کیهان/ شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» در یک افشاگری هولناک اعلام کرده به ارتش این کشور لحظاتی قبل از حمله موشکی به یک ماشین در حومه فرودگاه کابل که طی آن 10 غیر نظامی افغان کشته شدند درباره وجود کودکان در خودرو و غیر نظامی بودن سرنشینان آن هشدار داده شده بود!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکایی‌ها سرانجام و بعد از گذشت 20 روز از حمله پهپادی شان در کابل که مدعی بودند علیه تروریست‌های داعش «شاخه خوراسان» انجام شد؛ اعتراف کردند در این حمله 10 غیر نظامی و از جمله 7 کودک را به اشتباه کشته شده‌اند و خبری از تروریست‌های داعش نبوده است. وزیر دفاع آمریکا و رئیس‌سنتکام پس از اعتراف به این جنایت صرفاً به یک عذرخواهی ساده اکتفا کردند و بر اساس گزارش‌ها خبری از استعفا، برکناری و محاکمه هم نیست. مقامات آمریکایی حتی وعده ندادند که دیگر از این جنایت‌ها مرتکب نشوند. بر اساس گزارش «راشاتودی» این اولین بار نیست که آمریکا باعث کشتار غیرنظامیان می‌شود.

«دانیل هیل» افشاگر آمریکایی در ماه ژوئیه(تیر) به دلیل افشای اسناد و مدارکی که نشان می‌داد ۹۰ درصد قربانیان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اهداف مورد نظر نیستند، به ۴۵ ماه زندان محکوم شد. در ماجرای تاسف بار حمله به هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر 1367 نیز ناو آمریکایی به خوبی می‌دانست که هدف یک هواپیمای مسافربری است و با آگاهی کامل به این هواپیما شلیک و 290 مسافر شامل 66 کودک را به خاک و خون کشید.

حالا خبر رسیده که کشتار آن ده غیر نظامی بیگناه افغان، یک اشتباه هم نبوده بلکه کاملا با آگاهی و عمد صورت گرفته است. گزارش جدید سی ان ان می‌گوید، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره وجود کودکان در داخل خودرویی که ارتش این کشور اواخر ماه اوت(مرداد) گذشته در کابل با یک فروند موشک منهدم کرد، هشدار داده بود. این شبکه تلویزیونی به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرده سه منبع که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که پیش از شلیک موشک «هلفایر» برای توقف خودروی غیرنظامی که واشنگتن آن را «تهدیدی قریب‌الوقوع» برای نظامیان آمریکایی دانسته بود، سازمان سیا نسبت به حضور غیرنظامیان در محل هشدار داده بود...لحظاتی پیش از حمله سازمان سیا هشدار داد که «احتمالاً غیرنظامیان از جمله کودکان در منطقه حضور دارند». پس از این رویداد، تیم‌های رسانه‌ای به محل حادثه رفتند و بعد از بررسی محل حمله، مصاحبه با مردم محلی و مشورت با چندین کارشناس نظامی، ادعای مقامات نظامی آمریکا مبنی بر هدف قرار‌دادن خودروی یک عنصر انتحاری را رد کردند.

عذرخواهی کافی نیست

«ایلهان عمر»، نماینده مسلمان ایالت «مینه سوتا» در کنگره آمریکا نیز در واکنش به اعتراف ارتش این کشور درباره حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به کابل گفت: «عذرخواهی برای اشتباه مرگبار آمریکا در حمله هوایی به کابل کافی نیست آمریکا باید غرامت این حادثه را بپردازد. هر کسی که در این حملات دخیل بوده است باید مسئولیت آن را بر عهده گیرد». به گفته وی در ۲۰ سال گذشته هزاران نفر در جریان عملیات‌های مخفیانه و غیر مسئولانه پهپادی آمریکا کشته شده‌اند. باید درباره این حمله و برنامه پهپادی آمریکا تحقیقات بین‌المللی صورت گیرد.

تحقیر ملی آمریکا

نظرسنجی جدید در آمریکا اما نشان می‌دهد نارضایتی از خروج آمریکا از افغانستان از مرزهای حزبی عبور کرده و

70 درصد مردم آمریکا آن را تحقیر ملی می‌دانند. به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» نظرسنجی موسسه معتبر«راسموسن» نشان می‌دهد ۵۱ درصد از شهروندان آمریکایی به شدت موافق گزینه تحقیر شدن آمریکا در خروج از افغانستان هستند، در حالی که ۵۶ درصد از دموکرات‌ها بر این باورند که نحوه خروج آمریکا از افغانستان «شرم آور» بود. در این نظرسنجی این هم آمده که خروج از افغانستان یک تحقیر ملی است و «جو بایدن»

رئیس‌جمهور آمریکا هزاران آمریکایی را پشت خطوط طالبان رها کرد تا از خود مراقبت کنند. نتایج یک نظرسنجی دیگر نیز نشان داده که میزان محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا به پایین‌ترین میزان از زمان ورودش به کاخ سفید رسیده است. طبق نتایج این نظرسنجی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در آمریکا انجام شده تنها ۴۴ درصد از شهروندان عملکرد بایدن را قابل قبول می‌دانند. محبوبیت بایدن از اواسط ماه گذشته میلادی و در بحبوحه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا، شروع به کاهش کرده است.بر اساس این نظرسنجی جدید، میزان رضایت آمریکایی‌ها از اقدامات دولت بایدن برای مقابله با ویروس کرونا برای اولین بار به زیر ۵۰ درصد رسیده است و ۴۶ درصد نیز از نحوه پاسخ به شیوع ویروس کرونا در آمریکا ناراضی هستند.