مدیرعامل فرابورس به تشریح آخرین وضعیت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و عرضه سهام این دو باشگاه در فرابورس پرداخت و گفت: تلاش می‌شود سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال در فرابورس عرضه شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیر هامونی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جلسات برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به صورت مستمر ادامه دارد، اظهار کرد: این جلسات بین فرابورس، وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی‌سازی هر هفته ادامه دارد و این موضوع درحال پیگیری است تا چنانچه موانع برطرف شود شاهد ورود باشگاه‌ها به بازار سرمایه باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طبق وعده مسئولان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال جاری واگذار می‌شوند یا خیر؟ پاسخ داد: تلاش این است که این واگذاری تا پایان سال جاری صورت بگیرد.

اما و اگرهای واگذاری سرخابی‌ها

بر اساس این گزارش، بیش از یک سال از نامه وزیر ورزش و جوانان به رئیس‌جمهوری مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد و با وجود اینکه حسن روحانی به آن پاسخ مثبت داده، این واگذاری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از آن زمان تاکنون صحبت‌های زیادی درباره قیمت‌گذاری و نحوه واگذاری این دو باشگاه به گوش می‌رسد اما این اظهارنظرها هم راستا نیستند.

در روزهای پایانی سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال ۱۳۹۸ جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود. اما اوایل تابستان بود که علی اشرف عبدالله پوری حسینی - رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی - اعلام کرد که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز  فراهم نشده است  و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم.

با این حال مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا پایان شهریور صورت گیرد. مجلس همچنین تاکید کرد که این دو باشگاه نه از طریق مزایده بلکه باید از طریق فرابورس واگذار شوند.

به این ترتیب، سرخابی‌ها باید تمام الزاماتی که برای عرضه شدن در فرابورس مورد نیاز است را با دقت رعایت کنند و در چارچوب آن عرضه اولیه شوند و این درحالی است که تا همین چند ماه پیش سر داشتن یا نداشتن صورت‌های مالی حسابرسی شده و سودده یا زیان‌ده بودن این دو باشگاه حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت.

در این راستا، مدیرعامل فرابورس چندی پیش در پاسخ به سوالی در مورد واگذاری دو باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال، با اشاره به اینکه ما پیش از این صورت‌های مالی از این دو باشگاه دریافت کرده‌ایم اما تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها مطرح نشده است، گفت: در قانون بودجه، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از طریق بازار پایه فرابورس واگذار کند و سازمان بورس، بازار سرمایه و فرابورس ایران به طور کامل آمادگی بررسی شرایط این دو باشگاه برای ورود به فرابورس را دارد که به محض دریافت درخواست رسمی، شرایط آن‌ها برای ورود به فرابورس را بررسی می‌کنیم.

با این حال، مسعود سلطانی‌فر - وزیر ورزش و جوانان - درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پس از نشست با کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی در این رابطه، به تاریخچه خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت که این واگذاری تا پایان سال انجام می‌شود.

نهایی نشدن گزارش حسابرسی

چندی پیش نیز نیز ابوالقاسم شمسی - معاون سازمان خصوصی‌سازی - از برگزاری جلسات هفتگی و گاه هفته‌ای دو بار به صورت منظم از شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: در آبان ماه با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی، معاونان و نمایندگان وزارت ورزش و جوانان و سازمان بورس و هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال جلسات متعدد برگزار شده و اقدامات خوبی انجام شد تا بتوانیم از طریق فرابورس پذیرش بگیریم.

با نظر بسیار مساعد وزیر ورزش و جوانان و مصوبه دی ماه سال ۱۳۹۱ هیات وزیران در خصوص انتقال مجموعه های ورزشی بین اداره کل جوانان و وزارت ورزش و هر یک از شرکت های استقلال و پرسپولیس مقرر شد کارشناسان دادگستری، بررسی ها و کارشناسی ها صورت گرفته و با رقمی که اعلام می شود، گزارش توجیهی برای افزایش سرمایه و خروج از ماده ۱۴۱ برای این دو شرکت انجام شود. از دیگر اقدامات صورت گرفته در جریان واگذاری این دو باشگاه، برگزاری مجمع سال ۱۳۹۷ دو باشگاه بود. مقرر شده است که مجمع سال ۱۳۹۸ هم اوایل دی ماه برگزار شود. علت این تاخیر نهایی نشدن گزارش حسابرس قانونی برای دو شرکت است.

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، وزیر ورزش و جوانان تکالیفی در مجمع دوم مهرماه سال ۱۳۹۷ مشخص کرد تا هیات مدیره های دو شرکت به اجرای آنها پرداخته و بندهایی که حسابرس داشت، برطرف کنند. ثبت علائم تجاری در طبقات ۴۵ گانه از دیگر اقدامات موثر بود که برای یکی از باشگاه‌ها صورت گرفته و فقط موضوع ارزش‌گذاری مانده که آن هم در حال انجام است. باشگاه دیگر هم علائم تجاری در سه طبقه ثبت کرده و در حال پیگیری است تا همه طبقات توسط کارشناسان دادگستری ارزیابی و در دفاتر مربوطه ثبت شود.

طبق آنچه شمسی به آن تاکید کرده، آمادگی و پذیرش در فرابورس و تعیین دو مشاور به همین منظور از دیگر اقدامات مثبتی است که انجام شده و قرارداد آنها هم، ابلاغ شده است. افزایش انضباط مالی از دیگر تصمیمات مهم در جریان واگذاری‌ها بود که در همین راستا مقرر شد با توجه به گزارش حسابرسی، کمیته حسابرسی و تعیین حسابرس داخلی تشکیل شود تا بتواند نظم و انضباط مالی هر دو باشگاه را ارتقا دهد. هفته‌ای دو جلسه در سطوح کارشناسی و با حضور مدیران باشگاه، نمایندگان وزارت ورزش، مدیران فرابورس و دو مشاور تعیین شده در سازمان خصوصی سازی به منظور تسریع مراحل پذیرش از طریق فرابورس و پس از آن بازار بورس دوم برگزار می‌شود.