تیم ملی والیبال ایران برای اینکه بتواند صعود خود به مرحله نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ را تا حدودی قطعی کند، باید بازی نخست دور گروهی مرحله نهایی مقابل لهستان را با برد پشت سر بگذارد.

تیم والیبال ایران چگونه به نیمه نهایی لیگ ملت‌ها صعود می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دیدار تیم‌های والیبال ایران و استرالیا در ورزشگاه حسین رضازاده اردبیل

به گزارش ایسنا، تیم ملی والیبال ایران پس از درخشش در دور مقدماتی مسابقات لیگ ملت‌های والیبال، ۲۰۱۹ توانست به عنوان تیم دوم جدول رده‌بندی راهی دور نهایی شود. طبق برنامه بازی‌ها در دور گروهی مرحله فینال ایران با تیم‌های لهستان و برزیل هم گروه شد. در پایان مرحله مقدماتی ۵ تیم به علاوه آمریکا (میزبان) جواز حضور در دور نهایی را یافتند که به این ترتیب در گروه اول تیم‌های فرانسه، آمریکا و روسیه و در گروه دوم تیم‌های برزیل، ایران و لهستان از ۲۰ تیر ماه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا دو تیم برتر هر گروه راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند.

با اعلام فدراسیون جهانی تنها بازی‌های رده‌بندی و فینال برگزار می‌شود و برای رده پنجم و ششم مسابقه‌ای برگزار نخواهد شد. نگاهی به وضعیت رقبا و حریفان ایران چشم انداز بهتری را درباره بازی‌های پیش رو ملی‌پوشان ترسیم می‌کند.

ایران - لهستان، جمعه ۲۱ تیر ساعت ۲:۳۰

نخستین بازی تیم ملی ایران در این مرحله پس از یک روز استراحت بیشتر نسبت به رقبا برگزار خواهد شد. ایران در نخستین بازی خود باید به مصاف تیم ملی لهستانی برود که در بازی اول خود مقابل تیم ملی برزیل قرار خواهد گرفت. لهستان در این دوره لیگ ملت‌های والیبال از تمام ستاره‌های خود استفاده نکرده‌بود و ایران نیز توانست در هفته سوم دور مقدماتی که به میزبانی ارومیه برگزار شد، با نتیجه سه بر دو این تیم را شکست دهد.

شاگردان ایگور کولاکوویچ در تیم ملی ایران با برتری در این دیدار می‌توانند نیمی از راه صعود به مرحله نیمه‌نهایی را طی کنند و در غیر این صورت کار برای صعود بسیار سخت‌تر خواهد شد، چرا که تیم ملی برزیل با همه بازیکنان و ستاره‌های خود در شیکاگو حضور دارد. محمد ترکاشوند کارشناس و ملی‌پوش اسبق والیبال ایران در این مورد به ایسنا گفت: ملی‌پوشان ایران در بازی مقابل لهستان حق اشتباه ندارند و هر طور شده است باید این تیم را ببریم تا خیالمان از صعود به دور بعد راحت‌تر شود. باخت مقابل لهستان کار را بسیار سخت خواهد کرد و هر طور است باید این بازی را ببریم.

میانگین سنی تیم ملی لهستان در این دوره از رقابت‌ها ۲۶ سال است. میانگین قدی این تیم نیز ۱۹۷ سانتی متر است که از تیم‌های بلند قد این دوره مسابقات به شمار می‌رود. میانگین ارتفاع آبشارهای بازیکنان این تیم ۳۴۳ سانتی‌متر و میانگین ارتفاع دفاع روی تور بازیکنان این تیم هم ۳۱۷ سانتی‌متر است.

ماتیوس بیئنیک با ۲۱۰ سانتی‌متر بلند قدترین و جاکوب با ۱۸۰ سانتی‌متر کوتاه قدترین بازیکنان لهستان هستند. همچنین الکساندر اسلیوکا نیز با کسب ۱۱۸ امتیاز (۱۰۷ آبشار، ۵ دفاع روی تور و ۶ امتیاز سرویس) در دور مقدماتی، امتیاز آورترین بازیکن این تیم به شمار می‌رود. کارول کلوس نیز با ۲۰۱ سانتی‌متر قد و ۸۷ کیلوگرم وزن کاپیتان تیم ملی لهستان است. ویتال هینن نیز به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی لهستان را بر عهده دارد.

ایران - برزیل، شنبه ۲۲ تیر ساعت ۲:۳۰

دومین بازی تیم ملی ایران نیز با یک روز استراحت کم‌تر نسبت به حریف، مقابل تیم ملی برزیل خواهد بود. در صورتی که ایران بتواند بازی نخستش در این مرحله را با برتری پشت سر بگذارد، می‌تواند با آرامش خاطر بیشتری مقابل برزیل قرار بگیرد. تیم ملی ایران در هفته دوم دور مقدماتی لیگ ملت‌ها با نتیجه ۳ - ۲ و در یک بازی نزدیک به برزیل باخت و این موضوع نشان دهنده نزدیک بودن قدرت دو تیم به یکدیگر است.

محمد ترکاشوند پیشکسوت والیبال ایران نیز درباره این بازی توضیح داد: در این دوره دیدار با برزیل نسبت به بازی با لهستان سخت‌تر است چون لهستان تقریباً تیم دوم خود را در اختیار دارد، اما برزیل با همه توان مقابل ایران قرار می‌گیرد. با این حال ایران نشان داده است که توانایی شکست برزیل و همه تیم‌های قدرتمند دیگر را دارد. کار سخت است اما اگر بتوانیم لهستان را شکست دهیم، با انگیزه بهتری مقابل برزیل حاضر می‌شویم.

میانگین سنی تیم ملی برزیل در این دوره از رقابت‌ها ۲۹ سال است. میانگین قدی این تیم نیز ۱۹۶ سانتی متر است که از تیم‌های قد متوسط این دوره مسابقات به شمار می‌رود. میانگین ارتفاع آبشارهای بازیکنان این تیم ۳۳۵ سانتی‌متر و میانگین ارتفاع دفاع روی تور بازیکنان این تیم هم ۳۱۳ سانتی‌متر است.

لوکاس ساتکمپ با ۲۰۹ سانتی‌متر بلند قدترین و داگلاس پورزا با ۱۷۸ سانتی‌متر کوتاه قدترین بازیکنان برزیل هستند. همچنین یوئاندی لئال نیز با کسب ۱۶۰ امتیاز (۱۲۸ آبشار، ۱۷ دفاع روی تور و ۱۵ امتیاز سرویس) در دور مقدماتی، امتیاز آورترین بازیکن این تیم به شمار می‌رود. برونو رزنده نیز با ۱۹۰ سانتی‌متر قد و ۷۶ کیلوگرم وزن کاپیتان تیم ملی برزیل است. هدایت این تیم را رنان دال‌زاتو به عنوان سرمربی بر عهده دارد.