باشگاه خبرنگاران/ کارشناس مسائل بین الملل درباره محورهای سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توضیحاتی را ارائه کرد.

عابدینی: شاید در نیویورک درباره مسائل هسته‌ای مذاکراتی انجام شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محورهای سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست های اصولی در قبال تحولات بین المللی دارد که هم عقلانی است و هم قابل دفاع؛ در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به طور کامل بیان شده که حمایت از مستضعفین و کشورهای اسلامی وظیفه شرعی ماست.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل حول چند محور اصلی خواهد بود؛ یکی بحث مبارزه با تروریسم است که متاسفانه طی سال های گذشته کشورهای بزرگ مبدع آن بودند و باعث ایجاد ناامنی در کشور ها شدند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: موضوع دوم ارتباط جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یک سیاست خارجی متوازن است که پیش تر هم گفته شده، هم همسایگان برای ایران در اولویت هستند تا روابط دیپلماتیک داشته باشند و هم با سایر کشورها که در چهارگوشه دنیا قرار دارند، یعنی در نگاه جمهوری اسلامی ایران جامعه جهانی فقط محدود به چند کشور غربی و آمریکا نیست و تمامی کشور ها در نظر جمهوری اسلامی ایران جهت برقراری روابط دیپلماتیک قرار دارند، از آمریکای لاتین تا اروپا و از اروپا تا آسیا.

عابدینی درباره نوع دیپلماسی دولت سیزدهم بیان کرد: نکته بعدی همکاری کشورها با یکدیگر است که پیوستن جهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای یکی ا ز مصادیقی است که نشان می دهد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی به کدام سمت می رود. گسترش همکاری های محیط زیستی، اقتصادی و فرهنگی هم از جمله مباحثی است که در دولت سیزدهم قابل تحلیل است و دیپلماسی فعال، پویا و رو به جلو از مواردی است که جمهوری اسلامی ایران روی آن تاکید خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل درباره احتمال برگزاری مذاکرات هسته ای در نیویورک نیز گفت: شاید اشاره ای به موضوع هسته ای و مذاکرات هسته ای بشود که البته جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که ابتدا آمریکا بوده که از برجام خارج شده و بعد از آن نیز کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه به تعهدات خود ذیل برجام عمل نکردند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نیز سیاست کاملا مشخصی دارد و اگر قرار بر این باشد که برجام احیا شود اول آمریکا باید به برجام برگردد، زمینه برای رفع تحریم ها علیه ایران فراهم شود و ایران رفع تحریم ها در عمل را مورد بررسی قرار دهد که در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد. قاعدتا دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار های متعددی خواهد بود که هم موضوعات دوجانبه را در بر می گیرد، هم منطقه ای و هم بین المللی.

عابدینی درباره دیدارهایی که در حاشیه مجمع انجام می‌شود نیز بیان کرد: ما با برخی کشورها در موضوعات بین المللی یک هم‌سویی داریم مثل کشورهای آمریکای لاتین مانند بولیوی و ونزوئلا که این دست دیدارها دیدارهایی است که در چارچوب روابط دوجانبه رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در چارچوب بین المللی هم همسویی کشورها برای حل مشکلات مدنظر خواهد بود و با برخی کشورها نیز راجع به موضوعاتی مثل همکاری های اقتصادی، فرهنگی و... دیدار و گفت‌وگو خواهد شد، روابط منطقه ای هم قطعا مورد توجه خواهد بود و باید گفت که در تمامی دیدار ها مسائل متعددی وجود دارد که بر اساس نوع کشور ها و روابط آن ها با یکدیگر تعیین می شود.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان و درباره احتمال برگزار نشدن دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با جوزپ بورل توضیح داد: بنده در این باره اطلاع زیادی ندارم اما در این نوع دیدار ها ممکن است زمان‌بندی ها تغییر کند، چرا که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مقامات ارشد با حجم زیاد و برنامه های متعددی مواجه هستند که ممکن است موجب تغییر برنامه ها شود و اگر مشکل خاص دیگری نباشد این دیدار در زمان دیگری انجام خواهد شد.