میزان/ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند و ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده کردند، گفت: در مورد افرادی که اسم آن‌ها برده می‌شد مثل فریدون، خانم نعمت زاده، رضوی و هاشمی الان در زندان هستند؛ مرخصی رفته بودند و بازگشته اند، بقایی در مرخصی استعلاجی است و طبق گزارشات واصله در خارج از زندان تحت معالجه است اقای مشایی در مرخصی بودند و غیبت کردند اگر کفیل ایشان در موعد مقرر نسبت به معرفی وی اقدام نکند از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود.

وضعیت چهر‌ه‌های زندانی معروف؛ از فریدون و هاشمی تا بقایی و مشایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین بخش اظهارات ذبیح الله خدائیان به شرح زیر است:

وضعیت متضررین رمزارزها

* پرونده‌هایی در مورد رمزارزها در مراجع قضایی تشکیل شده است که مهمترین آنها پرونده کریپتولند است که در این پرونده 8 بازداشتی داریم.

* افراد زیادی در این پرونده متضرر شدند.

* این شبکه حدود 289 هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آنها 200 میلیارد تومان است.

* اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آنها صورت گرفته است.

* بیش از 161 میلیارد و 500 میلیون تومان و همچنین 7 میلیون دلار از این شبکه کشف شده است.

* تاکنون 130 میلیارد تومان و حدود 6 میلیون و 600 هزار دلار بین افراد متضرر توزیع شده است.

علت فوت متهم مفتاح خودرو رهنورد توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است

* میثم رضایی، مدیر عامل شرکت مفتاح رهنورد به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود.

* پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است و حدود 1700 شاکی دارد.

* چنانچه شخص مال داشته باشد اموال بین طلبکاران توزیع خواهد شد و بافوت شخص طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود.

* علت فوت توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است.

در شش ماه اخیر 110 نفر از زندانیان ما از خارج کشور به زندان های ما منتقل شدند

* 6 نفر از زندانیان خارجی به خارج از کشور منتقل شدند.

* سال گذشته نیز حدود 256 نفر از ایرانیان مقیم زندان های خارج به داخل  کشور منتقل شدند.

* بیش از 600 نفر از زندانیانی که در زندان های ما نگهداری می شدند به خارج از کشور منتقل شدند.

پیشرفت‌های قوه قضاییه در اجرای طرح کاداستر

* در شش ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی در اجرای طرح کاداستر بخصوص در رابطه با اراضی ملی و منابع طبیعی داشته‌ایم.

* سند مالکیت تمام جزایر ما از قبل صادر شده است.

* در رابطه با کاداستر در جزایر کیش و قشم پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم.

* سند کاداستری بیشتر اراضی که به نام دولت، مناطق آزاد یا سازمان جنگل‌ها و مراتع است صادر شده است.

وضعیت چهره‌های زندانی معروف؛ از فریدون و هاشمی تا بقایی و مشایی

* مرخصی زندانیان اختصاص به گروه خاصی ندارد.

* اینطور نیست که افراد خاصی از مزایایی بیشتری استفاده کنند و یا مرخصی بیشتری به آنها داده باشیم.

* حدود 26 هزار و 700 نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند.

* 23 هزار و 320 نفر از مرخصی پایان حبس استفاده کردند.

* در مورد افرادی که اسم آنها برده می شد مثل فریدون، خانم نعمت زاده، رضوی و هاشمی الان در زندان هستند؛ مرخصی رفته بودند و بازگشته اند.

* بقایی در مرخصی استعلاجی است و طبق گزارشات واصله در خارج از زندان تحت معالجه است.

* آقای مشایی در مرخصی بودند و غیبت کردند.

* اگر کفیل ایشان در موعد مقرر نسبت به معرفی وی اقدام نکند از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می شود.

مشروح اظهارات سخنگوی دستگاه قضا را در ادامه بخوانید:

دومین نشست خبری ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه امروز چهارشنبه ۳۱شهریور ماه بصورت آنلاین برگزار شد.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در ارتباط با وضعیت متضررین رمزارز‌ها بیان کرد: پرونده‌هایی در مورد رمزارز‌ها در مراجع قضایی تشکیل شده است که مهمترین آن‌ها پرونده کریپتولند است که در این پرونده ۸ بازداشتی داریم افراد زیادی در این پرونده متضرر شدند و این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آن‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان است اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آن‌ها صورت گرفته است بیش از ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف شده است و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان و حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بین افراد متضرر توزیع شده است.

خداییان درباره آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو و اینکه با فوت متهم ردیف اول پرونده استیفای حقوق شکات چطور انجام می‌شود اظهار کرد: این شخص به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود، پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است و حدود ۱۷۰۰ شاکی دارد چنانچه شخص مال داشته باشد اموال بین طلبکاران توزیع خواهد شد و بافوت شخص طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود علت فوت توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره زندانیان خارج از کشور گفت: در شش ماه اخیر ۱۱۰ نفر از زندانیان ما از خارج کشور به زندان‌های ما منتقل شدند و ۶ نفر از زندانیان خارجی به خارج از کشور منتقل شدند همچنین سال گذشته نیز حدود ۲۵۶ نفر از ایرانیان مقیم زندان‌های خارج به داخل کشور منتقل شدند و به طور کلی بیش از ۶۰۰ نفر از زندانیانی که در زندان‌های ما نگهداری می‌شدند به خارج از کشور منتقل شدند.

خداییان گفت: در شش ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی در اجرای طرح کاداستر بخصوص در رابطه با اراضی ملی و منابع طبیعی داشته‌ایم و سند مالکیت تمام جزایر ما از قبل صادر شده است همچنین در رابطه با کاداستر در جزایر کیش و قشم پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم و  سند کاداستری بیشتر اراضی که به نام دولت، مناطق آزاد یا سازمان جنگل‌ها و مراتع است صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مرخصی به زندانیان گفت: مرخصی زندانیان اختصاص به گروه خاصی ندارد اینطور نیست که افراد خاصی از مزایایی بیشتری استفاده کنند یا مرخصی بیشتری به آنها داده باشیم.

وی ادامه داد: حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند، ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده کردند، در مورد افرادی که اسم آن‌ها برده می‌شد مثل فریدون، خانم نعمت زاده، رضوی و هاشمی الان در زندان هستند؛ مرخصی رفته بودند و بازگشته اند، بقایی در مرخصی استعلاجی است و طبق گزارشات واصله در خارج از زندان تحت معالجه است  اقای مشایی در مرخصی بودند و غیبت کردند اگر کفیل ایشان در موعد مقرر نسبت به معرفی وی اقدام نکند از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات رئیس قوه قضاییه پیرامون حفظ حقوق متهمان و محکومان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه شناخت عمیقی از دستگاه قضایی و فرآیندهای رسیدگی به پرونده ها دارد. راهکارهایی که ارائه می دهد کاربردی است و در راستای رفع آسیب‌هاست و راهکارهایی است که در عمل به اجرا گذاشته می شوند.

وی با اشاره به برخی از تاکیدات رئیس قوه قضاییه در این زمینه گفت: ریاست قوه قضاییه تاکید دارد که جلب و دستگیری افراد حتما در موارد خاص و بعد از احضار آنها صورت گیرد؛ یعنی به گونه ای نباشد که به صرف یک گزارش ضابط بلافاصله دستور جلب و دستگیری افراد صادر شود؛ بلکه باید افرادی که اتهامی متوجه آن ها هست، احضار شوند و در جریان اتهام قرار گیرند و با آمادگی بتوانند از خودشان دفاع کنند.

خداییان تاکید کرد: حتی احضار افراد باید مستند به دلیل و مدرک باشد و تا زمانیکه قرائنی علیه افراد وجود ندارد از احضار آن ها خودداری شود. احضار به صورت الکترونیکی و کاغذی برای مردم جنبه حیثیتی دارد و باید زمانی کسی به دادگاه یا مرجع انتظامی احضار شود که دلایل کافی علیه وی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین مرحله اگر کسی احضار و جلب و دستگیر شد، بلافاصله تفهمیم اتهام صورت گیرد و اگر چنانچه صورت گرفت و قاضی قرار تامین در مورد وی صادر کرد از قرار تامین هایی استفاده شود که امکان آزادی شخص وجود داشته باشد. اینگونه نباشد که قاضی سریعا قرار بازداشت موقت صادر کند و جز در موارد خاص نباید قرار بازداشت موقت صادر شود.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: اگر در مورد کسی قرار تامین کیفری از نوع کفالت یا وثیقه صادر شد این امکان به این فرد داده شود که کفیل یا وثیقه معرفی کند و قبل از اعزام به زندان زمینه آزادی خود را فراهم کند.

وی یادآور شد: اگر کسی حتی جلب و دستگیر و قرار بازداشت موقت برای وی صادر شد نیز به خانواده و وکیل دسترسی داشته باشد.

خداییان با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه پیرامون تحت نظر قرار دادن افراد و احتیاط لازم در این زمینه، افزود: به جز در مواردی که ضروری است و قاضی تشخیص می دهد، از اعزام فرد به تحت نظرگاه خودداری شود.

وی ادامه داد: در مورد بازرسی‌ها نیز ریاست قوه قضاییه تاکیدات خاصی داشت که بازرسی منازل و اماکن تحت نظر قاضی و با تکیه بر دلیل و مدرک باشد و به راحتی اجازه ورود به منزل افراد داده نشود و از اعطای اختیار کلی به ضابطین خودداری گردد و بازرسی به صورت موردی انجام شود.