پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لاتاری چیست؟!

لاتاری (lottery) در لغت به معنی قرعه کشی و لاتاری گرین کارت آمریکا، رویدادیست که هرساله از اواسط مهر ماه تا اواسط آبان ماه توسط اداره مهاجرت آمریکا برگزار می شود و به 55000 کیس برنده لاتاری، ویزا اهدا می کند. لاتاری گرین کارت، که بعضی جاها با نام ویزای تنوع نژادی نیز شناخته می شود توسط کشور آمریکا برگزار شده و فرد برنده می تواند با دریافت ویزا، به صورت دائمی به آمریکا مهاجرت کرده و می تواند در آنجا به کار و زندگی بپردازد.

01

فرد دارای گرین کارت آمریکا، نسبت به شهروند آمریکا در خصوص شرایط زندگی، کار، خرید ماشین و... هیچ تفاوتی ندارد اما از برخی از حقوق شهروندی مانند حق رای، تا زمانی که شهروندی امریکای خود را دریافت نکرده باشد محروم خواهد شد.

شرایط ثبت نام لاتاری 2023

فرد متقاضی ثبت نام در خصوص ثبت نام لاتاری می بایست یک سری شرایط را دارا باشد تا بتواند در لاتاری شرکت کرده و در صورت خوش شانس بودن، برنده شده و گرین کارت خود را دریافت کند. فردی که قصد ثبت نام دارد ضمن اینکه می بایست برخی از شرایط را از قبل دارا باشد، برخی از شرایط و مدارک را نیز می تواند ایجاد و تهیه کند.

شرایط مورد نیاز ثبت نام لاتاری

از آنجایی که لاتاری گرین کارت امریکا، در خصوص حفظ تنوع نژادی خاک این کشور می باشد، فردی که مایل به ثبت نام است می بایست در کشوری متولد شده باشد که جزو کشورهای مجاز برای ثبت نام باشد. کشورهایی مجاز به ثبت نام لاتاری هستند که به غیر از روش لاتاری، هر ساله مهاجرین زیادی را روانه امریکا می کنند. به همین دلیل کشور ایران در بین کشورهای مجاز برای ثبت نام دیده می شود و این شرط ثبت نام لاتاری برای ایرانیان از پیش تایید شده است.

فرد متقاضی برای ثبت نام لاتاری در صورتی که مایل باشد ثبت نام مستقل داشته باشد می بایست حداقل مدرک دیپلم را دارا باشد. به همین دلیل می بایست حداقل 18 سال سن داشته باشد. در صورتی که فرد مدرک تحصیلی حداقل دیپلم را نداشته باشد می تواند از سابقه کار خود استفاده کند. فردی که حداقل دو سال سابقه کار تخصصی در 5 سال گذشته را داشته باشد نیز می تواند در لاتاری ثبت نام کند.

02

در صورتی که فرد بالای 21 سال سن داشته باشد اما نه مدرک تحصیلی و نه سابقه کار مورد تایید اداره مهاجرت را نداشته باشد می تواند زیر مجموعه همسرش ثبت نام کرده تا در صورت برنده شدن همسر، گرین کارت شامل فرد شود.

همچنین حتی اگر بدون دیپلم و یا سابقه کار در لاتاری ثبت نام کردید، تا زمان تکمیل فرم ds 260 فرصت دارید که این موارد را فراهم کنید. زیرا شما باید اطلاعات کامل مدارک تحصیلی و سوابق شغلی را در فرم مربوطه وارد نمایید. و مدارک ذکر شده را باید در روز مصاحبه به همراه داشته باشید.

در صورتی که فرد زیر 18 سال سن داشته باشد می بایست حتما زیر مجموعه والدین ثبت نام کنند. در صورتی که یکی از والدین برنده لاتاری شود، فرزندان زیر 21 سال نیز مشمول دریافت گرین کارت خواهند شد.

افراد بین 18 تا 21 سال می توانند علاوه بر اینکه ثبت نام مستقل داشته باشند در صورتی که والدین نیز اقدام به ثبت نام لاتاری کنند می بایست زیر مجموعه خانواده نیز ثبت نام شوند.

در نتیجه به صورت خلاصه می توان گفت :

  • فرد متقاضی متولد کشور مجاز برای ثبت نام باشد
  • فرد متقاضی با توجه به شرایط سنی می تواند به صورت مستقل یا زیر مجموعه ثبت نام کند.

03

مدارک مورد نیاز ثبت نام لاتاری

با توجه به تغییرات ایجاد شده در سالهای اخیر برخی از مدارک برای ثبت نام جدیدا اضافه شده است. برای مثال فرد می بایست پاسپورت معتبر داشته باشد که این شرط طی سالهای اخیر وضع شده است. همچنین عکس فرد نیز برای ثبت نام لاتاری نیاز است؛ به این صورت که فرد می بایست از عکسی استفاده کند که قدیمی نباشد و در دوره های گذشته مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

در نتیجه به صورت خلاصه می توان گفت:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • عکس مناسب لاتاری
  • اطلاعات فردی
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم و یا دو سال سابقه کار تخصصی در 5 سال گذشته

همانطور که قبلا اشاره شد کشور ایران همواره جزو کشورهای مجاز برای ثبت نام لاتاری به شمار می رود. این موضوع در خصوص ثبت نام لاتاری 2023 نیز صادق است و کشور ایران برای ثبت نام مورد تایید است.

 در نظر داشته باشید که مهم نیست در کدام کشور زندگی میکنید، در صورتی که متولد ایران باشید و از پاسپورت ایرانی بهره مند باشید می توانید در لاتاری ثبت نام کرده و از سهمیه ایران استفاده کنید.

منبع: کارت سبز https://cartesabz.net/diversity-visa-requirements