اتفاقاتی که پشت پرده افتاده، کی‌روش به عنوان سرمربی وظیفه دارد با آن بجنگد و روحیه مناسبی در تیم نگه دارد. تیم ملی ایران تا زمانی که کارلوس کی‌روش سرمربی آن است، برای یک بخش خاص یا پایتخت نیست و تیم ملی ایران، تیم ملی سفیدپوست‌ها، سیاه‌پوست‌ها، ارامنه، مسلمانان و... نیست و برای تمام ایرانیان است

کی‌روش دوم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فهرست بازیکنان دعوت‌شده به تیم ملی برای برگزاری اردو و انجام دیدار تدارکاتی با ازبکستان در حالی اعلام شد که بازگشت وریا غفوری و همچنین دعوت از سردار آزمون پس از خداحافظی‌اش از تیم ملی به سوژه داغ رسانه‌ها و محل بحث اهالی فوتبال تبدیل شده است. 

کی‌روش پس از شدت‌گرفتن فشار انتقادها از سوی برخی رسانه‌ها و اهالی فوتبال تصمیم گرفت به برنامه نود برود و از لیست انتخابی‌اش دفاع کند. 

«برنامه آماده‌سازی جام ملت‌ها، یک سال قبل به فدراسیون ارائه داده شد و این فرصت را داشتم تا برنامه را تقدیم فدراسیون کنم. برنامه‌ای با جزئیات کامل که نه‌تنها اردوها، بلکه بازی‌های دوستانه، احتیاجات ما برای حمل‌ونقل و... هم بود ولی الان زمان را از دست داده‌ایم. اگر برنامه ژاپن یا استرالیا را نگاه کنید، برنامه فیفادی آنها پُر است. حتی در این مدت و زمانی که سرمربی ایران نبودم، توانستم زمان انجام بازی دوستانه با ازبکستان را پیدا کنم.

تا الان بیش از 13 دعوت‌نامه برای بازی‌های دوستانه به سایر کشورها ارسال کردیم ولی هیچ‌کدام پاسخ مثبت ندادند. یک نگرش با فاصله خاصی به ایران و این دعوت‌نامه‌ها دارند و تمام‌شان را رد کردند. ما تلاش کردیم این مسیر آماده‌سازی را فراهم کنیم. واقعیت مطلب این است که یکی، دو تا از این کشورها حتی به ما گفتند شما در کشور ما بازی انجام دهید ولی مهدی تاج با مشکلات بزرگی مواجه است. جامعه فوتبال ایران باید این مطلب را بدانند و به صورت هوشمندانه از مشکلات آگاه باشد، زمان این رسیده است جامعه فوتبال ایران دست به دست هم بدهد تا از تیم ملی حمایت شود، نه‌تنها مسئولان ایران و داخل کشور، بلکه از تمام ایرانیان سراسر دنیا درخواست دارم که دست به دست هم دهند چراکه تیم ملی، بازیکنان و هواداران استحقاق این حمایت را دارند. اگر فرصت را از دست دهیم، نتیجه‌گرفتن در امارات برای ما حسرت خواهد بود چون بعد از هشت سال مقدمات لازم برای کسب افتخار وجود دارد.»

اما یکی از اتفاقات مهم این برنامه‌ بود که عادل فردوسی‌پور بر‌خلاف همیشه این‌بار تمام قد برابر کی‌روش و برخی توجیهات این مربی ایستاد. عادل با اشاره به نمایش کاملا دفاعی تیم ملی در جام‌جهانی گل ایران به اسپانیا را آفساید دانست اما کی‌روش بار دیگر مصرانه به انتقاد از داور بازی پرداخت و گفت: «این اتفاق را ما بررسی کردیم که علیه ما شد. 10 دقیقه آخر بازی ما بود؛ اگر پرتغال 10 بازیکن داشت و رونالدو اخرج‌ می‌شد‌چه؟ داور جسارت دادن کارت قرمز به کریستیانو را نداشت.

فردوسی‌پور گفت فقط قهرمانی ایران را راضی می‌کند و کی‌روش پاسخ داد: «تلاش ما برای کسب مدال طلاست. هیچ‌وقت آرزویی کمتر از مدال طلا و قهرمانی نداشتم و برای همین موضوع اینجا هستم ولی یک طرف دیگر موضوع، آماده بودن تیم است. همه می‌خواهند قهرمان آسیا شوند ولی سوال اصلی اینجاست که شما آمادگی دارید تا با آمادگی کامل در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کنید؟»

وی راجع به پنالتی ایران مقابل پرتغال با قطعیت گفت: «شاید شوخی می‌کنید و جوک گفتید، شاید از قوانین پنالتی آگاه نباشید. بدون هیچ شکی پنالتی ما مقابل پرتغال، درست بود؛ دست مدافع پرتغال توپی که از سردار به سمت طارمی می‌رفت را قطع کرد. وقتی راجع به این موضوع حرف می‌زنید، یک پنالتی دوم به سود ما مقابل پرتغال بود که تمام رسانه‌های دنیا این موضوع را گفتند. مهم گرفتن اعتبار برای فوتبال ایران در دنیا بود. اشکال ندارد و به عنوان شوخی می‌توانید بگویید که پنالتی ما مقابل پرتغال خطای هند نبود.»

‌در ادامه فردوسی‌پور از کی‌روش درباره لیست تیم ملی پرسید اما کی‌روش توضیحاتش را از انتخاب دستیارانش شروع کرد و گفت: «وقتی بعضی از رسانه‌ها انتخاب‌های من را زیر سوال می‌برند؛ آیا فکر می‌کنید کی‌روش پسر یا برادرش را به کادر می‌آورد؟ ولی در ایران این اتفاق می‌افتد. حالا آنها نگران کادر تیم ملی هستند. تمام اعضای کادر‌فنی تیم ملی تحصیلکرده، با دانش و با‌تجربه هستند. اگر فدراسیون بخواهد می‌تواند مدارک تحصیلی آنها را منتشر کند. 

کی‌روش در پاسخ به سوالی با مضمون دعوت از سردار آزمون با وجود خداحافظی و تفاوت با خط‌مشی‌ای که در جریان رحمتی داشت هم گفت: «این‌طور نیست؛ واقعا این سوال و مشاهدات فوق‌العاده‌ است. این تفاوتی با اصول قبلی‌ام ندارد. تصمیم درستی گرفتم. امیدوارم حافظه شما خوب باشد. تفاوت بزرگی بین رحمتی یا عقیلی  که در آن بازی افتاد با آزمون وجود دارد.»

 او ادامه داد: «نمی‌‌خواهم جزئیات اتفاقی که برای عقیلی افتاد را بگویم. این‌ها تصمیمات یکجانبه گرفتند تا تیم ملی را در آن برهه رها کنند که من این را عمل مناسبی ندانستم ولی اگر بخواهیم ‌آن اتفاق را با آزمون مقایسه کنم، غیرقابل مقایسه است؛ سردار هیچ‌وقت تیم را رها نکرد، ‌‌من اولین شخصی بودم که راجع به این تصمیم آگاه شدم. بازیکن به صورت محرمانه و خصوصی این موضوع را با من در میان گذاشت. مباحث محرمانه را نمی‌‌گویم ولی این تصمیم محرمانه با من در میان گذاشته شد.»

وی در این‌باره افزود: «فیفا قوانینی دارد که این قوانین به بازیکنان این اجازه را می‌دهد از تیم ملی ترخیص شوند. سردار این درخواست را کرده و تمام مکاتبات حرفه‌ای و محترمانه را در این راستا انجام داده، البته این اتفاق برای رحمتی و عقیلی نیفتاد. اگر این اتفاق را مقایسه کنیم، مقایسه نمک با فلفل یا مقایسه نفت با آب است. من دلایلی را پشت این تصمیم می‌دانم. این فرصت را داشتم تا این دلایل را به رئیس محترم فدراسیون گزارش کنم و باید این بحث را محرمانه نگه دارم.»

سایت ورزش سه اما در گزارشی به نقد اظهارات کی‌روش پرداخت و نوشت: «سرمربی تیم ملی ایران برای اولین‌بار در پاسخ به بازیکنی که درخواست جدایی از تیم ملی را داده است، با شکل دیگری با وی برخورد کرده و خبری از آن اقتدار سلبی نیست. جدا از اینکه کی‌روش به سردار آزمون علاقه خاصی دارد و همواره حامی این مهاجم گنبدی فوتبال ایران بوده، او دیشب در برنامه نود در تحلیل این موضوع دو اشاره مهم به دو موضوع مختلف داشت. ابتدا تفاوت شکل خداحافظی آزمون با اتفاقی که برای مهدی رحمتی و هادی عقیلی افتاد و دوم مسائلی که باعث تصمیم به خداحافظی سردار از تیم ملی شده‌اند.

در قسمت اول کی‌روش تلاش کرد به عادل فردوسی‌پور تفهیم کند که موضوع جدایی سردار با عقیلی و رحمتی به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه ‌نیست. سرمربی تیم ملی در این خصوص گفت: «مساله سردار آزمون تفاوت بسیار زیادی با قضیه مهدی رحمتی و هادی عقیلی دارد؛ البته باید با احترام زیادی در مورد این بازیکنان صحبت کنیم زیرا آنها بازیکنان بزرگی هستند. در آن زمان، رحمتی و عقیلی به صورت یکطرفه تصمیم به ترک تیم ملی گرفتند. اولاً سردار هیچ‌گاه تیم را ترک نکرد. ثانیاً من اولین کسی بودم که از این تصمیم سردار مطلع شدم و او این مساله را به صورت خصوصی با من در میان گذاشت و سوم اینکه، بنده دلایل پشت این تصمیم سردار را به خوبی می‌دانم که باید آنها را محرمانه نگه دارم. البته این مسائل را به رئیس فدراسیون فوتبال گزارش کردم.» این در حالی بود که جدایی ‌رحمتی در آن مقطع از تیم ملی به دلیل روابط سرد کادرفنی تیم ملی با این بازیکن شکل گرفت. در مورد موضوع دوم که او دقایق طولانی درباره آن صحبت کرد، سرمربی تیم ملی به صورت مبهم از اتفاقاتی گفت که باعث دلسردی یا اختلاف‌افکنی بین مردم ایران می‌شود. مسائلی که دامنه آن به تیم ملی نیز رسیده است. مسائلی که کی‌روش به آنها اشاره کرد، کلیدواژه‌هایی مثل «من وظیفه دارم با چنین اتفاقاتی مبارزه کنم»، «تیم ملی فقط برای بخش خاص یا فقط پایتخت نیست»، «این تیم برای سفید و سیاه‌پوست‌ها، ارامنه، مسلمانان و... نیست»، «برخی می‌خواهند شکاف اجتماعی در ایران درست کنند» و «این یک مساله حساس و خطرناک برای ایران است» داشت اما در نهایت با وجود اصرار عادل فردوسی‌پور اعلام نکرد از چه موضوع و چه داستانی صحبت می‌کند. در این‌باره به سبک فیلم‌های اصغر فرهادی پایان را برای بیننده باز گذاشت تا آنها خود درباره این موضوع تصمیم بگیرند. هرچند‌ اعلام کرد اجازه خداحافظی به آزمون را نمی‌‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل خداحافظی احساسی سردار آزمون از تیم ملی بحث فحاشی جمعی از مسافران روسیه بعد از بازی ایران و اسپانیا به خانواده او در هتلی در شهر کازان است؛ اتفاقی تلخ که باعث تکدر خاطر خانواده سردار شده و واکنش او به این ناراحتی شدید را فراهم آورده است.»

اما کارلوس کی‌روش در برنامه نود هفته گذشته صحبت‌های دیگری را هم درباره تیم ملی مطرح کرد: «اتفاقاتی که پشت پرده افتاده، کی‌روش به عنوان سرمربی وظیفه دارد با آن بجنگد و روحیه مناسبی در تیم نگه دارد. تیم ملی ایران تا زمانی که کارلوس کی‌روش سرمربی آن است، برای یک بخش خاص یا پایتخت نیست و تیم ملی ایران، تیم ملی سفیدپوست‌ها، سیاه‌پوست‌ها، ارامنه، مسلمانان و... نیست و برای تمام ایرانیان است. این نشانه‌های خوبی نیست که بعضی از افراد با ‌عدم مسئولیت‌پذیری از تیم ملی سوءاستفاده می‌کنند تا شکاف اجتماعی در ایران ایجاد کنند. سردار آزمون یک سرمایه برای ‌ایران است و نمی‌‌توان او را در سبد مقایسه با آنها (رحمتی و عقیلی) قرار د‌اد. من اجازه خداحافظی به او نمی‌‌دهم. اگر سرمربی ایران شوم، اتحاد تیم را حفظ می‌کنم و از تفرقه و شکاف جلوگیری خواهم کرد. بعضی افراد باید از فوتبال ایران محروم شوند چون به روح فوتبال ایران لطمه می‌زنند.»

کی‌روش همچنین در دفاع از لیست تیم ملی برخاست و گفت: «این لیست، نتیجه مشاهدات بسیار عمیق و کامل ما بود که ما آن متریکس بزرگ را ساختیم ‌تا در اردوی شهریورماه ‌و در دیدار با ازبکستان این فرصت را به بازیکنان جوان دهیم. می‌خواهم فرصت را به بازیکنان جوان بدهم برای بازی‌ای که با ازبکستان در تاشکند خواهیم داشت.»

اما یک روز بعد از حرف‌های کی‌روش در برنامه نود، برانکو ایوانکوویچ که طعنه‌هایی از زبان کی‌روش در برنامه نود شنیده بود، بار دیگر از نزاع رسانه‌ای با این مربی پرتغالی به شیوه خودش استقبال کرد و در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «در مورد صحبت آقای کی‌روش نظری ندارم، من همان‌طور که گفتم فعلا نمی‌‌دانم سرمربی ایران چه کسی است و حتی نمی‌‌دانم اردوی تیم ملی تا چه زمان ادامه دارد. هیچ کس هم از فدراسیون به ما اطلاعی نداده است و نیازی نیست که من نظری بدهم. این را باید از خودشان بپرسید.»

در این هنگام یکی از خبرنگاران در مورد اینکه کی‌روش گفته بود ایران برای او و برانکو کوچک است و یکی باید در این کشور کار کند، سوال کرد که سرمربی پرسپولیس به این شکل به آن پاسخ داد: «ایران از آن زمان که من سرمربی تیم ملی بودم بزرگتر شده است.»

برانکو گفت: «من اختلافی با کسی ندارم و تا به حالا از من شنیده‌اید که درباره کسی نظر بدهم یا صحبتی داشته باشم؟ اگر کسی با من مشکلی دارد من اصلا از آن خبر ندارم. تا به حال شنیده‌اید که من از کسی بد بگویم‌ یا آنکه بخواهم نظری روی لیست بازیکنان بدهم؟ طبیعی است که همه بازیکنان بزرگترین آرزویشان این است که در تیم ملی بازی کنند و این مساله عادی است. دائما از من درباره کی‌روش و اختلافم با او سوال می‌پرسید ولی این را باید از ایشان سوال کنید، واقعا آقای کی‌روش در ایران چه سمت و پستی دارند که این همه از من درباره‌اش سوال می‌کنید؟ شما بروید از او بپرسید نه از من، که اختلاف بر سر چیست؟ اینکه من بازیکنانم را با پیامک برای بازی نساجی دعوت خواهم کرد یا نه، این بستگی به سبک کاری من دارد،  هر مربی به سبک خودش کار می‌کند و من روش خاص خودم را دارم.»

این مخالف‌خوانی‌ها در حالی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش علاقه‌مند است از این نقدها عبور و در درجه اول قراردادش با فدراسیون فوتبال را برای سه سال دیگر منعقد کند. آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ طالقانی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گوید قرارداد فدراسیون فوتبال با کارلوس کی‌روش امضا شده است.

اما سایت ورزش سه در این باره نوشته است: «یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال به صراحت گفته هنوز قرارداد فدراسیون فوتبال با کارلوس کی‌روش امضا نشده ‌و زمان دقیق عقد قرارداد هم مشخص نیست. بر همین اساس است که کارلوس کی‌روش در تمرینات تیم ملی با لباس شخصی حاضر می‌شود. تیم ملی روز 18 شهریور برای بازی با ازبکستان راهی تاشکند می‌شود و اگر قرار است در این بازی کارلوس کی‌روش را به همراه داشته باشیم باید تا پیش از اعزام تیم ملی با او قرارداد امضا کنیم. در غیر این‌ صورت چه‌بسا کی‌روش تیم ملی را در این سفر همراهی نکند. او به بهانه اینکه مربی تیم ملی در جام ملت‌ها نخواهد بود در مراسم قرعه‌کشی این بازی‌ها شرکت نکرد. پیش از جام‌جهانی به کارلوس کی‌روش پیشنهاد تمدید قرارداد 6ماهه داده شد که او این پیشنهاد را توهین به خود خواند و به همین بهانه در مراسم قرعه‌کشی جام ملت‌ها شرکت نکرد. این در حالی است که او اکنون پذیرفته مربی تیم ملی در جام ملت‌ها باشد و قرارداد 6ماهه را قبول کرده است.