بالا بیاید. البته که گلایه‌های کی‌روش موضوعی است که بسیاری از مربیان تیم‌های ملی جهان با آن دست و پنجه  نرم می‌کنند چرا که باشگاه‌ها حاضر نیستند بعد از یک جام‌جهانی سنگین و فصولی که تحت تاثیر مسابقات مقدماتی بوده، اجازه بدهند بازیکنان‌شان وقت زیادی را دور از تمرینات باشگاهی و در کنار تیم‌های ملی باشند. اما از آنجایی که کی‌روش معتقد است سطح آمادگی بازیکنان لیگ برتر ایران بالا نیست او اردوهای بلند مدت را برای آماده‌سازی مدنظر دارد. موضوعی که ظرف دو سال اخیر تبدیل به چالشی بزرگ میان او و برخی از چهره‌های مطرح فوتبال ایران شده است.

با همه اینها خبری که هفته گذشته منتشر شد حامیان کی‌روش را نگران کرد. سایتی الجزایری به نام لوبوتور در مقاله مفصلی با عنوان «کارلوس کی‌روش بسیار محتمل» از مذاکرات مدیربرنامه‌های این مربی پرتغالی با فدراسیون فوتبال الجزایر خبر داد. به نوشته این سایت، بعد از اینکه وحید حلیلهوزیچ گزینه اول سرمربی‌گری این کشور اعلام کرد: «صادقانه بگویم هنوز تصمیم خودم را نگرفته‌ام. منتظرم چون پیشنهادهای زیادی دارم و باید انتخاب درستی بکنم. قبل از اینکه تصمیم بگیرم و آن را اعلام کنم بایدبیشتر فکر کنم. » خیرالدین زتچی، رئیس فدراسیون الجزایر به دنبال نقشه B رفته و به چند دلیل می‌توان حضور کی‌روش در الجزایر را بسیار

محتمل دانست.

اول اینکه کی‌روش در حال حاضر یک مربی آزاد و بدون قرارداد محسوب می‌شود چون قراردادش با ایران تا انتهای جام‌جهانی اعتبار داشت و به گفته لوبوتور خیرالدین زتچی از طریق مدیر برنامه‌های وی پیشنهاد قراردادی چهارساله به کی‌روش

داده است.

کورکف هم که از وی به عنوان یکی از گزینه‌ها یاد می‌شد با باشگاه الغرافه به توافق رسیده و «کارلوس کی‌روش که هم اکنون از کامرون نیز پیشنهاد دریافت کرده می‌تواند به دلیل فاصله کوتاه و پرواز یک ساعته تا لیسبون، کار در الجزایر را ترجیح دهد. »

این سایت با یادآوری اینکه فدراسیون فوتبال الجزایر در گذشته‌ای نه چندان دور به عقد قرارداد با این مربی پرتغالی نزدیک بوده نوشته است: «زتچی شانس آخر خود را با حلیلهودزیچ امتحان خواهد کرد ولی بیش از این منتظر پیدا کردن جانشین برای رباح ماجرکه 9 ماه است مسئولیت این تیم را به عهده دارد نخواهد ماند چون دیدار مهم با عقرب‌های گامبیا

 در راه است. »

باید دید کارلوس کی‌روش که این روزها به دلیل اختلاف شدید با برانکو ایوانکوویچ بخشی از هواداران خود در فوتبال ایران را از دست داده است قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران را تمدید خواهد کرد

یا خیر؟