سفیر آمریکا در عراق اعلام کرد که کشورش از پایان یافتن پرونده وزیر دفاع عراق و فیصله اختلافات با سیاست‌مداران خرسند می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به نقل از شبکه سومریه نیوز، استوارت جونز، سفیر آمریکا در عراق در کنفرانسی خبری در مقر سفارت خانه در منطقه الخضراء بغداد گفت، واشنگتن به حمایت از نیروهای عراقی و تمامی کسانی که می‌خواهند از این نیروها پشتیبانی کنند، ادامه می‌دهد هرچند که در میان آن نیروهای بسیج مردمی عراق نیز باشد.

وی با درخواست از نیروهای بسیج مردمی عراق برای آنکه تحت امر دولت فدرال باشند، افزود: اینکه بسیج مردمی از دولت فدرال عراق فرمان بگیرد، باعث حفاظت از آنها در مقابل حملات اشتباهی ائتلاف بین المللی می‌شود.

جونز در مورد مساله استیضاح خالد عبیدی، وزیر دفاع عراق نیز گفت: ما خوشحال می‌شویم اگر ببینیم که اختلافات میان العبیدی و سایر شخصیت‌های سیاسی پایان یافته است و باید صداهای منفی که علیه این امر هستند، ساکت شوند. مساله استیضاح یک امر داخلی است. ما نمی‌توانیم درمورد مساله وزیر دفاع اظهار نظر کنیم، چراکه یک مساله داخلی است و مسئولان در کشور من زمانی که این پرونده پایان یابد، خوشحال خواهند شد، هدف ما جنگ علیه داعش است.

وی با اظهار خوشبینی نسبت به آینده عراق تصریح کرد: من در دو سال گذشته دیدم که مردم عراق نیروی بسیاری دارند و بر تروریسم پیروز خواهند شد.

جونز تصریح کرد: همکاری میان نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراقی در آزادسازی مناطق وجود دارد، واشنگتن نیز بر این باور است که باید هماهنگی میان دو طرف جهت تحقق هدفی واحد که همان شکست داعش است، وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: حمایتی که واشنگتن به دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق ارائه می‌دهد، ادامه خواهد داشت. آمریکا 35 هزار عراقی را آموزش داده است و آنها در حال حاضر با داعش می‌جنگند و آمریکا همچنین حمایت اطلاعاتی برای نیروهای عراقی فراهم کرده است.

سفیر آمریکا همچنین وجود ارتباط میان تاخیر در آزادسازی شهر موصل با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرد و گفت: آزادسازی این شهر یک مساله مربوط به خود عراقی‌ها است.