مثلث آنلاین:شاید نایب قهرمان آسیا مسیر دشواری برای تکرار حضورش در فینال لیگ قهرمانان ندارد. البته با چشم‌پوشی بر میزبان های مهمان‌گونه و رقبایی غیرقابل پیش‌بینی.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه پرسپولیس شباهت های زیادی با رقیبان استقلال دارد. آن ها با یک رقیب عربستانی و یک رقیب قطری بازی می کنند. شاید ضعیف ترین همگروهی سرخابی ها تفاوت عمده ای با هم داشته باشد. اگر بی‌آزارترین تیم گروه پرسپولیس پاختاکور ازبکستان است، استقلالی ها باید مقابل العینی بازی کنند که به فینال جام باشگاه های جهان راه یافته اما این روز ها شرایط جالبی ندارد. یک پرسش اساسی در این میان مقایسه رقبای پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا مطرح می شود؛ آیا شاگردان برانکو واقعا مسیر آسانی دارند؟

الاهلی؛ شیر زخمی

از هفده مارس 1937 تا امروز، الاهلی یکی از مهم ترین و پرهوادارترین باشگاه های عربستان است. شاگران خورخه فوساتی که یکی از قدیمی ترین پیراهن های عربستان را به تن می کنند، این فصل شرایط جذابی در شبه جزیره ندارند. الاهلی در سه بازی اخیرش برنده از زمین بازی خارج نشده است. نتایج ضعیف باعث شده در پایان هفته 22 لیگ حرفه ای عربستان، نایب قهرمان فصل گذشته به رتبه پنجم جدول رضایت بدهد. آن ها از ابتدای فصل 44 گل زده اند. بیشترین آمار گلزنی الاهلی پس از 30 گلی که در جریان بازی ثبت شده، 7 گلی است که از روی نقطه پنالتی به حریفانشان تقدیم کرده اند.

الاهلی میان همه مدعیان قهرمانی لیگ حرفه ای عربستان، بدترین خط دفاعی را دارد. آن ها در هر بازی به طور میانگین ۱.۴ دریافت کرده اند. میانگین ۱۱.۶ تکل موفق در هر بازی، آن ها را به چهاردهمین تیم عربستان از لحاظ تکل های موفقیت تبدیل کرده است. هم تیمی های عمر سوما از ابتدای فصل 37 موقعیت خطرناک ساخته اند که که 29 مورد را از دست داده اند. میانگین 2 گل در هر بازی، تیم فوساتی را به رتبه سوم جدول می رساند و آمار حیرت انگیز ۵.۴ شوت در چارچوب در هر بازی، قدرت خط حمله الاهلی را کامل می کند. به نظر می رسد تیم فوساتی هر چه قدر که در دفاع مشکل دارد، در حمله بی ایراد است.

شاگردان برانکو باید خوشحال باشند که در عربستان به مصاف الاهلی نمی روند. آن ها در یازده بازی خارج از خانه به جز 6 پیروزی، یک تساوی و چهار باخت کسب کرده اند که در مقایسه با آمار خانگی‌شان بیانگر شکست ها و گل های خورده بیشتر است. الاهلی در بازی های خانگی فقط 10 گل خورده در حالی که در روز هایی که مهمان بوده، مجموعا 21 بار دروازه اش را باز شده دیده است. هر چند آن ها از بازی های خارج از خانه 19 امتیاز گرفته اند و این یک امتیاز بیشتر از مجموع امتیاز های خانه است. در مجموع، الاهلی همانقدر که در حمله کردن بی مهابا است، در دفاع سرشار از تزلزل های ویران کننده نشان می دهد. عمر سوما و دیجانینی، خطرناک ترین بازیکنانی هستند که سید جلال و شجاع باید مراقب آن ها باشند.

السد؛ زهردارترین

بیست و هفتمین روز اکتبر 2018، آخرین مسابقه ای بود که السد بدون کسب سه امتیاز از میدان خارج شد. شکست سنگین 1-4 مقابل الاهلی قطر، پس از تساوی خارج از خانه مقابل پرسپولیس که آن ها را از صعود به فینال آسیا محروم کرد. پیروزی های هفت، هشت و شش گله مقابل تیم های مختلف لیگ ستارگان قطر، یعنی السد برای قهرمانی شوخی ندارد. چهار هفته تا پایان لیگ، آن ها چهار امتیاز با الدحیل فاصله دارند و تکلیف قهرمانی احتمالا در هفته بیستم و روزی که دو تیم به مصاف یکدیگر می روند، مشخص خواهد شد.

شاگردان اوسوالدو فریرا با هر منطقی بهترین باشگاه لیگ قهرمان فعلی آسیا هستند. بیشترین تعداد گل زده (83) در کنار دومین خط دفاع لیگ (فاصله 4 گلی با الدحیلی که 13 گل خورده) تفاضل گل مثبت 66 را السد به ارمغان آورده است. قدرت اول فوتبال قطر پس از تساوی مقابل پرسپولیس تنها در دو بازی گل نخورده که آمار عجیبی برای قهرمان احتمالی یک لیگ حرفه ای حساب می شود. السد از ابتدای فصل جاری لیگ ستارگان قطر فقط پنج بار کلین شیت کرده و با این معیار، چهارمین تیم جدول است. با این حال خط حمله سفیدپوشان دوحه خیلی جدی تر از همکاران مدافعشان بازی می کنند. بغداد بونجاح به تنهایی 34 گل از 83 گل تیمش را زده تا در اکرم عفیف و یوسف العربی با 22 و 21 گل تقریبا همه آمار گلزنی تیم را به خودشان اختصاص داده باشند. این مثلث بی رحم جلو تر از گابی و ژاوی بازی می کنند.

پاختاکور؛ بی‌ادعا اما خطرناک

برای بررسی وضعیت تیم ازبک باید به آمار فصل قبل مراجعه کرد. چرا که آن ها بیش از سه هفته است که در تعطیلات به سر می برند. لیگی که با قهرمانی لوکومتیو تاشکند به پایان رسید و پاختاکور هم در آن دوم شد. فاصله یک امتیازی پاختاکور با لوکومتیو در انتهای فصل، باعث شد آن ها به مقام نایب قهرمانی قانع باشند و شانسشان برای صعود به لیگ قهرمانان آسیا را در مراحل پلی آف جستجو کنند. دو پیروزی ۱-۲ مقابل نیروی هوایی عراق و النصر امارات، پاختاکور را به دومین تیم ازبکستان در لیگ قهرمانان آسیا تبدیل کرد.

در فصل گذشته لیگ برتر ازبکستان، پاختاکور با 61 و 25 گل، بیشترین گل زده و کمترین گل خورده را داشت. شوتا آرولادزه 10 بازیکن ملی‌پوش و 6 خارجی در ترکیبش دارد. مارکو سیمیچ، جلال الدین ماشاریوف و ایگور سرگیف خطرناک ترین بازیکنان تیمی هستند که ظاهرا در آخرین هفته های فصل گذشته لیگ کشورش زخم عمیقی را تجربه کرده است. زخمی که برای درمانش، درخشش در لیگ قهرمانان آسیا کفایت می کند.