فارس/ وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وزیر خارجه نامیبیا ضمن تأکید بر حل مشکلات ایجاد شده در مناسبات تجاری و امور مالی و بانکی دو کشور، از وی برای سفر به تهران دعوت کرد.

دعوت امیرعبداللهیان از وزیر خارجه نامیبیا برای سفر به تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، عصر چهارشنبه به وقت محلی (۳۱ شهریور ماه) با خانم «اندی ندایتوا» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه نامیبیا ملاقات کرد. 

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بر اهمیت آفریقا در سیاست خارجی دولت جدید تأکید کرد و از نامبیا به عنوان کشور دوست یاد کرد که ایران در مبارزات آنها برای استقلال همراه و همدل در کنار آنها بوده است. 

مشکلات ایجاد شده در روابط تجاری و امور مالی و بانکی

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به سفر پنج سال پیش خود به آن کشور اظهار داشت: کمیسیون مشترک اقتصادی آخرین بار در آن سفر برگزار شد و جا دارد در اولین فرصت دور جدید برگزار شود.

وزیر امور خارجه در ادامه به مشکلاتی که در روابط خوب تجاری دوجانبه به ویژه در خصوص امور مالی و بانکی ایجاد شده، اشاره کرد و راه‌های حل و فصل آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان از وزیر خارجه نامیبیا برای سفر به ایران دعوت کرد. 

تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا روابط دوجانبه کمترین آسیب را ببیند

وزیر خارجه نامبیا نیز در این دیدار ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که روابط دیپلماتیک با نامیبیا پس از استقلال این کشور را برقرار کرد، به سابقه طولانی روابط دو کشور اشاره و آمادگی دولت خود را برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، معدن، کشاورزی، بهداشتی و دارویی اعلام کرد. 

وی در ادامه اظهار داشت: علیرغم این‌که تحریم‌های آمریکا موانع زیادی برای روابط ایجاد کرده است اما از آنجا که روابط با ایران برای نامیبیا از اهمیت بالایی برخوردار است، این کشور تمام تلاش خود را کرده تا روابط دوجانبه کمترین آسیب را ببیند.

لازم به ذکر است دو طرف در خصوص آخرین تحولات در حوزه آفریقا نیز بحث و تبادل نظر کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت دو روز حضورش با مقامات و وزرای خارجه برخی از کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس و ... و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت.

وزیر خارجه ترکیه در دیدار با امیرعبداللهیان با تأکید بر این‌که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی بر ضد ایران باید برداشته شود، از آمادگی خود برای سفر به تهران در اولین فرصت خبر داد.