پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث: سیدرضا افتخاری از فوتسال به فوتبال‌ آمد. مدیری که اگر‌چه در فوتسال پست‌های مهمی چون رئیس کمیته فوتسال و سرپرست سازمان لیگ فوتسال را تجربه کرده بود ‌اما در فوتبال کارنامه قابل‌توجهی نداشت. ‌اما احتمالا پس از تنش‌ها و اختلافاتی که بهرام افشارزاده با وزارت ورزش داشت، افتخاری گزینه‌ای مناسب برای جانشینی افشارزاده به نظر می‌رسید. آنجا که او کاملا مطیع دستورات مقامات بالادستی‌اش بود. وقتی مسعود سلطانی‌فر به وزارت ورزش‌ آمد خیلی‌ها تصور می‌کردند یکی از نخستین تصمیمات او کنار گذاشتن سیدرضا افتخاری از مدیریت باشگاه استقلال است ‌اما وزیر ورزش به او فرصت داد. هم به افتخاری و هم به خودش. او نمی‌خواست تصمیمی بگیرد که وزارت ورزش را زیر فشار ببرد. بنابراین فصل گذشته را نیز به این مدیر ورزشی فرصت داد تا توانمندی‌اش را ثابت کند. اما استقلال علی‌رغم برخی حمایت‌ها هرگز نتوانست انتظار هواداران خود را برآورده کند. فشارها از اوایل ‌امسال شدت گرفت. انتقادها از سوی مدیران قبلی باشگاه و البته جریان هواداری باشگاه استقلال به طور مستقیم افتخاری را نشانه گرفته بود. افتخاری در ابتدای ‌امسال به خاطر عددی که در رسانه‌ها منتشر شد مورد سوال قرار گرفت؛ 35 میلیاردی که در اختیار باشگاه استقلال قرار گرفته چطور خرج شده‌؟ این سوالی بود که مدیرعامل استقلال را وادار کرد در یک برنامه تلویزیونی درباره‌اش صحبت کند: «35 میلیارد هزینه‌های استقلال شده است که 15 میلیارد بدهی دادیم و 20 میلیارد کل هزینه‌های باشگاه شده است.» افتخاری که در دو فصل گذشته شرایط خوبی در باشگاه استقلال از نظر وضعیت مالی ایجاد کرده بود درباره منابع درآمدی آبی‌ها نیز توضیحاتی را ارائه کرد: «ما‌ امسال از محل قراردادمان با اسپانسر 30 میلیارد تومان دریافتی داشتیم که توانستیم پول بازیکنان خارجی و مربیان‌مان را پرداخت کنیم، حتی پول بازیکنان خودمان را هم پرداخت کردیم.» ‌اما برخی رسانه‌ها در خصوص شرایط تازه باشگاه استقلال خبری را منتشر کردند که باعث شد برخی بازیکنان این تیم با مبالغ بسیار بالایی به استقبال تمدید قرارداد خودشان با استقلال بروند. خبر این بود؛ استقلالی‌ها برای فصل آینده با اسپانسر حال حاضر خود نیز قرارداد دارند و شواهد و قرائن حاکی از این است که رقم قرارداد این باشگاه نسبت به فصل گذشته پیشرفت چشمگیری دارد و آبی‌ها می‌توانند فصل جاری با دست باز‌تری برنامه‌های خود را پیگیری کنند. جذب بازیکنان ‌اما به طور مرتب به تاخیر می‌افتاد یا منتفی می‌شد. افتخاری دو راه پیش رو داشت. بدهی‌های استقلال را سنگین‌تر کند و قرارداد بازیکنان را منعقد کند‌ یا در قبال پیشنهادهای نجومی برخی بازیکنان بایستد. در چنین شرایطی شایعه برکناری‌اش خیلی زودتر از حد تصور در برخی رسانه‌ها منتشر شد‌ تا جایی که مسئولان وزارت ورزش را وادار به واکنش کرد. نکته جالب اینکه خبر کنار گذاشتن افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال در شرایطی منتشر شد که موجی از واکنش‌ها و نگرانی‌ها را در میان هواداران این تیم ایجاد کرد؛ هواداران استقلال اگر‌چه در مقاطع مختلف انتقادات زیادی نسبت به افتخاری داشتند،‌ اما باتوجه به نحوه یارگیری تیم مدیریتی او و همچنین آرامش و ثباتی که به استقلال تزریق شده، طرفدار تداوم حضورش بودند و واکنش‌های بسیار تندی نسبت به مدیران وزارت ورزش نشان دادند. آنها در صفحه مدیران وزارت ورزش این اعتراض‌ها را نشان دادند تا اینکه سرانجام یکی از سران وزارت کنارگذاشتن افتخاری را تکذیب کرد.

مازیار ناظمی در اینستاگرام خود، جدایی افتخاری را شایعه دانست و اعلام کرد که او در استقلال خواهد ماند. وی همچنین از مدیران استقلالی گله کرد که چرا زودتر این شایعات را تکذیب نکردند اما نکته جالب تکذیب این شایعه در صفحه شخصی ناظمی است، درحالی که او مدیر ارتباطات وزارتخانه است و می‌توانست این کار را در وب‌سایت و پایگاه اطلاع‌رسانی انجام دهد. اماد شرایط به گونه متفاوتی پیش می‌رفت. با ادامه اختلافات میان اعضای هیات مدیره با افتخاری خبرگزاری فارس از پایان کار آقای سرپرست در باشگاه استقلال نوشت. این در حالی بود که سیدرضا افتخاری در ابتدای حضورش در استقلال، عملکردش مورد پسند هواداران این تیم نبود ‌اما با انتخاب وینفرد شفر به عنوان سرمربی استقلال موفق شد سر و سامانی به وضعیت تیم در نتیجه‌گیری بدهد. با همه اینها آنچه ‌باعث شد افتخاری رفته‌رفته در فشار قرار بگیرد، تمدید‌نکردن قرارداد با برخی بازیکنان سرشناس و درگیرشدن در مورد بدهی سنگین با بازیکنان و مربیان سابق بود. بحث بدهی مالیاتی باشگاه استقلال به شکلی است که باشگاه را وارد بحران کرده تا جایی که حتی سید‌رضا افتخاری و مدیران این باشگاه وادار به اعلام شماره حساب برای کمک به این باشگاه شدند. از طرف دیگر سرمربی آلمانی استقلال خواستار تمدید قرارداد 6 بازیکن اصلی این تیم شد. این در حالی بود که نه جباروف و نه تیام بازیکنانی نبودند که با چک و وعده راضی به عقد قرارداد شوند و برخی بازیکنان مثل ابراهیمی و حسینی هم با این شرایط اصلا پای میز مذاکره نیامدند. با این شرایط سیدرضا افتخاری که مرتب در این یکی دو سال بحث تسویه‌حساب با بازیکنان قبلی را به رخ هواداران استقلال می‌کشید در راهی قرار گرفت که فتح‌الله‌زاده ‌پنج‌‌سال پیش و البته بدون حمایت وزارت ورزش و پول‌های دولتی و کمک‌های سامانه‌های تلفن همراه قرار گرفته بود. افتخاری در چند‌راهی تمدید قرارداد بازیکنان، رایزنی برای پرداخت بدهی‌های قبلی از طریق دولت، تامین منابع مالی اردوی خارجی مدنظر شفر، تمدید قرارداد ستاره‌های فعلی استقلال‌ و تامین هزینه‌های فصل جاری چاره‌ای جز انتخاب آخرین گزینه یعنی کناره‌گیری ‌نداشت. او شاید هرگز فکر نمی‌کرد در استقلال چنین روزی را تجربه کند.

شاید به همین دلیل بود که مدیرعامل مستعفی باشگاه استقلال گفت: «آنچه من را وادار به استعفا کرد این بود که هرچه خوبی کردم بدی دیدم. من از نظر جسمانی مشکل ندارم، فوتبالیست بودم و حالاحالاها بازی می‌کنم. آنچه من را وادار به استعفا کرد این بود که هرچه خوبی کردم بدی دیدم. چند بار در لفافه گفتم نمی‌توانم همه چیز را به هوادار بگویم و اگر چیزی بعدا اتفاق افتاد به حساب کم‌کاری من نگذارند. ‌امروز همه چیز را باز می‌کنم. تا حالا سابقه نداشته در استقلال مربی و بازیکن ۸۰ درصد از مبلغ قراردادشان را بگیرند که برای اولین بار چنین شد و با تمام مربیان و بازیکنان خارجی تسویه کردیم.» او تاکید کرد: «پرونده‌های باز زیادی در فیفا داشتیم و پرونده‌ها را بستیم و باشگاه را از این وضعیت نجات دادیم و برای باشگاهی که میلیاردها تومان بدهکار بود و از سوی‌‌ AFC‌تهدید می‌شد، مجوز حرفه‌ای گرفتیم. در بخش مالی شفاف‌سازی مالی و قراردادها را اجرا کردیم. با وجود اینکه می‌گویند بازیکنان توافق نشده به جز دو بازیکن که تاییدیه پزشکی‌شان نیامده برگه را نگه داشتم و قراردادی با بازیکن مصدوم ‌امضا نکرده‌ایم. جام جهانی بزرگترین خسارت را به باشگاه ما زد. برخی هواداران حتی به پدرم توهین کردند. اگر به من توهین می‌کردند من جواب‌شان را نمی‌دادم ولی به کسی توهین کردند که نمی‌شناختندش.» اما بخش مهم حرف‌های افتخاری به حضور اسپانسرهایی برمی‌گشت که پشت پرده برگزاری سوپر جام بودند. افتخاری گفت: «بگذارید برملا کنم که دو اسپانسر پشت سوپرجام بود که می‌خواستند بازی برگزار شود تا ‌دومیلیارد گیر آنها بیایند ‌اما به‌خاطر دو میلیارد تومان نمی‌خواهم تیم را نابود کنم. پیش وزیر هم رفتم و گفتم که نمی‌توانیم بازی کنیم و ایشان هم موافقت کردند ‌اما بعد ما را ۳ بر صفر بازنده

 اعلام کردند.»

 افتخاری بر‌خلاف آنچه ‌تصور می‌شد ‌اما در آخرین واکنش‌های خود از وزیر ورزرش نیز دفاع کرد. او گفت: «حرمت‌ها در حال شکسته شدن است. وزیر ورزش همیشه به ما کمک کرده است. وقتی به وزیر توهین می‌کنند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. او چه گناهی کرده که علیه وزیر شعار می‌دهید‌! این همه هم ‌وزیر حمایت کرد. می‌گویند وزیر پرسپولیسی نمی‌خواهیم در حالی‌که من می‌دانم که وزیر چقدر به استقلال کمک کرد یا پرسپولیسی‌ها می‌گویند که وزیر استقلالی نمی‌خواهیم‌. زمانی که من به وزیر ورزش زنگ زدم و مشکل داشتیم از وزیر ورزش خواستم به وزیر کشور زنگ بزند و‌ در ۵ دقیقه آنها سوار هواپیما شدند. بزرگترین لطمه را به باشگاه برخی از هواداران ‌زدند. در رابطه با شفر و این دو خارجی‌ها، مگر من تیام را نیاوردم؟‌ نمی گذارند ما کار خودمان را بکنیم. در ترکیه بودم و بعد از فوت پدرم باید سریع می‌آمدم که ۹ ساعت ماندم با جباروف مذاکره کردم‌ و بعد یک چرت در فرودگاه زدم. عکس گرفتند و گفتند او خواب است. نه، شما خوابید؛ من ساعت ۳ صبح بازیکن گرفتم و بهترین بازیکنان را گرفتم. این همه خدمت کردم و تیم را قهرمان کردم‌، حالا ماندنم به صلاح نیست. دوست ندارم ‌‌خانواده‌ام که یک مویش را با همه اینها عوض نمی‌کنم ناراحت شوند.» آیا با رفتن سیدرضا افتخاری و‌ آمدن‌ امیرحسین فتحی، استقلال شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد؟ خیلی‌ها با اشاره به رابطه دوستانه فتحی و سلطانی‌فر اعتقاد دارند که این جابه‌‌جایی در نهایت به نفع استقلالی‌ها تمام می‌شود و البته عده‌ای نیز تصمیمات وزارت ورزش در جهت ایجاد تغییرات مدیریتی در باشگاه استقلال را بی‌مورد و غیرضروری می‌دانند. با شروع فصل جدید فوتبال ابعاد تازه‌ای از این تصمیم آشکار خواهد شد.