به‌نظر می‌رسید کشتی طوفان‌زده استقلال بعد از پرداخت مطالبات پروپئیچ به ساحل برسد و این باشگاه تا مدت طولانی از شر پرونده‌ها و بدهی‌های دردسرساز در امان باشد، اما شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که برای استقلال، دردسرهای زیادی ایجاد شد.

روایت‌های متناقض از رقم بدهی‌های استقلال ؛ نیاز برای مجوز آسیا 35 میلیارد تومان در دو ماه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علیرضا جوادی: روز یکشنبه، حکم توقیف اموال باشگاه استقلال صادر شد و باتوجه به اینکه این بدهی‌ها، ثبت قرارداد بازیکنان را با چالشی جدی روبه‌رو ‌می‌کند، حاشیه‌های جدیدی پیرامون باشگاه استقلال شکل می‌گیرد. بعد از اینکه باشگاه استقلال در دقیقه نود و با توافق با فیفا توانست مطالبات 430 هزار دلاری پروپئیچ را پرداخت کند، طرفداران این تیم گمان نمی‌کردند که این تیم چند روز بعد، به‌خاطر بدهی‌ای با مبلغ نامعلوم در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار بگیرد.

استقلال 35 میلیارد تومان بدهکار است یا 5 میلیارد؟

علامت سوال مقابل رقم بدهی

بعد از صادر شدن حکم توقیف اموال باشگاه استقلال و منتشر شدن آن در رسانه‌ها، هادی مباشری، معاون باشگاه استقلال، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این باشگاه ۱۰-۱۵ طلب‌کار دارد و بدهی باشگاه استقلال به این افراد جمعا 5 میلیارد تومان است و کسانی که حکم توقیف اموال باشگاه استقلال را گرفته‎‌اند و با این باشگاه راه آمده اند، در ماه مرداد مبلغ مورد نظر طلبکاران را به آن‌ها پرداخت کنند. داریوش مصطفوی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و رئیس فعلی کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال، چند ساعت بعد و طی مصاحبه‌ای مدعی شد که باشگاه استقلال بیش از 35 میلیارد تومان بدهی دارد و اگر تا پایان شهریور ماه، بدهی‌ها خود را پرداخت نکند به احتمال فراوان نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. با این تضادی که میان صحبت‌های هادی مباشری و داریوش مصطفوی وجود دارد، دو ابهام بزرگ مطرح می‌شود؛ اول اینکه رقم بدهی باشگاه استقلال چقدر است و در دوران مدیریت چه کسی ایجاد شده؟ سوال دوم اینکه این اختلاف میان دو رقم اعلام شده از کجا نشات می‌گیرد و چرا حدود 30 میلیارد تومان، میان مبلغ‌های اعلام شده تفاوت وجود دارد؟

استقلال 35 میلیارد تومان بدهکار است یا 5 میلیارد؟

۱۰ درصد بدهی‌های استقلال چقدر است؟

مرداد سال گذشته بود که الیاس حضرتی، نماینده مجلس، اعلام کرد که باشگاه استقلال 170 میلیارد تومان بدهی دارد و در آستانه فروپاشی قرار گرفته. صحبت‌های حضرتی مانند بیش‌تر صحبت‌ها درباره بدهی‌های باشگاه‌ها مسکوت ماند و پرونده‌اش در گوشه‌ای خاک خورد تا اینکه مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در آذر ماه سال قبل اعلام کرد که بیش از نود درصد بدهی‌های استقلال و پرسپولیس در طی دو سال گذشته (از زمان حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش) پرداخت شده است. با کنار هم قرار دادن حرف‌های وزیر ورزش و نماینده مجلس می‌توان نتیجه گرفت که باقی‌مانده بدهی‌های باشگاه استقلال 17 میلیارد است، اما این مبلغ حدودا نیمی از مبلغی است که داریوش مصطفوی اعلام کرده و تفاوت فاحشی میان رقم‌هایی که مسئولین اعلام می‌کنند، وجود دارد. معلوم نیست که کدام یک از طرف‌های این کلاف پیچیده به مردم اطلاعات غلط داده‌اند. حتی اگر این مبلغی که از نتیجه‌گیری صحبت‌های وزیر ورزش و الیاس حضرتی محاسبه شده در کنار مبلغی که هادی مباشری اعلام کرده قرار دهیم، می‌فهمیم که اعداد اعلام شده با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و معلوم نیست که بدهی باشگاه استقلال چقدر است.

استقلال 35 میلیارد تومان بدهکار است یا 5 میلیارد؟

طلب استقلال برای بدهی‌ها کافی است

ماه گذشته بود که احمد سعادتمند، رئیس هیئت مدیره باشگاه استقلال، اعلام کرد که این باشگاه چندین چک از اسپانسر پیشین و فعلی را در اختیار دارد که پاس نشده‌اند، همچنین سعادتمند در قسمتی از مصاحبه خود اعلام کرد که این باشگاه تا مبلغ 850 هزار دلار را از فیفا (۴۳۰ هزار دلار، بدهی به پروپئیچ از مطالبات استقلال نزد فیفا پرداخت شد) و 250 هزار دلار را از فنرباغچه طلب دارد و با پولی که این باشگاه از تبلیغات محیطی به‌دست می‌آورد، استقلال حدود 71 میلیارد تومان از مراجع و اسپانسرهای مختلف طلب دارد. باتوجه به حرف‌های سعادتمند و شرایط تحریم‌ها، استقلال در حال حاضر نمی‌توانند به مطالبات خود در فیفا برسد و حدود 5 میلیارد تومان از پول باشگاه استقلال نزد فیفا بلوکه شد و دسترسی به آن عملا غیرممکن است. اما با توجه به اینکه استقلال محدودیتی برای انتقال پول در داخل کشور ندارد، می‌تواند به پول‌های اسپانسرهایش برسد و خیلی راحت بدهی‌هایش را با طلب‌کاران خود تسویه کند و حتی بخشی از این مبلغ را در حساب خود ذخیره کند تا قسمتی از هزینه‌های فصل آینده باشگاه را پوشش دهد.

استقلال 35 میلیارد تومان بدهکار است یا 5 میلیارد؟

باشگاه استقلال تازه کارش را با مربی جدید شروع کرده و برای لیگ برتر نوزدهم آماده می‌شود اما هر روز حاشیه‌های زیادی که بیش‌تر مربوط به مسائل مالی هستند، اطراف این باشگاه مطرح می‌شوند و این باشگاه را در شرایط بدی از لحاظ روانی قرار داده‌اند، اما با یک مدیریت درست و تلاش برای دسترسی به منابعی که حق باشگاه استقلال است، می‌توان از قسمت زیادی از این حواشی جلوگیری کرد و کشتی طوفان‌زده را واقعا به ساحل رساند. گرچه باید گفت در صورتی که صحبت های رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال درست باشد و استقلال برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا فقط تا پایان شهریور مهلت داشته باشد که بدهی 35 میلیارد تومان بدهی اش را بپردازد، این باشگاه کار واقعا سختی خواهد داشت و بعید است که بتواند چنین رقم درشتی را طی مدت دو ماه حاضر کند.

255 43