مصطفی‌ هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی، گفت: ما می‌توانیم عضو سازمان ملل نباشیم و همان‌طور که 2030 را قبول نکردیم،‌ می‌توانیم شروط IOC را هم نپذیریم و به المپیک نرویم ولی باید قید عضویت در فیفا را هم بزنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید مصطفی‌ هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در واکنش به اظهارنظر حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، که گفته بود «فیفا چه کار به ورزشگاه رفتن زنان دارد؟» گفت: آقای دادستان حرف درستی زده است. فیفا و هر نهاد بین‌المللی دیگری حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارند. اما مساله این است که فیفا به عنوان یک مرجع جهانی شرط و شروطی برای کشورها در نظر گرفته و هر کشوری که به هر دلیلی نتواند شروط تعیین‌‌شده را اعمال کند، امکان همکاری با فیفا را نخواهد داشت.

 

هاشمی‌طبا ادامه داد: در واقع فیفا این‌طور می‌گوید که ما شرط‌هایی برای همکاری داریم و کشورها اختیار دارند که قبول کنند یا نکنند. اگر ندارند که خب، از دایره فیفا خارج می‌شوند.

 

پذیرش شروط تعیین‌شده، شرط عضویت در فیفاست

 

 

رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی همچنین گفت: فیفا حتی مشکلی ندارد که در کشوری دروازه‌ فوتبال را 2 متر کنند و در زمین خاکی بازی کنند،‌ اما مساله این است که برای عضویت در فدراسیون جهانی‌ فوتبال باید شروط فیفا را لحاظ کند. البته ایرادی هم به آقای دادستان نمی‌توان گرفت و نظر خودش را گفته است.

 

 

دادستان می‌تواند حتی فوتبال را تعطیل کند

 

او اضافه کرد: در واقع اختیارات دادستان‌ کل گسترده است و همان‌طور که فیفا می‌تواند فوتبال را تعلیق کند،‌ دادستانی هم بر اساس اختیارات بسیار وسیع خود می‌تواند حتی فوتبال را تعطیل کند. همان‌طور که دادستان آمریکا می‌تواند ترامپ را احضار کند. فیفا با مخالفت عده‌ای با ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ مشکلی ندارد و فقط تاکید می‌کند هر کشوری که خواهان حضور در فیفاست، باید شروط را بی‌‌کم‌وکاست قبول کند.

 

مصطفی‌ هاشمی‌طبا در پایان گفت: فیفا که جای خود دارد،‌ ما حتی می‌توانیم عضو سازمان‌ ملل نباشیم و همان‌طور که 2030 را قبول نکردیم،‌ می‌توانیم شروط IOC را هم نپذیریم و به المپیک نرویم ولی باید قید عضویت در فیفا را هم بزنیم.