عقلای اصلاح‌طلب این را خوب می‌دانند که باید از رئیس دولتی که آستانه تحملش نسبت به حوادث و واقعیت های کشور و جامعه بالاست، حمایت کنند.

علی یونسی: حیات سیاسی اصلاح‌طلبان، در حمایت از روحانی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی یونسی ، دستیار ویژه رئیس‌جمهور به فارس گفت:

من این همکاری نظامی (استفاده روسیه از فرودگاه نوژه همدان) که برای مقابله با تهدید تروریسم انجام می شود را مهم و استراتژیک و لازم می‌دانم. علیرغم آنکه عده‌ای به این حرکت اعتراض داشته و عده‌ای هم آن را توجیه کردند. من مدافع سرسخت این همکاری هستم و اطمینان دارم، حرکت، حرکتی درست و صحیح بوده است. همکاری نظامی و امنیتی با یک قدرت بزرگ جهانی، برای مقابله با تهدید و تامین امنیت ملی و منطقه‌ای و منافع مشترک و امنیت مشترک، مقابله با آنها علیه دشمن مشترک، اقدامی عقلایی است و نباید ترسی از همکاری با یک ابرقدرت داشت.

ما باید بتوانیم با همه کشورهای قدرتمندی که با ما همسو هستند در چارچوب قانون اساسی و منافع و امنیت ملی، مانور دریایی، هوایی، ‌ زمینی و همکاری نظامی داشته باشیم و پیمان نظامی ببندیم.

کسانی هستند که همانند دوران گذشته تاریخی ، از اینکه ما در کنار روسیه قرار بگیریم، می‌ترسند. اما ما نباید بترسیم. روسیه دیگر آن روسیه تزاری و شوروی گذشته نیست.

کاش سعودی‌ها نیز به جای تقابل و تنش؛ به سمت اتحاد برای مقابله با تهدیدها می‌آمدند و علیه گروه‌های تروریستی و کشورهای فرامنطقه‌ای که قصد سوء نسبت به منطقه دارند. وارد همکاری مشترک می شدیم. چرا سعودی‌ها باید به اسرائیل اعتماد کنند ولی از ما بترسند! از ایرانی که خود را حامی همه مسلمانان می‌داند.

مهمترین اثر برجام دفع خطرات احتمالی جنگ بود که سایه شوم جنگ را از سر کشور برداشت. چرا که تندروهای آمریکایی که زیر نفوذ اسرائیل عمل می‌کنند و رقبای منطقه‌ای ما مانند سعودی‌ به دنبال این بودند که به بهانه مساله هسته‌ای، شرایط را آنقدر برای ما تنگ و پرهزینه کنند تا بهانه‌ای برای حمله به ایران فراهم شود.

اهل سنت ایران می‌تواند در اینجا به تنش‌زدایی‌ با کشورهای همسایه کمک کنند. ما اهل سنت را برای برقراری امنیت بیشتر، یک فرصت می‌دانیم. آنان می‌توانند در تامین خواسته‌های اقلیت شیعه که در عربستان هستند، تلاش کنند.

متاسفانه، گروه‌های افراطی داخلی با اقدامات نسنجیده و هیجانی، این فرصت را از دولت برای کسب موفقیت‌های بیشتر دیپلماتیک و تنش زدایی با جهان، سلب کردند. حمله به سفارت عربستان با هیچ معیار منطقی و سیاسی قابل توجیه نبود آن اتفاق توانست فرصت‌ها بعدی را از دست دولت بگیرد و بهانه به دست حاکمان سعودی که در موضع ضعف بودند بدهد تا دست به مظلوم نمایی در مجامع جهانی زده و با تبلیغات آثار مثبت توافق ایران و 6 کشور بزرگ دنیا را کاهش دهند. حمله به سفارت عربستان راه تنش‌زدایی را طولانی کرد.

مصلحت کشور، منافع ملی و حیات سیاسی اصلاح‌طلبان، در حمایت از روحانی است و بی تردید مصلحت هیچکس در عبور از روحانی نیست. اصلاح طلبان به همان دلیلی که در سال 92 آمدند و از نامزدی روحانی حمایت کردند حال هم باید بیایند و حمایت کنند و قاعدتا چاره‌ای جز این ندارند. برای اینکه هیچ گزینه‌ای برای این شرایط به غیر از شخصیت معتدل و بصیری چون آقای روحانی وجود ندارند.

برای اصلاح‌طلبان در این دوره روحانی بهترین گزینه است ممکن است لایحه‌های پایین اصلاح‌طلب این را نپسندند اما عقلای اصلاح‌طلب این را خوب می‌دانند که باید از رئیس دولتی که آستانه تحملش نسبت به حوادث و واقعیت های کشور و جامعه بالاست، حمایت کنند.