برنا/ نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: ایجاد موانع و تغییرات برای کامیون‌های ایرانی برخلاف حسن همجواری است، تقریبا 40 سال می‌گذرد از زمانی که قره باغ توسط ارمنستان اشغال شد و طی این مدت ایران حسن همجواری و برادری را برای آذربایجان به اثبات رساند و در این چند دهه کامیون‌های آذربایجان برای رفتن به نخجوان از خاک ایران عبور کردند.

واکنش معاون احمدی‌نژاد به صحبت‌های ضدایرانی الهام علی‌اف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمدرضا میرتاج‌الدینی»، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با اظهارات دولت آذربایجان درباره ایران گفت: صحبت‌های الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، برخلاف حسن همجواری و تحت تاثیر کسانی است که نمی‌خواهند همگرایی بین کشورهای اسلامی صورت بگیرد، باید مقابله کرد با هر گونه القای تفرقه از سوی کسانی که می‌خواهند اختلاف بین کشورهای اسلامی رخ بدهد. انتظار می‌رفت رئیس جمهور آذربایجان جلوی بعضی از افرادی که این زنگ تفرقه را به صدا درآوردند و حرف‌های ناشایست زدند، بایستد و پاسخ یاوه‌گویی‌ها را بدهد اما نه تنها این انتظار برآورده نشد بلکه حرف های جدیدی هم از سوی ایشان مطرح شد.
 
او در ادامه با بیان این جمله که ایران حسن همجواری و برادری را برای آذربایجان به اثبات رسانده است، مطرح کرد: ایجاد موانع و تغییرات برای کامیون‌های ایرانی برخلاف حسن همجواری است. تقریبا 40 سال از زمانی که قره باغ توسط ارمنستان اشغال شد، می‌گذرد و طی این مدت ایران حسن همجواری و برادری را برای آذربایجان به اثبات رساند و در این چند دهه کامیون‌های آذربایجان برای رفتن به نخجوان از خاک ایران عبور کردند؛ بر همین اساس انتظار نبود آذربایجان پاسخ خدمت چندین ساله را اینگونه بدهد و برای کامیون‌های ایران موانع ایجاد و عوارض سنگین از آنها اخذ کند که همین امر موجب تجمع کامیون‌داران در مرز شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: مسیری که کامیون‌های ایران طی می‌کردند از مرز فیمابین و مرز ارمنستان به سمت اوراسیا بود که مسیر ثابتی است  و از قدیم  هم بوده، هر نوع تغییر در این راستا برخلاف حسن همجواری و همسایگی است، جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییرات ژئوپلتیک و تغییرات مرزی را نمی پذیرد، این خط قرمز ایران است. جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان نمی‌پذیرد که بخواهند مرزها را تغییر بدهند. 

نایب رئیس فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی مجلس در ادامه بیان کرد: پس از پایان تعطیلات در این خصوص در مجلس صحبت خواهم کرد و نمایندگان آذربایجان و نمایندگان شمال غرب کشور واکنش نشان خواهند داد، نسبت به چنین مسائلی حساس هستیم  و آنها را رصد می کنیم. به هیچ وجه از مصالح کشور و خطوط قرمز عقب نشینی نمی‌کنیم. به مسئولان دولت آذربایجان هم هشدار می‌دهیم که تحت القائات مخالفین وحدت کشورهای اسلامی را برهم نزنند و اظهاراتی این چنین را بیان نکنند.  

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری رزمایش توسط ایران در منطقه افزود: هر کشوری در داخل مرزهای خود همواره برای حفظ آمادگی نیروهای مسلح و با توجه به شرایطی که در مسائل بین المللی پیش می آید، رزمایش نظامی را انجام می دهد و کشور دیگری حق اعتراض ندارد. چگونه است که دولت آذربایجان به همراه دو یا سه  کشور دیگر رزمایش انجام می دهد اما انتظار دارند جمهوری اسلامی در مرزهای خود رزمایشی انجام ندهد؛ در شرایطی که لازم باشد رزمایش نظامی برگزار می‌کنیم و آمادگی نیروهای مسلح را اعلام می‌داریم. این امر یک تصمیم داخلی در نظام است و سایر کشورها حق اعتراض ندارند.

گفتنی است طی چند هفته گذشته اختلافات بین تهران و باکو بر سر عبور کامیون‌های ایرانی از منطقه مورد مناقشه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان خبرساز شده و واکنش مقامات دو کشور را نیز به دنبال داشته است. در این خصوص الهام علی‌اف، رئیس‌‌‌جمهوری آذربایجان، از ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ ابراز نارضایتی کرد و گفت این کامیون‌ها برای استفاده از خاک آذربایجان باید مالیات بدهند. این اظهارات علی‌اف، واکنش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی را به همراه داشت و خطیب‌زاده تاکید کرد در حالی که روابط خوب و محترمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه «مایه تعجب» است.