پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 

از عکاس و گزارشگر تا امپکس و نودال

تیم رسانه ای چینی ها جنسش جور است. از عکاس و خبرنگار گرفته تا امپکس و نودال! همه حرکات شاگردان کی‌روش، این روزها با نظارت یک میلیارد نفری روبرو می شود.

 

به گزارش "ورزش سه"، داشتن کشوری پرجمعیت قطعا شرط کافی برای انجام پشتیبانی به بهترین نحو، نیست، اما حتما لازم است! چون نیروی کافی برای انجام این را دارید. اما شرط کافی چیست؟ برنامه ریزی و امکانات.


گاهی اوقات پشتیبانی روی سکوها اتفاق می افتد و آن وقت است که کارگران هندی حاضر در کشورهای حوزه خلیج فارس به میان می آیند و ورزشگاه را برای تشویق تیم ملی کشورشان پر می کنند اما زمانی دیگر پشتیبانی به صورت رسانه ای اتفاق می افتد و آن موقع واحدهای سیار مجهز خود را به هرجایی که دلتان بخواهد می فرستید تا پشتیبانی را به بهترین نحو انجام دهید. درست مانند چینی ها که این روزها محل تمرینات تیم ملی را به تسخیر خود در آوردند.

 


هر چقدر برای پوشش حرفه ای اتفاقات حول تیم ملی، ما عین خیالمان نیست که مرحله ای دیگر را برای رسیدن به قهرمانی جام ملت ها پشت سر گذاشتیم اما حریفانمان کاملا قدر این موضوع را می دانند. این موضوع را می توان از رفتار این روزهای چینی ها کاملا فهمید.


آنها که مشکلی از نظر تخصیص امکانات لازم برای حمایت از تیم ملی کشورشان و البته داغ تر کردن این بازی برای مردم ندارند در یکی دو تمرین منتهی به بازی تیم ملی چین برابر ایران نیروهای فراوان خود حول و حوش زمین کریکت ابوظبی گسیل کردند تا از کوچکترین رفتار در تمرین تیم ملی ایران نه تنها فیلمبرداری کنند که حتی پخش زنده تلویزیونی کنند.

 


تمرین روز گذشته تیم ملی از ساعت 18 و در هوای خنک ابوظبی(که رو به سردی می زد) برگزار شد. پس از رسیدن به ورزشگاه بدمسیر کریکت وقتی از تاکسی پیاده شدیم و در حالی که مشغول پیمودن صد، صد و پنجاه متر راه باقی مانده تا زمین تمرین بودیم نفرات فراوانی را بیرون از حصارکشی دور زمین شماره دو دیدیم که به دلیل نداشتن آی دی کارت، امکان ورود به زمین چمن را نداشتند. در ابتدا تصور حضور تعداد زیادی هوادار را پیدا کردیم اما وقتی نزدیک تر می شدیم متوجه جنب و جوش غریبی شدیم که هرگز آن را حول تمرین تیم ملی ندیده بودیم. عده ای پروژکتورها را روشن می کردند، تعدادی مشغول آماده سازی دستگاه های فنی بودند. چند نفر روبروی دوربین های فیلمبرداری و میکروفون به دست به گزارش می پرداختند.


حالا پیدا بود که تیم های رسانه ای حریف پیش روی تیم ملی، محل تمرین را تبدیل "محله چینی ها" کردند! آنها کاملا در جنب و جوش و دائم با نفرات مورد نظر خود در داخل زمین در ارتباط بودند. گزارشگرانی که باید برای میلیون ها چینی، تمرین تیم ملی را تشریح می کردند بسیار پرسش‌گر کنار زمین ایستاده بودند و به هر نحوی سعی در جمع آوری اطلاعات خود بودند تا بتوانند گزارشی تکمیل را روی آنتن زنده بفرستند.

 

 
در حالی که پیش از این و در روزهایی که تیم ملی برای حضور موفق در بازی های جام ملت های آسیا به میدان رفته است ندیده بودیم تیم هایی با این تجهیزات در محل تمرین حضور پیدا کنند حالا می دیدیم که چینی ها در بهترین حالت این کار را انجام می دادند. البته این نکته حتما باید عنوان شود که علاوه بر خبرنگاران و عکاسان، پیش از این نیز گزارشگران و تصویربردارانی از صدا و سیمای ایران در محل تمرینات تیم ملی حضور می یافتند تا به تشریح وضعیت تیم ملی بپردازند اما خب! آنها کجا و چینی ها کجا که واحد سیار به محل تمرین تیم ملی آورده بودند و با تجهیزات فراوان خود به دنبال ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود بودند.


پس از پایان پانزده دقیقه زمان حضور اصحاب رسانه بر سر تمرین تیم ملی، از زمین چمن بیرون می آییم. برای دقایقی در میان همهمه خبرنگاران و تعدادی از هواداران حاضر در پشت در تمرین تیم ملی! نگاهی به آرامش و خیال راحت و البته تجهیزات چینی ها می اندازیم. آنها هر چه سریعتر روبروی دوربین های خود ایستادند و ارتباط های زنده را با شبکه های خود ایجاد و شروع به بیان آخرین اخبار از تمرین تیم ملی ایران کردند.

 


نکته تاسف برانگیز البته در این باره این است که تیم های رسانه ای ایرانی در بهترین حالت به دنبال ارسال پلاتو گفته شده و شرح تمرین روبروی دوربین موبایل بودند و یا تعدادی دیگر نیز دنبال ایجاد تماس صوتی با یکی از سرویس های اجتماعی هستند که با کمترین ضرر مالی هرچه سریعتر آخرین اخبار از تیم ملی را به گوشش رسانه هایشان برسانند.

 

هر انچه که هست می دانیم که در دیدار برابر چین، به عنوان حریف برتر و با فکر حضور در نیمه نهایی پا به میدان خواهیم گذاشت اما برتری تاریخی ما بر چینی ها باعث نمی شود تا به توجه آنها به امر پشتیبانی رسانه ای از تیم ملی کشورشان بی اهمیت باشیم. چینی ها این روزها محل تمرین تیم ملی را در قرق خود درآوردند و با نفراتی بیشتر و امکاناتی غیرقابل قیاس با اصحاب رسانه های ایرانی به بررسی حریف خود می پردازند. آنها که در مدعی ترین حالت ممکن خود با ناداوری توانسته بودند بر ما پیروز شوند در باقی بازی ها با ما یک بازنده تمام عیار بودند اما از نظر لجستیکی و پشتیبانی درس های فراوانی برای ما دارند.

 


هیچکدام از چینی ها مشکلی برای برقراری ارتباط با تلفن ها و یا دستگاه های تلویزیونی و رادیویی نداشتند و همان طور که در تصاویر پیداست با ماشین های فنی خود تا کنار زمین تیم ملی آمدند و بساط پخش زنده در شبکه های تلویزیونی و یا رادیویی خود را علم کردند. کسانی که باید همین توان را تا شب پنجشنبه بگذارند تا با بهترین پشتیبانی دیدارشان برابر ایران برگزار شود.