مهر/ در گفتگوی امیرعبداللهیان با چاوش اوغلو توافق شد که نشست سه جانبه ایران، آذربایجان، و ترکیه در تهران برگزار شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امورخارجه کشورمان شامگاه چهارشنبه به وقت محلی با وزیر خارجه ترکیه در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه ای و منطقه‌ای به ویژه تحولات افغانستان و سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.

در حوزه دوجانبه طرفین توافق کردند کمیته راهبردی دو کشور قبل از اجلاس سران با سفر وزیر خارجه ترکیه برگزار شده و دستور کار نشست کمیته عالی تنظیم شود. همچنین دو طرف توافق کردند نشست سه جانبه ایران، آذربایجان، و ترکیه در تهران برگزار شود.

در این دیدار امیرعبداللهیان با تاکید بر روابط راهبردی دو کشور، ضمن اعلام اینکه در دولت جدید، معاون اول رئیس جمهور رئیس کمیسیون مشترک خواهد بود آن را ارتقا جدی در این زمینه دانسته و آمادگی ایران را برای برگزاری کمیسیون‌های مشترک که مدتی است به تعویق افتاده اعلام کرد.

در این دیدار وزیر خارجه کشورمان دعوت جناب آقای دکتر رئیسی از رئیس جمهور ترکیه را نیز ابلاغ کرد.

در خصوص موضوعات منطقه‌ای، وزیر خارجه کشورمان ضمن اشاره به اینکه در منطقه تحولات جدیدی در حال شکل گیری است بر ضرورت رایزنی‌های منظم بین دو کشور بیش از هر زمان دیگری تاکید کرد.

در رابطه با افغانستان امیرعبداللهیان اظهار داشت: در این کشور با همه طرف‌ها در ارتباط هستیم اما آنچه بسیار اهمیت دارد تاکید بر تشکیل دولت فراگیر به عنوان راه حل پایدار برای صلح و ثبات افغانستان می‌باشد.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار ضمن استقبال از ارتقا سطح ریاست کمیسیون مشترک دو کشور، اظهار داشت از سوی ترکیه نیز معاون رئیس جمهور مسئول کمیسیون می‌شود.

وزیرخارجه ترکیه با انتقاد از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی بر ضد ایران باید برداشته شود.

وزیر خارجه ترکیه ضمن اعلام آمادگی برای حضور در نشست سه جانبه در تهران، اظهار داشت در اولین فرصت آماده سفر به تهران است تا رایزنی‌ها از سر گرفته شود.

در خصوص موضوعات منطقه نیز، وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: دو کشور با چالش‌های مشترک منطقه‌ای از جمله افغانستان روبرو هستند که ضرورت رایزنی‌های نزدیک تر را الزام آور می‌کند.

همچنین وی با تاکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، از امکان جدی بالاگرفتن خشونت و افراطی گری در این کشور ابراز نگرانی نمود.

لازم به ذکر است دو طرف در خصوص سفر وزرای کشور و دادگستری ترکیه به ایران و همچنین تبادل مجرمین توافق نمودند.